انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
دعوت سازمان مدیریت تهران برای اجرای BIM در کل کشور
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مسعود شفیعی  در مراسم افتتاح سومین کنفرانس مدلسازی اطلاعات ساختمان اظهار کرد: استان تهران با اختصاص هشت‌دهم درصد مساحت ایران و دارا بودن 17درصد از جمعیت کشور به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین استان محسوب می شود. ویژگی دیگر پایتخت بودن این استان است. به این ترتیب هرگونه فعالیت در این استان مانند فعالیت های ساخت و ساز بسیار حائز اهمیت است. 
وی افزود: 17درصد کل شاغلین کشور در تهران هستند و اشتغال در زمینه خدمات و صنایع با فاصله بسیار معنی‌داری از سایر استان ها قرار دارد. تهران با اشتغال 21.4 درصد در بخش خدمات و در صنعت 18درصد کل اشتغال کشور را داراست. در موضوع جمعیت شهری هم 21 درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است. اما از نظر بافت فرسوده چه در استان و چه در شهر تهران وضعیت بدی داریم که بسیار نگران کننده است و باید برنامه دقیق و عملیاتی برای اصلاح آن در نظر بگیریم. 
شفیعی افزود: فعالیت های دولت در حوزه عمران و ساخت و ساز مبتنی بر اعتبارات دولتی بیش از 2 هزار میلیارد تومان است که سالانه از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ملی صرف می شود. البته حجم فعالیت های عمرانی آنقدر زیاد است که این ارقام کفاف آن را نداده و اغلب هزینه ها از محل وجوه عمومی، اعتبارات شهرداری ها، منابع بخش خصوصی و مشارکت های عمومی تامین می شود.
اگر نتوانیم از این منابع به درستی استفاده کنیم و پروژه ها، کارآمدی درست نداشته باشند، ارزیابی کنندگان آن را به کل نظام کشور تعمیم خواهند داد. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: عدم انتخاب مشاور ذی‌صلاح در تعریف پروژه، مکان گزینی نامناسب، محدودیت های اعتباری، نقشه و مشخصات فیزیکی پروژه، پیمانکار نادرست ،مستندسازی نادرست و مصالح بی کیفیت، ضعف کنترل نظارت در زمان مناسب، تعریف دستگاه نظارتی متعدد و غیره ... بخشی از مشکلات و چالش هایی است که در انجام پروژه های عمرانی تهران با آن ها روبرو هستیم.
همچنین شاهد رها شدن پروژها بر اثرنقص پروژه به دلیل رعایت نکردن شاخص های ذکر شده در بالا، و نداشتن توجیه درست و ضمانت اجرایی مناسب هستیم. 
این در حالی است که مشاور، پیمانکار و کارفرما قادر به دفاع از پروژه نیستند و پروژه به عنوان پروژه نامناسب شناخته می شود که نمونه های بسیار زیادی چه در بخش خصوصی و چه دولت از این دست وجود دارد. حتی برخی از پروژه هایی که خود سازمان مدیریت تایید می کند و هزینه های آن را تامین می کند هم ناموفق بوده اند و میلیاردها تومان هزینه های عمرانی هدر رفته است. 
شفیعی در ادامه گفت: به نظر می رسد بسیاری ازاین مشکلات از طریق تکنیکال و فنی قابل اصلاح باشند. دوگانگی در استانداردها به علت وجود نظام دوگانه شامل نظام فنی اجرایی در بخش دولتی با متولی‌گری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نظام فنی اجرایی که متولی خصوصی دارد و توسط پیمانکاران در خارج از دولت انجام می شود، باعث می شود که پیمانکاران و مشاوران با مشکلات زیادی روبرو می شوند.
وی افزود: یکی از کارهای اساسی که باید انجام می دادیم مدلسازی اطلاعات ساختمان هاست تا مشخصات ساختمان هم برای کارفرما، مشاور و مجری مشخص باشد. بی کیفیتی مصالح، فقدان دانش متولیان پروژه ،اعتبارات و ... از مشکلات اصلی ساخت و سازها محسوب می شوند اما موردی که می تواند در همه این حوزه های ذکر شده مشکلات را کاهش دهد همان مدلسازی اطلاعات ساختمان است.
 سازمان مدیریت در این راستا همکاری نزدیکی با بخش فنی دانشگاهی به ویژه دانشگاه های مادر استان تهران برقرار کرد تا این سیستم را در کشور نهادینه کنیم و سند چشم انداز بلند مدت هم تدوین شده است. همچنین تدوین روش های اجرایی و دستورالعملها از دیگر اقدامات این سازمان بوده و همکاری بین بخشی هم با سازمان برنامه و بودجه کشور برقرار شد و از این طرح بزرگ حمایت جدی شده است.
شفیعی گفت: امیدواریم الباقی دانشگاه ها و استان ها هم به این سیستم ملحق شوند تا این ادبیات در تمام استان ها نهادینه شود. 
همچنین سازمان مدیریت تا کنون پنج مجلد در این چهارچوب حاوی شیوه نامه و دستورالعمل های مدلسازی تهیه کرده که  امیدواریم این دستورالعملها به صورت لازم الاجرا ابلاغ شود و نتایج بهتری حاصل شود. 
به نظر می رسد مدلسازی ساختمان می تواند برای یکپارچه سازی نظام های فنی اجرایی براساس ماده 34 احکام دائمی توسعه کشور جدی گرفته شود.
البته در استان تهران سعی در تعریف چند پروژه پایلوت همزمان با تهیه اسناد و سند چشم انداز با احکام الزام آور دیگر با پیاده سازی این سیستم هستیم که بتوانیم با شناسایی اشکلات موجود در این شیوه نامه ها و رفع آن ها، تدوین مدلسازی ساختمان کامل و درستی داشته باشیم.

https://thmporg.ir/vdcb.abfurhba9iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما