انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
گزارش پنجاه وهفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، پنجاه و هفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران با سه دستور کار بررسی مشکلات اجرای پروژه احداث شهرک صنعتی پوشاک، پروژه های پیشنهادی اداره کل استاندارد و 4 طرح پیشنهادی تعاون روستایی استان تهران به ریاست شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، دبیری نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در محل سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد.

*مجوز ایجاد صنعت پوشاک را تمدید نمی کنند/ صنعت پوشاک پاک ترین و ثروت آور ترین صنعت کشور است

در ابتدای این جلسه، صابر پرنیان با ارائه گزارش، مشکلات و مسائل پیش روی اجرای پروژه احداث شهرک صنعتی پوشاک را بیان کرد.

وی اظهار کرد: این شهرک صنعتی اولین شهرک تخصصی پوشاک و یکی از پاک ترین صنایع موجود در ایران است که هیچ آلودگی ندارد و جزء صنعت پر اشتغال و کم سرمایه بر است.

پرنیان با بیان اینکه ایجاد شهرک صنعتی پوشاک، از قاچاق بخش عمده ای از این کالا در کشور جلوگیری می کند، افزود: پیش بینی زنجیره تامین، توزیع، افزایش ثروت و ایجاد 10 هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله مهمترین مزایای راه اندازی این صنعت است که می تواند به عنوان الگوی صنعت پاک و ثروت آفرین در کشور معرفی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران، مطالعات این پروژه با سرمایه 6 هزار میلیاردی بخش خصوصی آغاز شده و هم اکنون برای اجرا 22 هزار میلیارد تومان منابع تامین شده است.

پرنیان، مسئله و مانع پیش روی اجرای این پروژه را عدم تمدید مجوز این شهرک به دلیل مجاورت با حريم گاوداری ها و دامداری ها عنوان کرد و گفت: در حالی که این مصوبه مربوط به هیات وزیران بوده و هماهنگی های لازم با جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و ... انجام شده است اما تاکنون اجازه تمدید مجوز تغییر کاربری را نداده اند.

وی ادامه داد: از نظر ما هیچ مانعی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد، تایید سازمان محیط زیست را گرفته ایم و قرار شد مستندات را ارائه کنیم و تغییری در فضای سبز شهرک ایجاد کنیم.

*رئیس جهاد کشاورزی استان: استقرار صنعت پوشاک کنار مجتمع دامداری امکان پذیر نیست

پس از اظهارات پرنیان، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به تولیدات موثر و عمده استان در بخش کشاورزی اظهار کرد: استان تهران 40 هزار راس دام سنگین دارد، با توجه به اینکه کسب و کارهای عمده ای در این حوزه مشغول به کار هستند و از طرفی به یکی از مجتمع های دامداری تعهد داده ایم تا شعاع 6 کیلومتری طرح دیگری مستقر نکنیم ، استقرار صنعت پوشاک در این محدوده امکان پذیر نیست.

*مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان: صنعت پوشاک مزاحمتی برای کشاورزی ندارد!

در ادامه این جلسه، یدالله صادقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با رد اظهارات رئیس جهاد کشاورزی استان تهران، گفت: با توجه به فواصل مکانی که دو طرح صنعت پوشاک و گاواری ها و دامداری های آن ناحیه دارند،  مزاحمت برای حوزه کشاورزی مورد تردید است.

وی افزود: هم طرح دامداری و گاوداری و هم ایجاد صنعت پوشاک در استان، جزء طرح های اولویت دار استان و کشور است و منافع آن هم استانی و ملی است.
صادقی اظهار کرد: پیشتر قرار بود در مکانی که اکنون برای صنعت پوشاک در نظر گرفته شده (جاده تهران قم)  صنعت چاپ مستقر شود اما هیات وزیران به دلیل آلودگی این صنعت، با صنعت پاک پوشاک موافقت کرده و به آن رای دادند. ارزیابی های زیست محیطی لازم برای این صنعت انجام شده است.

*قبضه 13 ساله بازار پوشاک ایران توسط 4 کشور/ دنیا منتظر ما نمی ماند!

قائم مقام دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی هم در این جلسه با بیان اینکه از 13 سال گذشته بسیاری از بازارهای ایران در زمینه پوشاک از سوی کشورهایی چون ترکیه، تایلند و چین تحت شعاع قرار گرفت، گفت: 13 سال است که می خواهیم تحولی در صنعت پوشاک کشور راه بیندازیم، صنعتی که بیش از 2 هزار میلیارد دلار قاچاق دارد، نیاز بالای کشور است. هم مصرف کننده و هم تقاضا برای صادارت در آن بالا است. همه بدانید که دنیا هیچ وقت منتظر ما نمی ماند و هر لحظه در حال پیشرفت است.

*رئیس اتاق تعاون استان : منع احساسی در ایجاد شهرک صنعتی پوشاک وجود دارد!

در ادامه این جلسه رئیس اتاق تعاون استان تهران در واکنش به اظهارات ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به نظر می آید منع قانونی و فنی در اجرای پروژه احداث صنعت پوشاک وجود ندارد و بیشتر منع احساسی است.

وی افزود: اگر ممکن است کسب و کارهای حوزه جهاد کشاورزی تحت شعاع قرار گیرد که این حساسیت قابل درک است، طرفین باید با یکدیگر گفتگو و تعامل کنند تا مشکلات حل شود.

*ترکی: ارجاع مصوبه شهرک صنعتی پوشاک به هیات وزیران برای تصمیم گیری نهایی

نعمت اله ترکی در ادامه این جلسه اعلام کرد: با توجه به اینکه شهرک صنعتی پوشاک مصوبه هیات وزیران را دارد و در سال 94 با تغییر کاربری آن موافقت شده و اعضای کارگروه زیربنایی این نامه را امضا کرده اند، نقد و بازنگری این موضوع هم باید در هیات وزیران بررسی شود. بنابراین این موضوع به هیات وزیران برای تصمیم گیری نهایی ارجاع داده می شوئد.

دستورکار دوم ستاد اقتصاد مقاومتی، پروژه های پیشنهادی اداره کل استاندارد استان تهران بود.

مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه این اداره کل 2 پروژه مهم توسعه اقتصاد دانش بنیان و صنعت حلال را در دستور کار خود قرارداده است گفت: در سال 97 تعداد 16 و در سال جاری 25 گواهینامه دانش بنیان صادر کرده ایم اما هنوز اعتباری برای این اقدامات اختصاص داده نشده است.

وی افزود: در بحث صدور گواهینامه حلال همینقدر بگویم که اگر 10 درصد گردش مالی جهان را در این حوزه ایران به خود اختصاص دهد دیگر نیاز به صدور نفت نداریم چون سازمان ملی استاندارد بعنوان نایب رئیس سمیک صنعت حلال شناخته شده و تنها مرجع صدور این گواهینامه است.

(( صنعت حلال و گواهینامه حلال برای مواد غذایی، موادخوراکی، آرایشی و بهداشتی، کشتارگاه ها و ... صادر می شود که نشان از سلامت شرعی آن کالا دارد که امروزه حتی در کشورهای اروپایی که دین اسلام ندارند به دلیل مقبولیت این نشان و اینکه مسلمانان غذای آلوده نمی خورند استقبال زیادی شده است.))

این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: بعنوان مثال برای یکی از شرکت های تولید لبنیات دولتی در تهران 3 گواهینامه حلال صادر کردیم. با این حال هزینه بازرسی ها و آزمایشات زیاد است که نیاز به اعتبار داریم. 

دستور کار سوم این جلسه بررسی طرح های پیشنهادی تعاون روستایی استان تهران بود که ترکی در این باره گفت: طی بازدید که از تعاون روستایی استان تهران انجام دادیم به ظرفیت های خوبی از جمله وجود 30 هکتار زمین در شهرستان ری و 8 هکتار سوله مسقف بلا استفاده رسیدیم و پیشنهاد کردیم اگر طرح یا برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت دارند در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کنند.

در ادامه محمودی رئیس سازمان تعاون روستایی استان تهران با ارائه گزارش، 4 طرح پیشنهادی سازمان تعاون روستایی استان تهران را مطرح کرد که مورد استقبال اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: بانک کشاورزی در سال ۱۳۳۶ گروه هایی را برای زمینه یابی و زمینه سازی تشکیل تعاونی های روستایی به مناطق روستایی اعزام کرد و در نتیجه این تلاش ها در همان سال اولین تعاونی روستایی در جیلارد شهرستان دماوند این استان تأسیس شد. 

محمودی گفت: سازمان مركزی تعاون روستایی ایران رسماً در سال ۱۳۴۲ تأسیس و موظف شد موجبات پیشرفت و توسعه تعاون و پیشبرد عملیات اقتصادی، اجتماعی، بازرگانی، خدمات حمایت از تعاونی ها را برعهده گیرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران در ادامه 4 طرح پیشنهادی بارانداز محصولات کشاورزی و پروتئینی در مجتمع انباری امین آباد شهرستان ری،  مجتمع فرآوری و بسته بندی سبزی شرکت تعاونی کشاورزی سبزی کاران ری، مرکز عرضه محصولات کشاورزی و دامی شهرستان فیروزکوه و زنجیره تولید گوشت و شیر از طریق اعضای شرکت تعاونی روستایی ابراهیم آباد ری را تشریح کرد.

وی درباره مزایای این طرح ها گفت: اجرای زنجیره تولید، تأمین و توزیع محصولات کشاورزی در بازار مصرف، حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی شهرستان فیروزکوه و تأمین و توزیع مایحتاج مصرف کنندگان درشهرستان، امکان عرضه مستقیم محصولات ارگانیک و سالم، از جمله مزایای این طرح ها است.

صادقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران پس از اظهارات محمودی با دفاع از طرح های پیشنهادی این سازمان گفت: فاصله قیمتی زمین تا سفره مردم موضوعی است که دغدغه ما هم هست و اساس سازمان تعاون بر این مهم یعنی حمایت از تولید و پشتیبانی از آن شکل گرفته است.

وی افزود: 4 طرح سازمان تعاون روستایی استان تهران اگر به همین شکل جامع، کامل و بدون نقص عملیاتی شود بینظیر و مورد تایید ما است و تحول خوبی در حوزه کشاورزی رخ خواهد داد.

صادقی اضافه کرد: استارتاپ های بیشماری در حوزه صنعت و معدن و ... آماده فعالیت هستند تا فاصله قیمتی زمین تا سفره مردم را کاهش دهند و ما برای استفاده از این بستر مدرن از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

در ادامه ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: طرح مجتمع فرآوری و بسته بندی سبزی شرکت تعاونی کشاورزی سبزی کاران ری مربوط به سال 96 بود که آن زمان نواقص زیادی داشت و موافقت نشد، حال طرح کامل شده و به گفته آقای محمودی قرار است آزمایشگاه کنترل سلامت و کیفیت آب برای آن منظور شود که رضایت ما را جلب می کند و از آن حمایت خواهیم کرد.

*ترکی: ایجاد پایانه صادراتی ویژه محصولات روستایی استان تهران تا پایان سال

نعمت اله ترکی در پایان جلسه  با بیان اینکه مصوباتی که در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب می شوند الزام و اجرای آن برای همه دستگاه ها است، اظهار کرد:  3 موضوع کلیدی جلسه امروزهم در دستور کار قرار گرفت و مصوبه اجرایی دریافت کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی، استان تهران در رتبه های اول تا سوم کشور قرار دارد، افزود: در بخش تولید، توزیع و ذخیره سازی محصولات کشاورزی، عرضه محصولات، قیمت گزاری، نحوه قیمت گذاری در استان تهران همواره دغدغه و نگرانی وجود دارد. از این جهت حوزه تعاون روستایی استان تهران ظرفیت خوبی دارد، از طرفی هم اکثر فعالان این عرصه، مردم در قالب انجمن ها و اتحادیه ها فعالیت می کنند.

ترکی گفت: قرار شد تا از ظرفیت تعاون روستایی در جهت عرضه محصولات روستایی استفاده شود. طی بازدیدی که از تعاون روستایی داشتیم، 30 هکتار زمین در اختیار تعاون روستایی در شهرستان ری وجود دارد که مقرر شد فاز اول طرح به عنوان پایانه عرضه محصولات کشاورزی روستایی تا پایان سال عملیاتی شود.

وی افزود: وجود سوله 8 هکتاری متعلق به تعاون روستایی استان، محل خوبی برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی و بسته بندی محصولات روستایی برای صادرات و تنظیم بازار و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی است. این اتفاق تک محوری بودن شهر تهران برای عرضه محصولات را کاهش می دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین از صدور مجوز برای دریافت عنوان حلال کالاهای داخلی و خارجی خبر داد و گفت: صدور مجوز کالاهای حلال و عرضه محصولات با برچسب حلال برای اولین بار در کشور از سوی اداره کل استاندارد استان تهران خواهد بود. واحدهای تولیدی در قالب بسته بندی، می توانند برای ارزیابی کالاهای داخلی و خارجی خود و دریافت عنوان حلال اقدام کنند. این طرح تا پایان سال اجرایی می شود.

ترکی همچنین درباره اجرای پروژه شهرک صنعتی پوشاک و موانع سر راه آن که در جلسه بررسی شد، گفت: این طرح برای ساماندهی این کالا و تولید انبوه آن و ایجاد اشتغال چند هزار نفری مصوبه هیات وزیران را دارد و انتظار داریم کار به شکل جدی عملیاتی شود.

وی ادامه داد: زمین واگذار شده، زیرساخت آماده است و تاکنون 6 هزار میلیارد سرمایه گذاری شده است.

ترکی اظهار کرد: ما سعی کردیم مشکلات عرصه تولید و اشتغال را در بخش های مختلف، همچنین واحدهایی که در اتحادیه ها و انجمن های متعدد هستند در قالب بسته حمایتی قرار بگیرند. تاکنون که حدود 78 جلسه در اقتصاد مقاومتی داشتیم طرح های اثرگذاری به تصویب و اجرا رسیده به طوری که سال گذشته در بخش کشاورزی 1 میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی افزوده شد و نرخ بیکاری از 12 به 10 رسید.

امسال در سال 98 هم 30 طرح ویزه تصویب اجرا و نهایی شده که در بخش توسعه و اشتغال و کارافرینی اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdci.zarct1avqbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما