انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
شرایط اقتصادی کشور  نظام درآمد هزينه اي استاني را مورد توجه قرار داده
به گزارش روابط عمومي سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان شهریار که با حضور فرماندار اين شهرستان و دبیران کمیته های برنامه ریزی شهرستانهاي استان برگزار شد با بیان اینکه با شرایطی در کشور روبرو هستیم که منابع درآمدي نفتی ما محدود شده و منابع متمرکز در نظام بودجه ریزی کشور رنگ باخته است، گفت: این فرصت پیش آمده که ما با تحقق منابع محلی و منطقه ای و استانی بتوانیم نظامهای برنامه ريزي شهرستانی و استانی را تقویت کنیم.

 وی افزود: اسناد بالادستی براي تحقق نظام برنامه ريزي در سطح شهرستانهاي استان تهران فراهم هست و ما سندهای توسعه شهرستان ها را در دست داریم که راهنمای ماست. همچنین برای برنامه ریزی در شهرستان ها تمامی پروژه ها تحلیل شدند و این جلسات با رؤساي کمیته هاي برنامه ریزی به مرور این پروژه ها اختصاص دارد.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: امروز با نگاهی که به اسناد بالادستی داریم و چهارچوب هایی که برای ما الزام آور است، نقطه نظرات شهرستانها و فرمانداران بعنوان رئیس کمیته برنامه ریزی شهرستان را دریافت می کنیم و در فرایند نهایی کردن پروژه ها با یک رویکرد مشارکتی و تعاملی کار را پیش می بریم. دبيران كميته ها، آماده حضور در هر یک از شهرستان ها هستند تا از نزدیک با مدیران شهرستان ها گفتگو کنيم. اما متاسفانه در شرایط بیماری کرونا که با آن روبرو هستیم به علت فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت ارتباطی، برگزاری غیرحضوری جلسات و موکول کردن جلسات حضوری به بعد باعث به تعویق افتادن برنامه ها و از دست دادن زمان می شود.

 وی در مورد موضوع تخصیص بودجه به شهرستان ها گفت: هم اکنون در مرحله ابلاغ اعتبارات هستیم و در بخش تملک دارایی های سرمایه ای یک مرحله امسال ابلاغ شده است. الباقی منابع تملک دارایی و سرمایه ای در حال انجام است منتهی برای ما مهم است نقطه نظرات شهرستان ها را هم داشته باشیم و لحاظ کنیم.

 شفیعی گفت: در قانون بودجه امسال فصول مشخص شده و در تقسیم منابع در سطح استان ها مشخص است و ما در اسناد توسعه استان تهران تکلیف همه بخش ها را روشن کرده ایم و این امر با عث میشود وظایف و اختیارات کمیته برنامه ریزی تا حد بسیار زیادی روشن شود که در سنوات گذشته اثربخشی هم داشت اما جلسه ای با حضور فرمانداران محترم در سطح شهرستان ها با عنوان کمیته برنامه ریزیی موجب تجمیع نظرات می شود که این وضعیت پیش نیاید که بودجه تخصیص داده شده باشد اما نقطه نظرات شهرستان ها شنیده نشده یا مغفول بماند که خسرانی را متوجه شهرستان ها کند.

شفیعی در ادامه جلسه گفت: در جلسات آتی قرار است برشهای شهرستانی پروژهای تملک داری هایی سرمایه ای استانها و قوانینی که آماده سازی شده را با حضور رئیس کمیته برنامه ریزی هرشهرستان و دبیر آن بررسی کنیم.

 وی افزود: از بدو نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی در ایران هیچ وقت تکلیف درمورد استان ها و شهرستان ها و مناطق به صورت مشخص و روشن نبوده است. اگرچه همیشه راهکارهای محدود و سطحی برای برنامه ریزی های استانی و شهرستانی پیدا شده اما این امر چندان اثربخش نبوده است.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: موانعی که در گذشته وجود داشت امروز یا برطرف شده یا تبدیل به فرصت های تازه شده است. نکته اول این که ما تا قبل از تصویب سند های بالا دستی استانی کشوری با منابع مالی متمرکز بر نفت بودیم و حاکمیت تمایل به توزیع متمرکز بودجه بدست آمده داشته است و به تبع آن نظام هزینه ای هم یک نظام متمرکز بود. موضوع دوم وجود نگرانی از باب این که هیچ چارچوبی برای دادن اختیار یا تکلیف به طور مشخص وجود نداشت و احتمال ایجاد به هم ریختگی وجود داشت. این گونه نگرانی ها امروز در حال رفع است.

 شفیعی گفت: حداقل دراستان تهران اسناد بالادستی که این چنین چهارچوبی را مشخص می کند را داریم. مثلا ما سندهای توسعه ای شهرستانی، سند توسعه استان را داريم و سند آمایش استان را که در مرحله تصویب است. و این اسناد برای تصمیم گیران در شهرستان ها هم درحال مهيا شدن است.  اگر این اتفاق ادامه پیدا نکند از طرف تصمیم گیران کشوری باید آن را به حساب بی اعتقادی به تفویض اختیارات و تمرکز زدایی گذاشت.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: اکنون شاهد تغییراتي مهم در زمینه تامین منابع هستیم که از محلی به غیر از منابع نفتی است و از قضا کاملا محلی و منطقه ای و قابل احصاء است. اسناد بالا دستی مشخص می کند ما چه مقدار از منابع را می توانیم از استان تامین کنیم و همان مقدار را هم باید هزینه کنیم. امیدواریم که امسال بتوانیم به این هدف دست یابیم.

https://thmporg.ir/vdcd.n0s2yt0s5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما