انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
گزارش جلسه ویژه بررسی طرح دهکده سفال و گردشگری قرچک
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران جلسه ویژه بررسی طرح ایجاد دهکده سفال در قرچک بر اساس اجرای اسناد توسعه ای تهران و مصوبات اقتصاد مقاومتی به ریاست نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و حضور فرماندار و مدیران و نمایندگان اداره جهادکشاورزی و میراث فرهنگی، شهردار و رئیس شورای شهر قرچک برگزار شد.

در این جلسه عنوان شد که این دهکده سفال در زمینی به وسعت 30 هکتار ایجاد می شود که نیاز به تغییر کاربری دارد و هدف ایجاد یک مجتمع فرهنگی و نفریحی و گردشگری است. همچنین زمین تعیین شده 16 مالک دارد که 10 مالک برای ایجاد دهکده موافقت خود را اعلام کردند.

عدالتی: سفال یک ادبیات جهانی است

در ادامه این توضیحات شهرام عدالتی معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: وقتی از جنوب تهران به سمت ورامین و قرچک حرکت می کنیم زمین هایی با خاک رس نظرمان را جلب می کند و این زیباترین عنصر اقتصادی جنوب تهران است که می توان به نحو احسن از آن استفاده کرد. بعنوان نمونه در سافاری می بینیم چگونه ورامین از بیابان در توسعه اقتصادی گام برداشت. در مورد دهکده سفال هم باید بگویم که این یک ادبیات جهانی است که باید زنجیره ای از آموزش، اقامت، پذیرایی، اقتصادی و سفال را در بربگیرد. اما باید مراقب بود که با تغییر کاربری موجب و بستر رانت را ایجاد نکنیم.

ترکی: باید همین زمین های کشاورزی و باغات را حفظ کنیم

نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از کارشناسان و مدیران ادارات مسئول اجرای این طرح پرسش کرد آیا شما اطلاعات دقیقی از طرح تفصیلی و محدوده داخل و خارج حریم شهر قرچک دارید؟ آیا بر اساس این محدوده تصمیم به مکان یابی زمین و تغییر کاربری گرفته اید؟ ما باید همین زمین های کشاورزی و فضای سبز و باغات را حفظ کنیم و زمینی را در نظر بگیریم که کاربری کشاورزی نداشته باشد.

در ادامه نماینده میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مباحث گردشگری همیشه سازگار با محیط زیست بوده و تعارضی با کشاورزی ندارد چون آلایندگی ایجاد نمی کند. ما در تهران باید جایی مثل میدان نقش جهان اصفهان داشته باشیم که مجموعه صنایع دستی در آنجا متمرکز شود. بعنوان نمونه تمامی حجاران را به شهرک صنعتی شمس آباد منتقل کردیم اما در مورد سفال و سایر صنایع دستی دهکده سفال می تواند کارساز باشد.حتی طرحی به شهرداری تهران دادیم مبنی بر بازیافت شیشه در جاده فتح که جاذبه گردشگری هم می توانست داشته باشد که اجرایی نشد.

ترکی در ادامه گفت: هدف اصلی صرف سفال نیست و ما در استان تهران 30 نقطه گردشگری را تعریف و شناسایی کردیم و باید دهکده گردشگری ایجاد شود اما قطعا در قالب صنایع دستی و بومگردی و ... باشد. البته این طرح خام است و باید میراث فرهنگی مشاور بگیرد. نکته مهمتر اینکه حتما باید با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی ها ایجاد شود.

در پایان جلسه قرار شد طرح کامل و پخته تر با تمامی زوایا آماده شود.

https://thmporg.ir/vdcc.sqia2bqeila82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما