انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
مدیر آبفا: تهران بی آب نمی شود
به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران «محمدرضا بختیاری» در مراسم افتتاح تصفیه خانه هفتم تهران که با حضور رئیس جمهور در سد ماملو صورت گرفت، گفت: استان تهران سالانه ۴.۵ میلیاردمترمکعب مصرف آب دارد که از این میزان، ۱.۸ میلیارد متر مکعب از آب های سطحی و ۲.۷ میلیارد متر مکعب  از آب های زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد : منابع آب زیرزمینی شامل ۵۲ هزار چاه و قنات و منابع آب سطحی استان شامل سدهای طالقان، کرج، لار، لتیان و ماملو با حجم ذخیره یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، حجم پساب تولید شده در این استان را نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب دانست که ۲۵ درصد پساب کل کشور را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور، ۹۰ درصد از آب به مصرف کشاورزی و ۸ درصد به مصرف شرب می رسد، افزود: در استان تهران به دلیل وضعیت خاص جمعیتی،۴۰ درصد از منابع آب صرف شرب و ۵۷ درصد به کشاورزی اختصاص پیدا می کند که این امر لزوم توجه به تأمین و توزیع آب را می‌رساند.

بختیاری به سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در بخش آب و فاضلاب استان تهران اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب تهران سرمایه گذاری کرده که بخشی از آن شامل ۷ هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه آب و فاضلاب است.

وی اجرای ۵ هزار کیلومتر شبکه انتقال در شهر تهران، حفر ۲۰ کیلومتر تونل، افتتاح ۲۰ واحد تصفیه خانه، احداث یک میلیون متر مکعب مخزن آب و اجرای یک میلیون و ۸۰ کیلومتر رینگ آب رسانی شهرتهران را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی همچنین از آزادسازی ۸۳ کیلومتر بستر حریم رودخانه، آزاد سازی ۲۵۰ هکتار از اراضی مرغوب و انسداد ۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز در دولت تدبیر و امید خبر داد.

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب استان تهران هزینه کرده است.

بختیاری همچنین از سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و  ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال آینده در حوزه آب و فاضلاب در استان تهران خبر داد که به گفته وی، معادل کل پروژه های عمرانی شهرداری تهران است.

وی اجرای طرح جامع رینگ آبرسانی تهران را یکی از مهمترین پروژه های آب و فاضلاب استان تهران توصیف کرد و گفت: با اجرای این طرح، ۵ سد تأمین کننده آب تهران به هم متصل می شوند تا در زمان کم آبی، هیچ سدی از استان از مدار خارج نشود.

وی تصریح کرد: سال آینده سد امیرکبیر با ۵۱ کیلومتر تونل به سد ماملو متصل می شود.

بختیاری گفت:به منظور تأمین آب مورد نیاز تهران در مواقع اضطراری نظیر زلزله نیز ۳۷۴ مخزن در شهر تهران احداث می شود تا بتوان آب مورد نیاز مردم را در مدت ۳ تا ۱۰ روز تأمین کرد.

وی افزود: همچنین سال آینده دومین تصفیه خانه بزرگ کشور در فیروزبهرام استان تهران با ظرفیت ۱۹۰ میلیون متر مکعب به بهره برداری می رسد که یکسال زودتر از زمان تعیین شده و طی ۳ سال احداث به بهره برداری می رسد و سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن سرمایه گذاری می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اهمیت تصفیه خانه  هفتم تهران در سدماملو گفت: با بهره برداری از این تصفیه خانه، یکصد میلیون مترمکعب آب به مناطق جنوبی تهران شامل مناطق، ۱۷ ، ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ تهران وجنوب شرق استان اختصاص پیدا می کند که تا پیش از این یک قطره آب سطحی نیز استفاده نمی کردند.

بختیاری در عین حال نسبت به مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی در استان تهران هشدار داد.

وی گفت: استان تهران ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی آب دارد که با بهره برداری از تصفیه خانه هفتم سد ماملو، ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آن جبران می شود.

مدیرعامل آبفای تهران تصریح کرد: با افتتاح این پروژه همچنین ۱۵۰ حلقه چاه آب در دشت ورامین که از مناطق بحرانی کشور محسوب می شود و از پدیده فرونشست رنج می برد، مسدود شده است.

وی ابراز امیدواری کرد بهره برداری از منابع آب سطحی سد ماملو به ذخیره شدن سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در دشت ورامین کمک کند.

https://thmporg.ir/vdch.6nit23nwqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما