انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تحلیل کارشناس برنامه ریزی| تهران زنانه تر می شود!
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، شهرام عدالتی در نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده برگزار شد، اظهار کرد: ما سال هاست درباره زنان و مشکلات آن ها صحبت می کنیم و نخواستیم فارغ از همه ذهنیت ها و تجارب وارد تدوین سند شویم. به عنوان یک کارشناس برنامه ریزی باید بگویم ما در ایران بسیار سندگرایی کردیم اما در زمان عمل همواره دچار مشکل شدیم.

وی افزود: ما سعی کردیم در تهیه اسناد استان و سند وضعیت زنان، این آسیب ها را به دقت ببینیم تا بار دیگر سراغ مفاهیم انتزاعی نرویم. ما اصرار نداریم زن با آسیب اجتماعی در ذهن ها تداعی شود. شاخص هایی که در حوزه زن ها وجود داشت را بررسی کردیم. قرار نیست هر وقت درباره آسیب های اجتماعی صحبت می کنیم به یاد زنان جامعه بیفتیم. باید هر زمان از ثروت ملی و توسعه صحبت می کنیم از جایگاه زن به عنوان نیمی از جامعه ایرانی صحبت کنیم. 

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه توسعه همانند یک زنجیره است که فقدان یک حلقه، تحقق آن را دچار چالش خواهد کرد، گفت: تهران 16/6 درصد جمعیت و 17 درصد خانوار کشور را دارد و اگر این پیشران درست حرکت نکند، جامعه ای را دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: در جهان، بزرگترین عرصه مداخله زن، در 4 رکن آموزش، سلامت، اقتصاد و سیاست سنجیده می شود. 

عدالتی افزود: در کل کشور بعد خانوار 3/4 درصد و در استان تهران 3 درصد است.نسبت جنسی در تهران پایین تر از کل ایران است یعنی تعداد زنان در شهرستان تهران از تعداد مردان بیشتر است و آنچه که در طرح جامع تهران مطرح شد مبنی بر اینکه «آینده تهران زنانه تر خواهد شد» از این مستندات آماری استفاده کرده است.باید گفت شهرستان های پایتخت سیر توسعه متفاوتی دارند و فضای توسعه در شهرستان تهران و اطراف آن با یکدیگر فرق دارد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان کرد: تهران داعیه 25 امین شهر پر جمعیت جهان را دارد در حالی که شهرهای پیرامون آن با مفهومی به نام هویت اجتماعی، کالبدی و هویت اقتصادی در چالش است.

عدالتی اظهار کرد: شاید اگر درباره مختصات بهارستان صحبت کنم بسیاری فکر کنند منظورم یکی از شهرستان های استان اصفهان است در حالی که اینگونه نیست و این شهر با 700 هزار نفر جمعیت در پیرامون پایتخت است. هر گونه نگاه به برنامه ریزی در تهران  نشان دهنده تنوع وسیعی در جغرافیای اقتصادی و اجتماعی آن است.

وی با بیان اینکه هر ساله 200 تا 250 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شود، افزود: به استناد قانون تقسیمات کشوری، در هر 5 سال، جمعیت یک استان به استان تهران اضافه می شود. اگر این مس‍ءله در تهران حل نشود می تواند تهران را از عامل توسعه به مانع توسعه تبدیل کند.

عدالتی تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان تهران و کشور پایین است. 58/7 درصد بیکاران زن در کشور دارای تحصیلات عالیه هستند و این عدد در تهران حدود 70/4 درصد است. به تعبیری دیگر، اگر نیمی از ورودی دانشگاه های ما را خانم ها تشکیل می دهند، در 4 سال آینده خروجی دانشگاه ها فقط خانم ها خواهند بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش اعظمی از فارغ التحصیلان کشور را خانم ها تشکیل خواهند داد.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گفت: از ما خواسته بودید تحلیلی از وضعیت شهرستان های استان اراءه کنیم،باید بگویم ما تنها استانی هستیم که وارد حلقه مفقوده توسعه یعنی شهرستان ها شدیم. چون اعتقاد داریم سلول برنامه ریزی در شهرستان ایجاد میشود. ما همواره در گذشته با سطوح ملی سر و کار داشتیم.

وی افزود: ما وارد شهرستان ها شدیم و شاخص های اقتصادی هر کدام از مناطق را تعیین کرده، ظرفیت های شهرستان ها را در اقتصاد استخراج کردیم. شرق و شمال استان قطب کشاورزی، تهران و پردیس خدماتی، مابقی شهرستان ها ظرفیت صنعت و ساختمان دارند.

عدالتی گفت: برنامه اقتصادی در حوزه سرزمین باید منشعب از ویژگی های خود شهرستان باشد. اگرچه تهران نقش خدماتی دارد اما شهرهای پیرامونی آن قطب صنعت هستند و شما با تنوع در شاخص های اقتصادی در اطراف استان مواجه هستید.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان تهران افزود: تنها نهادی که در ایران 12 سال زنان را به شکل اختصاصی آموزش می دهد، آموزش و پرورش است. 

عدالتی با بیان اینکه هر جا صحبت از سرانه شده ما رتبه خوبی نداشته ایم چرا که جمعیت ما از همه استان ها بیشتر است، گفت: ما دنبال 5 اثر افزایش نرخ اشتغال بانوان، افزایش نرخ مشارکت و توسعه کارآفرینی، افزایش نرخ باسوادی با نگاه ویژه به افزایش مهارت، بهبود شاخص ازدواج و کاهش طلاق، بهبود شاخص توانمندی و کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، توسعه ورزش زنان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نگاه توسعه را از تهدید به فرصت تبدیل کرده ایم، اظهار کرد: یکی از بهترین مناطق خاک رس ایران در شهرستان پاکدشت استُ ما در اینجا دهکده سفال ایجاد کردیم. جایی که همه آن را زمانی با خفاش شب میشناختند. شاید بسیاری از آسیب های اجتماعی در بهارستان صحبت کنند اما همین امروز کیف و کفش این شهرستان در مغازه های لوکس میرداماد به فروش می رود.

عدالتی در پایان از ایجاد سامانه رصد تحول برنامه خبر داد و گفت: گزارش اجرای برنامه ها به شورای برنامه ریزی ومعاونت زنان ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdce.x8wbjh8pw9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما