انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رباط کریم می تواند قطب زعفران و انگور کشور شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نظام ملکشاهی فرماندار رباط کریم در جلسه کمیته برنامه ریزی این شهرستان که به ریاست مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد گفت: هرچند که شهرستان رباط کریم در سال 75 از ری جدا شد اما همانند شهرستان ری در حوزه میراث فرهنگی قدمت هفت هزارساله دارد. از پیوستن به جاده ابریشم تا مهمان نوازی زائران مشهد مقدس و عتبات عالیات و 65 اثر تاریخی باستانی که 34 اثر آن ملی و 3 اثر هم جهانی است در تاریخ این شهر ثبت شده است. اما هیچ اعتباری برای حفظ و نگهداری آن نداریم.

ملکشاهی اظهار کرد: با احتساب رشد جمعیتی که در شهرستان به ویژه بخش پرند می بینیم، فضای سرانه آموزشی این شهرستان تنها 5/3 متر است. در حوزه ورزش هم این سرانه عدد 65 سانتی متر را برای هر شهروند نشان می دهد و در حالی که ساختمانی برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نداریم مجبور شدیم میز اداره را در یک مسجد مستقر کنیم.

وی با بیان اینکه سرانه فرهنگی و هنری این شهرستان فقط 75 سانتی متر است اظهار کرد:در حوزه بهداشت و درمان هم با کمبود 120 تخت بیمارستانی مواجه هستیم. 

فرماندار رباط کریم با بیان اینکه در دولت قبل 16 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شد و 67 هزار واحد در دولت فعلی به اتمام رسیده است گفت: 10 هزار واحد مسکن مهر هنوز تحویل داده نشده است. این در حالی است که اختصاص440 هکتار زمین برای احداث مسکن ملی تصویب شده که به شهر پرند اضافه می شود و باید 25 هزار واحد جدید ساخته شود. یعنی پرند درچندسال آینده به جمعیت 700 هزار نفری می رسد که شلوغترین شهراستان تهران پس از تهران تبدیل خواهد شد.

این مقام عالی دولت در شهرستان رباط کریم اظهار کرد: مصرف آب شرب در پرند 1500 لیتر بر ثانیه است که به تنهایی ایجاد بحران می کند در حالی که فقط 195 انشعاب آب و برق در شهر پرند ثبت شده و فعال است.

وی افزود: در مورد آب شرب به قدری مشکل وجود دارد که با رایزنی با تولید کننده در اصفهان موفق شدیم خارج از نوبت لوله های مورد نیاز تاسیسات را تهیه کنیم. و پیمانکار اگر پول دریافت نکند به مشکل اساسی برخورد خواهیم کرد. شاید بتوان با اطمینان گفت جمعیت پرند در حال حاضر حدود 300 هزار نفر باشد. چون مهاجرانی که از استان های غربی به سمت تهران می آیند بر اثر گرانی مسکن به حومه رانده می شوند وتمایل به سمت رباط کریم و به ویژه شهر پرند دارند.

 ملکشاهی  با بیان اینکه در روستاهای رباط کریم مراکز مبل سازی فعال است که نیاز کل کشور را تامین می کند گفت: امسال برای تکمیل هزینه های عمرانی قرار شد از افرادی که مسکن مهر درپرند دریافت کرده اند 60 میلیون تومان دیگر دریافت شود اما این افراد عموما قادر به تامین پول نبودند به این ترتیب دولت قول حمایت داده است.

وی افزود: جاده رباط کریم به ساوه با تردد روزانه 165 هزار تردد یکی از مهمترین شاهراه های ارتباطی استان است. قرار بود کمربند مواصلاتی در این منطقه احداث شود که تنها 20 درصد پیشرفت داشته است. دلیل آن هم این است که پیمانکارپول می خواهد و حاضر به تهاتر با ملک نیست.

فرماندار رباط کریم به مشکل خط مترو در این شهرستان اشاره کرد و گفت: انتقال مترو تهران با هزینه 450 میلیارد تومان بودجه در دستور کار قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه در منطقه رباط کریم بیش از 350 هزارتن انبار وجود دارد گفت: 120 هزار تن از این انبارها فقط مختص گندم است که 80 درصد گندم روزانه تهران را تامین می کند.

همچنین بزرگترین سردخانه های کشوربا ظرفیت 70 هزار تن دررباط کریم استقرار دارد و تمام محموله های حیاتی غذایی و دارویی وانتقال به سراسر کشور از همین شهرستان است.

فرماندار رباط کریم با بیان اینکه دو نیروگاه ترکیبی 1500 در این منطقه مستقر شده گفت: در این منطقه فقط یک مرکز پلی کلینیک فعال است که اگرتجیزات پزشکی کافی به آن داده شود تا حدی نیاز 250 هزار تحت پوشش تامین اجتماعی منطقه را رفع می کند.

فرماندار رباط کریم با بیان اینکه  از محل مالیات بر ارزش افزوده مبلغ 43 میلیارد شهرداری پرند،47میلیارد شهرداری رباط کریم و 13 میلیارد هم شهرداری نصیرشهردر اختیار ما قرار دادند گفت: مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده در سال 98 در رباط کریم بالغ بر600 میلیارد بود در حالی که این آمار را  حدود 200 میلیارد تومان کمتر یعنی 413 میلیارد عنوان کرده بودند و این خود یک ضعف است و باعث شد که سهم ما از تقسیمات کم شود.

وی با اشاره به فعالیت 4500 کارگاه صنعتی در این شهرستان گفت: 2500 کارگاه مجوز از صنعت و معدن دارند و 150 هزار کارفرماو کارگر مشغول کارهستند. اما حریم این شهرک ها هنوز مشخص نشده که هرکدام جزو حریم کدام شهر هستند. حتی داخل شهرک های صنعتی زمین های زراعی واقع شده و جهادکشاورزی اجاز تغییر کاربری را به ما نمی دهد.

وی یکی از ظرفیت های این شهرستان را تولید سالانه 800 کیلوگرم زعفران عنوان کرد و گفت: 4000 هکتار زمین هم زیرکشت انگور داریم که با شرایط فعلی 12تن سنتی برداشت می کنیم که امکان افزایش 25 تن در هکتار وجود دارد.

https://thmporg.ir/vdcg.q9wrak9tupr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما