انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تقدیر ترکی از پزشکی قانونی استان تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، روز چهارشنبه دوم بهمن ماه، نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، از بخش های مختلف مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران واقع در کهریزک بازدید کرد. پس از بازدید، نشست ویژه برای بررسی مشکلات این سازمان و راه حل های آن برگزار شد و در پایان از تلاش پرسنل متخصص پزشکی قانونی در تشخیص هویت سریع و دقیق شهدای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تقدیر شد.

در این بازدید، حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه ری، دکتر مهدی فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، دکتر حاج منوچهری معاون مدیریت توسعه و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی حضور داشتند.

*گزارش دکتر فروزش|روند دقیق و سریع پزشکی قانونی در شناسایی جانباختگان هواپیمای اوکراینی

مهدی فروزش در نشست بررسی مشکلات سازمان پزشکی قانونی، در ابتدا گزارشی از روند انجام کار تشخیص هویت جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی و تحویل اجساد به خانواده آن ها ارائه کرد.

وی اظهار کرد: به محض آنکه از حادثه سقوط هواپیما مطلع شدیم در کمتر از ۱۵ دقیقه مدیریت بحران پزشکی قانونی در محل سانحه حضور پیدا کرد. در روز حادثه تا ساعت ۱۱ تمامی قطعات اجساد جمع‌آوری و به محل سوله مدیریت بحران پزشکی قانونی برای تشخیص هویت منتقل شد.

فروزش گفت: برای شناسایی قطعات اجساد جمع‌آوری شده به تمامی پزشکی قانونی های استان ها برای جمع آوری نمونه دی‌.ان‌.ای بازماندگان نامه ابلاغ شد. 

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در مجموع ۲۶۷ نمونه خون برای انجام آزمایش های مربوط به شناسایی هویت شهدا از سطح کشور جمع‌آوری شد. در کنار این اقدامات از کشورهای افغانستان, کانادا, سوئد و اوکراین نیز نمونه‌های پروفایل دی.ان.ای بازماندگان شهدا درخواست شد.

فروزش تاکید کرد: ۱۵ تیم به صورت شبانه‌روزی برای شناسایی هویت شهدای هواپیمای سقوط کرده فعالیت می کردند و توانستند در کمال تعجب کارشناسان پزشکی قانونی دیگر کشورها ظرف مدت کوتاهی، کار را به اتمام برساند. در این مدت یک هزار و ۱۰۰ نمونه و قطعه بدن شهدای هواپیما شناسایی شد و در کنار هم قرار گرفت و در نهایت نخستین پیکر ۵ روز بعد حادثه به خانواده آنان تحویل شد.

به گفته وی، شناسایی هفت پیکر باقی مانده به خاطر تاخیر در ارسال پروفایل دی.ان.ای از دیگر کشورهاست.

*تقدیر ترکی از خدمات ایثارگرانه پرسنل پزشکی قانونی استان تهران|بودجه این دستگاه باید ملی شود!

نعمت اله ترکی هم در این نشست با تقدیر از تلاش های شبانه روزی تیم تخصصی پزشکی قانونی استان تهران در تشخیص زودهنگام هویت شهدای سقوط هواپیمای اوکراینی، کار پزشکی قانونی را در انجام این ماموریت خطیر و بین المللی که آبروی کشور بود، بسیار ارزشمند، علمی و ایثارگرانه خواند.

وی افزود: در این بازدید متوجه شدم یک پزشک از 7 صبح تا 3 بعد از ظهر کیلومترها مسافت را طی می کند تا در این محیط کار که هیچ فردی حاضر نیست سختیهایش را به جان بخرد، 15 سال کار کند اما وضعیت استخدامی آن قراردادی است نه رسمی! این جز ایثار چه می تواند باشد؟ 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: متاسفانه ساختار اداری و بودجه ای اداره کل پزشکی قانونی همانند دیگر استان های کشور است اما سطح خدمات آن در تهران قابل مقایسه با استان های دیگر نیست، همچنین خدمات آن در 4 سطح استانی، منطقه ای، ملی و فراملی است و فعالیت های آن بازخورد جهانی دارد.

وی افزود: ما بارها اعلام کردیم ما حاضریم بودجه این دستگاه را ملی کنیم و تنها یک واحد به آن رسیدگی کند، اولویت ملی شدن با پزشکی قانونی بود نه دستگاه خدمات رسانی مثل ثبت احوال.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: به سازمان برنامه کشور هم بارها اعلام کردیم، استان تهران قادر به ارائه خدمات به برخی دستگاه های خود که بار خدمات آن ها مهم و ملی است را ندارد و باید به کشور واگذار شوند.

براساس این گزارش، مقرر شد برای حل مشکلات حوزه پزشکی قانونی، بار دیگر نامه ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به وزارتخانه مربوطه ارسال شود.

*درباره پزشکی قانونی

گفتنی است؛ انجام معاینات بالینی و پزشکی، انجام امور تشخیصی و آزمایشگاهی، پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و دولتی در زمینه های مختلف، فعالیت های آموزشی و همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی، همکاری در امور پژوهشی و علمی از جمله وظایف این اداره کل است.

همچنین فعالیت های تخصصی این اداره کل را می‌توان به حوزه بالینی و کمیسیون های تخصصی،حوزه آزمایشگاهی و حوزه معاینه و بررسی اجساد با مرگ مشکوک تقسیم کرد.

عمده فعالیت تخصصی این اداره کل در حوزه معاینات بالینی است، به طوریکه متوسط تعداد مراجعین به مراکز پزشکی قانونی برای انجام معاینات بالینی در حدود 25.000 نفر در ماه است. پس از آن فعالیت های آزمایشگاهی قراردارند و کمتر از 4 درصد فعالیت ها مربوط به بررسی و معاینه اجساد با مرگ مشکوک است.

از نظر ساختار سازمانی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران دارای دو معاونت پشتیبانی و معاونت بالینی و تشریح است. معاونت پشتیبانی در زیرمجموعه خود شامل اداره خدمات و پشتیبانی، اداره امور اداری - مالی و ذیحسابی است. نظارت بر فعالیت های تخصصی در مراکز استان نیز بر عهده معاونت بالینی و تشریح است.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcg.u9xrak9yupr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما