انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
توزیع ماهانه ۳۰ هزار میلیارد یارانه میان مردم| سود بنزین در جیب ملت
«نعمت اله ترکی» در گفتگویی مشروح با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران، اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین را در راستای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه عنوان کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر با افزایش مصرف بنزین، کارشناسان اظهار نظر می کردند که اگر بنزین سهمیه بندی شود و در قیمت آن اصلاحی صورت گیرد باعث کنترل مصرف خواهد شد.

*اصلاح قیمت بنزین در 6 سال گذشته 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در طی این چند سال قیمت بنزین را افزایش نداد؟ افزود: دولت در شش سال گذشته فقط دو بار اصلاح قیمت انجام داد و منابعی که از این اصلاح قیمت حاصل شد، بیشتر صرف پرداخت به خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی شد.

*منابع مالی طرح اصلاح قیمت بنزین 100 درصد به مردم تعلق می گیرد
رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران گفت: از این جهت با تعریفی که صورت گرفت و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه به تصویب رسید، قرار بر این شد که ۱۰۰ درصد منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سهمیه بندی به صورت حمایت معیشتی بین خانوار‌های مورد نظر توزیع شود.

*بهره مندی 60 میلیون نفر از منابع طرح اصلاح قیمت بنزین 
وی در پاسخ به این سوال که جامعه هدف طرح اصلاح قیمت بنزین چند نفر است و چگونه منابع آن تجمیع می شود؟ تصریح کرد: جامعه هدف بیش از ۱۸ میلیون خانوار (بیش از ۶۰ میلیون نفر) را تشکیل می‌دهد. در همین راستا، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی موظف شد، همه منابع حاصل از این برنامه را در یک حساب مشخص که به همین عنوان نزد خزانه افتتاح خواهد شد واریز کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شد با ضوابطی که دارد، فهرستی از این ۱۸ میلیون خانوار یا همان ۶۰ میلیون نفر مورد نظر را آماده کند.

ترکی بیان داشت: با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه مسئول پرداخت‌های دولت است، موضوع پرداخت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز بر عهده این سازمان گذاشته شد. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز موظف است عینا همه مبالغی را که به حساب مشخص شده درخزانه واریز شده است بر اساس بعد خانوار و مبالغ تعیین شده هر ماه به حساب خانوارهای معرفی شده واریز کند.

*هر ایرانی 100 هزار تومان یارانه می گیرد
*رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران  اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف شد همه مبالغی که به حساب واریز می‌شود بین این خانوار‌ها که از یک نفر تا پنج نفر هستند به صورت ماهانه در قالب مبالغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت کند. بنابراین از این به بعد این سازمان هر ماه سه پرداختی خواهد داشت؛ یک حقوق و مزایا و پرداخت‌های مربوط به طرح‌های عمرانی که هر ماه از خزانه صورت می‌گیرد، دوم پرداخت یارانه‌ها که معمولاً ۲۶ هر ماه انجام می‌شود و از این به بعد پرداخت دیگری نیز صورت می‌گیرد که در قالب بسته‌های حمایت معیشتی خواهد بود.

به گفته وی، برنامه ریزی دولت به گونه ای است که بلافاصله پس از اجرای طرح و حداکثر یک هفته تا ده روز آینده همه وجوه به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

*متقاضیان بسته حمایت معیشتی ثبت نام کنند
ترکی درباره نحوه بهره مندی افراد متقاضی بسته حمایتی معیشتی که در لیست خانوارهای بهره مند نیستند، گفت: وزارت رفاه موظف شد مازاد بر این ۱۸ میلیون خانوار، هر کسی که خودش را متقاضی دریافت این رقم می‌داند با ساز و کار‌هایی که تدارک دیده تقاضای او را بررسی می‌کند و آن‌هایی را که مشمول پرداخت قرار می‌گیرند در فهرست پرداخت قرار دهد و این پرداخت از زمان شروع اجرای این طرح محاسبه و به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

*کمتر از 10 روز،  درآمد حاصل از گرانی بنزین به خانوارها پرداخت می شود
وی با ابراز امیدواری از اینکه آثار مثبت این اقدام که با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انجام می‌شود و در چارچوب سیاست‌های حمایتی دولت و مورد تأکید رئیس جمهور است در آینده نزدیک در جامعه مشاهده شود، افزود: سخنگوی دولت در روز‌های آینده جزئیات بیشتری را درباره اجرای این طرح اطلاع رسانی خواهد کرد و مسئولان دستگاه‌های ذیربط(وزارت نفت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور) نیز آماده ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه هستند. 

*دولت در ماه بیش از 30 هزار میلیارد یارانه، حقوق و بسته حمایت معیشتی پرداخت می کند
وی تاکید کرد: دو روز آینده یارانه‌ها و کمتر از ۱۰ روز دیگر درآمد حاصل از گرانی بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. بنابراین از این به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه حدود چهار هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه، ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت حمایت معیشتی دارد.

*تحریم های ظالمانه قدرت خرید مردم را کاهش داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره اجرای سیاست کاهش فقر مطلق و بهبود معیشت خانوارها گفت: دولت در جهت سیاست کاهش فقر مطلق و بهبود معیشت خانوار‌ها افزون بر سه تا پنج برابر کردن یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد، تورم را نیز مهار و آن را در دو سال یک رقمی کرد، اما تحریم‌های ظالمانه قدرت خرید مردم را کاهش داده است و دولت خود را موظف می‌داند با منابع محدود بودجه‌ای به معیشت مردم کمک کند.

ترکی با بیان اینکه باید منابع جدیدی شناسایی می‌شد و قانون به ما اجازه می‌دهد از یارانه انرژی برای تأمین بودجه برای معیشت مردم  استفاده کنیم، تصریح کرد: گران کردن بنزین یک گام به سوی قیمت واقعی آن است، زیرا این فرآورده نسبت به کالا‌های دیگر قیمت ارزانی دارد.

*صادرات 3 هزار میلیاردی بنزین پس از سهمیه بندی
وی  با تاکید بر اینکه پیش بینی ما نشان می دهد با سهمیه بندی بزنین، سه هزار میلیارد تومان صادرات این محصول را داشته باشیم، افزود: در سال ۹۵ میزان مصرف بنزین روزانه ۷۳ میلیون لیتر بود که اکنون به بیش از ۹۶ میلیون لیتر رسیده و در مقایسه با سال گذشته ۱۴ و دو دهم درصد افزایش یافته است. سهمیه بندی بنزین موجب کاهش مصرف و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود.

ترکی با بیان اینکه قرار بر این بود تا منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به بودجه عمومی وارد شود، بیان کرد: رئیس جمهور اجازه نداد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که از افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید وارد بودجه عمومی شود و بر این اساس در خزانه شماره حساب خاصی تعریف شد تا این درآمد به آن حساب واریز شود و از آن حساب نیز با مکانیزمی به خانواده‌های هدف برسد. این موضوع در شورای هماهنگی سه قوه تصویب شد.  

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منابع تحصیل شد که بخشی از آن به نظام مالیاتی، شهرداری ها، سازمان هدفمندی و... اختصاص می‌یابد و فقط ۴۸ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود، اما درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین کامل به مردم پرداخت می‌شود و در جای دیگری هزینه نخواهد شد.

وی درباره نظارت دستگاه ها بر پرداخت شفاف منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها گفت: چون درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در حساب مشخص وارد و بر اساس مکانیزم شفاف و مشخصی توزیع می‌شود، دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان برنامه و بودجه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می‌توانند بر آن نظارت کنند.

*افزایش نرخ حامل های انرژی تاثیری بر تورم ندارد
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، بر اساس تجربه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته مشخص شد افزایش نرخ این حامل‌ها تأثیر آن چنانی بر تورم ندارد، اما برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار در آمادگی کامل قرار دارند و برنامه‌ریزی کرده‌اند.  

* میزان پرداخت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به خانوارهای تک نفره تا 5 نفره و بیشتر
ترکی اظهار کرد: میزان پرداخت به خانوارهای تک نفره 55 هزار تومان، خانوارهای دو نفره  103   هزار تومان، خانوارهای سه نفره 138   هزار تومان، خانوارهای چهار نفره   172 هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر205 هزار تومان خواهد بود.این طرح که اکثریت خانوارهای ایرانی را در بر خواهد گرفت شامل خانوارهایی است که از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و براساس اطلاعات و شاخصهای تعیین شده معرفی می شوند.

*تدابیر ویژه دولت برای تاکسی های شهری، وانت بارها، آمبولانس ها و موتورسیکلت ها
ترکی با بیان اینکه گام اول در تقویت معیشت مردم، مدیریت مصرف و اصلاح تدریجی قیمت یکی از حامل های انرژی یعنی بنزین بود، تاکید کرد: دولت به منظور مدیریت هزینه های مرتبط در حمل و نقل برای بخش های فعال و موثر در این حوزه مانند حمل و نقل عمومی، تاکسی های شهری و اینترنتی، موتورسیکلتها، وانت بارها، آمبولانسها و موارد مشابه سهمیه و تدبیر ویژه ای معین کرده است. همچنین تمام وسایل نقلیه بنزینی به میزان مشخصی سهمیه سوخت ماهیانه ای را از طریق کارت های سوخت با قیمت مشخص دریافت خواهند کرد و مازاد سهمیه را با قیمت ثانویه دریافت می کنند.

به گفته او فرآیند و سازوکار پرداخت یارانه نقدی که تاکنون 104 مرحله پرداخت شده است بدون تغییر کماکان ادامه خواهد داشت و  البته حمایت جدید که قطعا رقم آن از یارانه نقدی بیشتر و بالاتر خواهد بود به آن اضافه خواهد شد.

https://thmporg.ir/vdcb.gb5urhbwgiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما