پاسخ: منظور از عبارت "دستگاههاي اجرایی" مندرج در مقدمه دستورالعمل شماره 135585/98 مورخ 20/03/1398 کلیه کارفرمایان مشمول ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه و همچنین ماده 222 قانون برنامه پنجم میباشد. لذا بر اساس ضوابط فوق شرکتهاي تابع وزارت نفت و شهرداريها مشمول دستورالعمل فوق میباشند.
سوال: آیا پیمانهایی که از محل منابع داخلی و یا سایر منابع غیرعمرانی دستگاههاي اجرایی تأمین اعتبار گردیدهاند، مشمول دستورالعمل شماره 135585/98 مورخ 20/03/1398 میباشند؟
پاسخ: پیمانهاي منعقده توسط کارفرمایان موضوع ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه و همچنین ماده 222 قانون برنامه پنجم توسعه، در صورتی که سایر شرایط دستورالعمل را دارا باشند، فارغ از محل تأمین اعتبار مشمول دستورالعمل شماره 135585/98 مورخ 20/03/1398 میباشند.
سوال: آیا پروژههایی که از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای (بودجه عمرانی) تامین اعتبار میشوند مشمول ماده 41 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز خواهند بود یا فقط احراز صلاحیتهای مندرج در بخشنامههای سازمان برنامه و بودجه کشور کافی خواهد بود؟
پاسخ: به طور کلی چنانچه مطابق ضوابط مقرّر در قانون برنامه و بودجه کشور و قوانین بودجه سنواتی، پروژه یادشده بر اساس موافقتنامه طرح تملک دارایی سرمایهای اجرا شود، تابع ضوابط نظام فنی و اجرایی کشور بوده و از شمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خارج میباشد.
سوال: آیا پیمانهایی که حاوي یک یا مجموعـهاي از موضـوعات تـأمین یـا سـاخت تجهیزات یا مصالح، احداث یا نصب تجهیزات(بدون تأمین تجهیزات یا مصـالح)،سـرویس و نگهـداري،بازسازي،بهینهسازي و تعمیرات باشد،مشمول دستورالعمل شماره 135585/98مورخ 20/03/1398خواهد بود؟
پاسخ: پیمانهایی که حاوي یک یا مجموعهاي از موضوعات تأمین یا ساخت تجهیزات یا مصالح، احداث یا نصب تجهیزات (بدون تأمین تجهیزات یا مصالح)، سرویس و نگهداري، بازسازي، بهینهسازي و تعمیرات باشد در صورتی که موضوع پیمان در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور بوده و سایر شرایط مندرج در دستورالعمل شماره 135585/98 مورخ 20/03/1398 تأمین گردد، مشمول ضوابط دستورالعمل فوق میگردد.
سوال: آیا با ابلاغ بخشنامه شماره 53024/92 مورخ 23/06/1392 ،بخشنامه شماره 80776/100 مورخ 11/10/1391 لغو میگردد؟
پاسخ: بخشنامه شماره 53024/92 مورخ 23/06/1392 با عنوان "نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمانهاي فاقد تعدیل" جایگزین بخشنامه شماره 80776/100 مورخ 11/10/1391شده و از تاریخ ابلاغ براي پرداخت مابهالتفاوت تغییرات نرخ ارز به کارکردهاي پس از 1/1/1391 تا 29/12/1392در پیمانهاي جاري ملاك عمل قرارمیگیرد و پرداختهاي گذشته نیز که به این منظور صورت گرفته است نیز باید مطابق با ضوابط بخشنامه جدید اصلاح شود.
ضمنا سایت نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور به آدرس tec.mporg.ir برای رفع هرگونه ابهام در دسترس میباشد.
سوال: نحوه ورود و خروج افراد امتیازآور از شرکت چگونه است؟
پاسخ: شرکت ذیربط بایستی از طریق سامانه ساجات اقدام به جایگزینی شخص مورد نظر نموده و پرونده جدید را جهت بررسی به واحد تشخیص صلاحیت ارسال نماید. پس از تایید پرونده، شخص مورد نظر خارج میشود. در صورتیکه شرکت نتواند و یا نخواهد نفر جایگزین معرفی نماید میتواند از طریق سامانه ساجات درخواست ابطال گواهینامه صلاحیت را ارسال نماید تا پس از طی فرآیند مربوطه گواهینامه صلاحیت شرکت ابطال و افراد امتیازآور آزاد شوند.
درصورتیکه شرکت از خروج و یا جایگزینی افراد امتیازآور امتناع نماید شخص ذینفع بایستی مدارک و مستندات خروج از شرکت (روزنامه یا آگهی ثبتی خروج از هیات مدیره برای اعضاء و یا پرینت بیمه بهروز برای کارمندان) را مکتوب به سازمان ارائه نماید.
درصورت عدم وجود مستندات خروج از شرکت و یا ادعای سوءاستفاده، جعل و یا استفاده بدون اطلاع از امتیاز افراد، بایستی از طریق مراجع قضایی اقدام و حکم نهایی و قطعی صادره، جهت اجرا به سازمان ارائه گردد.
سوال: مدت زمان رسیدگی به پرونده تشخیص صلاحیت و فرآیند کسب گواهینامه صلاحیت چقدر است؟
پاسخ: مدت زمان رسیدگی و صدور گواهینامه صلاحیت کاملاً به نحوه تکمیل پرونده رفع نواقص موجود، از سوی شرکت متقاضی مرتبط میباشد. درصورت ارسال پرونده کامل و بدون نواقص با توجه به حجم پروندههای استان تهران حداکثر ظرف 2 ماه صدور گواهینامه صلاحیت انجام میگیرد.
سوال: نحوه تمدید موقت گواهینامههای منقضی شده موجود به چه صورت است؟
پاسخ: در حال حاضر هیچ ضوابطی برای تمدید موقت گواهینامه صلاحیت در پایههای 3و 4 و 5 وجود ندارد و شرکت متقاضی بایستی از طریق سامانه ساجات اقدام به درخواست گواهینامه صلاحیت جدید نماید. عنوان تمدید در فهرست درخواستهای سامانه به معنی تمدید موقت و یا بدون بررسی پرونده نمیباشد و طبق ضوابط موجود مربوط به شرکتهایی است که علیرغم کسب تمامی امتیازات لازم تنها، حد نصاب توان مالی لازم را ندارند که پس از بررسی کامل پرونده طبق ضوابط موجود، صرفاً در پایه و رشتههای موجود در گواهینامه قبلی گواهینامه جدید صادر میگردد.
سوال: مستند پذیرش تایید کارکرد قراردادها به چه صورت است ؟
پاسخ: الف)در مورد قراردادهایی با کارفرمایی دولتی( مفاصا بیمه یا صورت وضعیت تایید شده با امضا بالاترین مفام دستگاه/ امور مالی/ ذیحساب/ معاونت ذیربط
ب)در مورد قراردادهایی با کارفرمای خصوصی یا دست دوم( مفاصا بیمه - اظهارنامه مالیاتی سالهای گذشته- نامه سازمان تامین اجتماعی مبنیبر مبلغ واریز بیمه قرارداد مربوطه)
سوال: شرایط پذیرش مدارک تحصیلی در فرآیند تشخیص صلاحیت چگونه میباشد؟
پاسخ: مدارک تحصیلی ارائه شده بایستی مورد تایید وزارت علوم بوده و در جدولهای مربوطه در آئیننامه تشخیص صلاحیت موجود باشند. در صورت تشابه رشته تحصیلی فرد با جدول شماره 2 آئیننامه به شرط همترازی توسط کمیته تشخیص صلاحیت دفتر نظام فنی و اجرایی کشور، مدرک تطبیق داده میشود.
سوال: درج قراردادها در سامانه ساجات چگونه است؟
پاسخ: شرکت موظف است حداکثر 3 ماه پس از عقد قرارداد ، اطلاعات لازم را در سامانه ساجات درج و تکمیل نماید. در غیر اینصورت دیگر امکان درج قرارداد به تاریخ مدنظر برای شرکت وجود ندارد. مگر اینکه کارفرمای مربوطه، اطلاعات قرارداد را در پایگاه ملی مناقصات درج نموده تا اطلاعات بهصورت اتوماتیک به فهرست قراردادهای شرکت در سامانه ساجات اضافه گردد.
سوال: دسترسی به ضوابط مرتبط با تشخیص صلاحیت از چه طریقی امکان پذیر است ؟
پاسخ: در سامانه ساجات به آدرس sajat.mporg.ir ضوابط مرتبط با تشخیص صلاحیت قابل دریافت است.
سوال: آیا یک فرد میتواند همزمان در چند شرکت عضو باشد ؟
پاسخ: عضویت در شرکتهای متفاوت محدودیتی ندارد، لیکن فقط در یک شرکت میتواند به عنوان امتیازآور معرفی گردد.
سوال: آیا کارکنان دولت )شاغل در دستگاه های دولتی( شرایط حضور در شرکت و عضو هیات مدیره را دارند؟
پاسخ:کلیه کارکنان دولت مشمول قانون "منع مداخله کارمندان دولت" میباشند و لذا کارمندان حتی با استفاده از مرخصی بدون حقوق نیز نمیتوانند در شرکت های خصوصی به عنوان مدیرعامل، عضو هیات مدیره و سهامدار بیش از 5 درصد باشند.
سوال: متن یا فرمت گواهی اشتغال مورد نیاز برای سوابق کار چگونه میباشد ؟
پاسخ: در متن گواهی بایستی به موارد ذیل اشاره گردد :
- تاریخ شروع و پایان همکاری
نوع همکاری
سمت و نوع فعالیت در شرکت
شماره و تاریخ صدور نامه
امضاء و مهر شرکت
سوال: اگر امتیاز اظهارنامه مالیاتی به حدنصاب نرسد، میتوان رشته و پایه قبلی را تمدید کرد ؟
پاسخ: بله. در صورتیکه اعتبار گواهینامه قبلی به پایان رسیده باشد و هیچ تغییری در رشته و پایه ی شرکت ایجاد نشده باشد، میتوان با انتخاب گزینه تمدید (در هنگام ارسال پرونده الکترونیکی) روند پرونده را ادامه داد و خللی در آن ایجاد نمیشود.
سوال: چند درصد از سهام شرکت الزاما باید بانام باشد ؟
پاسخ: بیش از نیمی از سهام شرکت باید بانام باشد.
سوال: در چه صورتی قرارداد دستمزدی محسوب میشود ؟
پاسخ: در صورتیکه در مفاصا حساب بیمه قید گردد که بیش از نیمی از پرداخت حق بیمه ی قرارداد به ماخذ 15 % میباشد.
سوال: امتیاز قراردادها در چه بازه زمانی محاسبه میشود؟
پاسخ: امتیاز قراردادها، 15 سال منتهی به زمان بررسی پرونده الکترونیکی محاسبه میشود .
سوال: شرکتهایی که محروم یا تعلیق میشوند، پس از اتمام مدت محرومیت به چه صورت اقدام نمایند ؟
پاسخ: پس از اتمام دوره محرومیت می بایست پرونده الکترونیکی آنها مجددا تشخیص صلاحیت گردد.
سوال: چگونه شرکتهایی که در سامانه ساجار میباشند، تغییر آدرس دهند؟
پاسخ: نامهای با سربرگ شرکت و با موضوع تغییر آدرس و آخرین آگهی تغییرات آدرس شرکت بهصورت فیزیکی به عنوان سازمان برنامه و بودجه کشور- امور نظام فنی و اجرایی ارسال گردد ) جهت راهنمایی با واحد ساجات تهران به شماره 33272500 -021 تماس حاصل شود (.
سوال: امکان گفتگو با کارشناس پرونده به چه صورت میباشد ؟
پاسخ: در فیلد مشخصات عمومی شرکت، انتخاب آیکن آبی رنگ روبروی دفتر مرکزی و سپس انتخاب دکمه گفتگو.
سوال: چه زمان میتوان نسبت به دریافت اصل گواهینامه صلاحیت اقدام نمود؟
پاسخ: پس از صدور گواهینامه صلاحیت مستند شرکت به آدرس قید شده در سامانه ساجات پست میشود.
سوال: جهت ابطال گواهینامه چه اقداماتی باید صورت پذیرد ؟
پاسخ: 1- ارائه و ثبت درخواست کتبی شرکت با امضاء صاحبان امضاء مجاز شرکت به سازمان که به پیوست آن مدارک ذیل نیز ارائه گردد:
الف: اصل گواهینامه صلاحیت شرکت،
ب: صورتجلسه هیات مدیره شرکت با امضاء تمامی اعضاء هیات مدیره که در آن ابطال رتبه شرکت تصویب شده است (اعضای هیئت مدیره فعلی مطابق آخرین آگهی ثبتی شرکت).
ج- دریافت و تکمیل فرم تعهد هیئت مدیره از لینک :
http://s10.picofile.com/file/8405932042/cancel.pdf.htm
و گواهی امضاء آن توسط اعضا هیئت مدیره در دفتر اسناد رسمی.
2-ارسال پرونده الکترونیک در سامانه ساجات با اقدامات ذیل:
الف-الصاق نامه درخواست و صورتجلسه هیات مدیره فوق الذکر در ردیف های 9و 10پیوست های شرکت در سامانه ساجات.
ب: درج کامنت درخواست در سامانه ساجات
ج : انتخاب گزینه ابطال در قسمت نوع تقاضای شرکت
3- الصاق کلیه روزنامههای شرکت از بدو تاسیس تا کنون در پیوستهای شرکت الزامی میباشد + آخرین روزنامههای تغییرات.
سوال: چه تشکلهایی دارای تفاهمنامه در حوزه نظام فنی و اجرایی استان میباشند؟
پاسخ:
سازمان همیاری شهرداریهای استان تهران | 66900010 | پل گیشا ، جنب بزرگراه ش.چمران جنوب،خیابان شهید ملکوتی ، پلاک 4 |
انجمن صنفی پیمانکاران | (88245810-12)(88288596-97) 88240421 |
بزرگراه شیخ فضل اله نوری(شمال به جنوب) خیابان سازمان آب خیابان حاجپورامیرجنوبی کوچه 14 پلاک 5 |
سندیکای تأسیساتی | 22083959-22083961 | سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج ، خ نهم (شعبانی) پ 18 ط 1 |
سندیکای ساختمانی | 66464261-داخلی 118 | خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان ش. برادران مظفر پ 86 |
انجمن صنفی کارفرمایی فضای سبز | 22710371 | تجریش ، خ فناخسرو ، بالاتر از پارکینگ تندیس ،پلاک 33 طبقه همکف |