انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد

جلوگیری از کشت با فاضلاب و آب های نامتعارف

جلوگیری از کشت با فاضلاب و آب های نامتعارف
به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، کریم ذوالفقاری گفت گفت: هدف ما در سازمان جهاد کشاورزی به هیچ وجه توسعه کمی سطح اراضی کشاورزی نیست.

او افزود: تمام برنامه‌ های خود را روی دو محور اصلی بنا کردیم؛ یکی توسعه در طبقات است، یعنی افزایش بهره‌ وری و افزایش تولید در واحد سطح، جزو اهداف اصلی ماست. محور دیگر این است که پایداری تولید را حفظ کنیم؛ یعنی به گونه‌ای عمل نکنیم که ماکسیمم بهره ‌برداری را در یک و یا چند سال داشته باشیم اما در آن سو به یکباره تولید متوقف شود. یک نمونه از آن افزایش بهره‌ وری، کارایی و یا راندمان آب است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما انرژی زیادی را روی بحث گلخانه صرف کردیم. یکی از موضوعاتی که می‌تواند تولید را در واحد سطح افزایش داده تا ما تولید ماندگار داشته باشیم. برای مثال یک کشاورز در هر هکتار ۱۰هزار متر مکعب آب مصرف می ‌کند و در عین حال ۲۵ تا ۳۰ تن محصول برداشت می‌ کند. وقتی ما این را به گلخانه تبدیل کردیم میزان مصرف آب همان ۱۰ هزار متر مکعب بود اما اتفاق بزرگی که رخ داد این بود که میزان تولید ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه جز در یک مورد، در همه بخش‌های دیگر دارای نقاط قوت هستیم  گفت: برای نمونه تا قبل از سال ۱۳۹۶ در جنوب تهران با فاضلاب برنج کاشت می‌شد و یا سبزی و صیفی‌ جات که امکان ضدعفونی کردن آنها خیلی پایین است با همان فاضلاب و آب‌های نامتعارف تولید می ‌شد. اما در سال‌ های اخیر اتفاقی که در این رابطه افتاد این بود که از سال ۹۶ کاشت برنج به این شکل را به طور کامل متوقف کرده و جلوی تولید آن را گرفتیم. یعنی هم‌اکنون حتی یک هکتار برنج در آب نامتعارف که بسیار هم خطرناک است، کشت نمی ‌شود. در بخش سبزیجات و صیفی‌جات نیز به همین صورت عمل کرده و از کشت آن جلوگیری به عمل آمد.

https://thmporg.ir/vdch.vnxt23nxvftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما