انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
گزارش|جلسه ویژه برگزاری هفته پژوهش استان تهران
به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز‪ 25  ‬ آذر از سوي «شوراي فرهنگ عمومي كشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاري شد.

وزارت علوم تحقيقات و فناوري هم از سال ‪ 1379 ‬  چهارمين هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاري كرد و از سال ‪1384‬ اين نام به «هفته پژوهش و فناوري» تغيير يافت.

ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجليل از پژوهشگران برتر، شناسايي و طرح مشكلات و چالش‌هاي پيش روي و ارتقاء سطح پژوهش و فناوري در كشور از جمله اهداف اين اقدام بود. در اين راستا هر سال مراسم هفتة پژوهش با مشاركت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي كشور برگزار مي‌شود. تقدير از مقالات برتر، تقدير از پژوهشگران‌ نمونه، تقدير از مدير تحقيق نمونه، تقدير از پروژه‌هاي برتر و انتشار كارنامه پژوهشي در هر سال از مهم‌ترين برنامه‌هاي هفته پژوهش است.

پژوهش چیست؟

پژوهش، به معناي عام، بررسي يا كاوشي سخت كوشانه و به معناي خاص، تحقيق و تجربه‌اي جامع با هدف‌ كشف واقعيت‌هاي نو و تفسير درست اين واقعيت‌ها، تجديد نظر در نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين پذيرفته شده در پرتو واقعيت‌هاي كشف شده و به كارگيري عملي نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين جديد است. در معنايي ديگر، پژوهش فرايند رسيدن به راه حل‌هاي قابل اطمينان از طريق گردآوري، تحليل و تفسير داده‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده و نظام‌منداست.

اهميت پژوهش

پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعة همه جانبة يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است. بنابر اين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يكي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود. موفقيت در تمام فعاليت‌هاي مربوط به توسعه از جمله صنايع، كشاورزي و خدمات به نحوي به گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي بستگي دارد.

پژوهش يكي از محورهاي مهمي است كه ضامن پيشرفت و توسعة پايدار در هر كشور به شمار مي‌آيد. اگر پژوهشي صورت نگيرد، دانش بشري افزايش نخواهد يافت و دچار سكون و ركود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشي نيز از پويايي و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاين رو يكي از عوامل اساسي پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پيشرفت و توسعه، ارتباط مستقيمي با تحقيقات علمي دارد و رشد و توسعة كشورهاي پيشرفته در نتيجة سرمايه‌گذاري در بخش پژوهش است. حجم وسيع پژوهش‌هاي علمي در كشورهاي توسعه يافتة صنعتي گوياي اين واقعيت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نخستین نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نورآوری استان تهران به ریاست دکتر انوشیروان محسنی بندپی استاندار و دبیری نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

در این جلسه نعمت الله ترکی در مورد اهداف و محورهای هفته پژوهش و فناوری استان تهران گفت: عرضه عملکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و دستگاه های اجرایی پیشگام در حوزه پژوهش و فناوری استانها همراه با قدردانی از پژوهش گران، فناوران و موسسات پژوهشی و دستگاه های اجرایی پیشگام در این حوزه اولویت کار است.

وی افزود: البته ارزیابی فعالیت های پژوهشی و فناوری یکساله دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و همچنین پارک های علم و فناوری و دستگاه های اجرایی در این حوزه هم محور اهداف این هفته قراردارد تا افزایش حساسیت و توجه مدیران استانی به فعالیت های پژوهشی و فناوری در سطح منطقه ملی ایجاد شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران انتخاب و معرفی استان های برگزیده در حوزه پژوهش و فناوری بر اساس شاخص های تدوین شده را در ستاد ملی پژوهش و فناوری بخش دیگری از اهداف و محورهای هفته پژوهش و فناوری استان تهران عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری بازار، تجلیل از برگزیدگان پژوهش استان، برگزاری جشنواره دانش آموزی، برگزاری سمینارهای تخصصی، برگزاری تورهای پژوهشی و بازدید از دانشگاه ها و دیدار با نخبگان بخش دیگری از برنامه های استانی هفته پژوهش و فناوری استان تهران است که همگی در جهت حمایت از تولید ملی اجرایی می شود.

در این نشست انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفت: یکی از حلقه های مفقوده کشور که به شکل ریشه ای به آن نپرداخته ایم و از ظرفیت‌های آن استفاده نکرده ایم، توانمندی‌های پژوهشی است.

وی یادآورشد: زمانی به اسم ارتباط علم و صنعـت، پیوند دانشگاه و صنعت و عناوین مشابه کارهای مختلفی را آغاز کردیم اما نتوانستیم این پیوند را به شکل مستمر و مداوم انجام دهیم.

محسنی بندپی یکی از ثمره‌های همین به نتیجه رسیدن بهره‌گیری از توان پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور را صنعت خودروسازی معرفی کرد که همچنان محصولاتی با مصرف بالا وارد بازار می کند.

استاندار تهران گفت: در خصوص همین پویش فشار خون که دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان انجام دادند، ریشه‌یابی علمی در خصوص علت بالا بودن میزان مصرف نمک در میان مردم که همان استفاده بی مهابا از این ماده سفید در نانوایی‌هایی است، انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این کارگروه بسیار بالاست و باید آن را قدر دانست و به دنبال آن کار جدیدی را که منحصر به هفته پژوهش نباشد آغاز کرد.

محسنی بندپی ادامه داد: بهتر است هر یک از چالش‌ها مسائل تهران در بخش های مختلف را به یکی از مراکز آموزش عالی واگذار کرد به طور مثال مباحث مربوط به زنان را دانشگاه الزهرا، مسائل فنی و مهندسی را دانشگاه امیرکبیر و موضوع‌های مرتبط با فناوری و نوآوری را پارک پردیس دنبال کند.

استاندار تهران گفت: با چنین تقسیم کاری می توان در پایان سال با برنامه ریزی‌های انجام شده به خروجی قابل قبولی دست یافت.

وی اضافه کرد: علاوه بر بودجه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی سهم استان در حوزه پژوهش، خود دستگاه‌ها نیز اعتباری در همین زمینه در اختیار دارند که می توانند با اعتماد به دانشگاه‌ها، به کمک این منابع مسائل مربوط به دستگاه خود را مرتفع کنند.

محسنی بندپی اعلام کرد: از اهمیت هفته پژوهش نیز می توان برای ترویج و پر کردن خلاهای موجود در این حوزه استفاده کرد و از پژوهشگران جوان قدردانی به عمل آورد.

استاندار تهران بر لزوم ایجاد هم افزایی در میان دستگاه به منظور بهره گیری از توانمندی یکدیگر تاکید کرد و گفت: خروجی این هم افزایی می تواند تاثیر خود را در برطرف سازی مسائل جامعه نشان دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که تهران در برنامه ریزی سالانه برای حوزه پژوهش با تعیین اهداف راهبردی و عملیاتی موفق عمل کند، می تواند به الگویی برای سایر استان ها تبدیل شود.  

در این نشست در مورد برنامه ریزی انجام شده برای حوزه پژوهش استان و تعیین اولویت‌های پژوهشی متناسب با چالش های ۱۷ گانه تهران، برنامه های هفته پژوهش و ظرفیت دستگاه‌ها برای حوزه تحقیق و توسعه صحبت شد.

از ۱۶ تا ۲۳ آذر به نام هفته پژوهش نامگذاری شده است.

https://thmporg.ir/vdcc.1qia2bq44la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما