انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
گزارش هفتمین شورای برنامه ریزی استان تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران به ریاست دکتر انوشیروان محسنی بندپی و دبیری نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و حضور مدیران دستگاه های اجرایی و عضو شورا برگزار شد. در این جلسه از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی هم دعوت شده بود که مصطفی کواکبیان، محمدعلی وکیلی، فریده اولادقباد، قاسم میرزایی نیکو و سیده فاطمه ذوالقدر حاضر شدند.

یکی از دستورات اصلی جلسه رسیدگی به مشکلات و چالش های شهرستان شمیرانات برای تحقق اسناد توسعه بود که سیاوش شهریور فرماندار این شهرستان گزارشی را ارائه کرد. 

** گزارش فرماندار شمیرانات را بخوانید

شهریور در ادامه این جلسه گفت: 15 سال طرح های روستایی این شهرستان بازنگری نشده و فاقد دادستان و برخی ادارات در شهرستان هستیم. یکی دیگر از مشکلات ما عدم تفیض اختیار به مدیران شهرستان است که برای هر کاری باید بروکراسی اداری را دنبال کنیم.

بخشدار شهرستان هم گفت: بسیاری از جاده های روستایی نیاز به تعمیرات دارد و کل انرژی بخشداری را نظارت و بازرسی از ساخت و سازهای غیرمجاز می گیرد. آموزش و پرورش ما کیفیت لازم را ندارد و فاقد یک تخت بیمارستانی در منطقه رودبار و قصران و لواسانات هستیم. همچنین 2 است جرائم راهنمایی رانندگی به شهرستان پرداخت نشده است.

**گزارش آب فاضلاب روستایی

در ادامه جلسه موضوع آب و فاضلاب روستایی مورد بحث قرار گرفت. رضا پوررجب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران با اشاره به پایان مطالعات طرح اجرای فاضلاب در روستاها اظهار داشت: با هدف افزایش کمّی و کیفی ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستاهای استان تهران، مطالعات مدل‌ها و طراحی تصفیه‌خانه تدوین شده است.

وی بیان کرد: 36 روستا در بخش بالادست سد لتیان و 23 روستا در پایین دست سد ماملو وجود دارد که مطالعات فاضلاب این روستاها انجام و مدل‌ها و طراحی تصفیه‌خانه نیز انجام شده است. در مورد سد لتیان در سال گذشته 2 تصفیه خانه با اعتبار 10 میلیارد ریال ایجاد شده است که در حال حاضر لوله ها خریداری شده و تنها جانمایی آن مانده است که در سال جاری اولویت با ایجاد تصفیه خانه در 4 روستا است.

پوررجب همچنین خاطرنشان کرد: امسال نیز 40 میلیارد ریال مصوب شده که در صورت تخصیص کلنگ‌زنی فاضلاب روستای زردبند به سرعت انجام می‌شود.

دعوت عدالتی برای اجرای سریع و درست تبصره 19

شهرام عدالتی معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت استان تهران با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در پیگیری طرح‌های نیمه‌تمام استان اظهار داشت: وضعیت خاص اقتصادی کشور ایجاب می‌کند تا از ظرفیت‌های دیگری در راستای بهبود شرایط موجود استفاده کنیم که یکی از ظرفیت‌های مهّم و مؤثر مشارکت عمومی و خصوصی و واگذاری پروژه‌ها می‌باشد.

وی بیان کرد: در تبصره 19 قانون بودجه سال 98 بر موضوع مشارکت عمومی و خصوصی به منظور تأمین خدمات در حوزه‌های مختلف تأکید شده است که دولت نیز تنظیم‌کننده مقررات باشد.

 همچنین افزود: در پروژه‌های قابل مشارکت اولویت با طرح‌های نیمه‌تمام است که 3 منبع شامل بودجه کشور، آورده بخش خصوصی و اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای اتمام پروژه‌های تبصره 19 دیده شده است. در قالب تبصره 19 حتی پروژه‌هایی که به مرحله بهره‌برداری می‌رسد را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی گفت: اعتبارات استانی بند 1 تبصره 19 برای استان تهران 57 میلیارد و 500 میلیون تومان است که به دستگاه‌هایی تعلق می‌گیرد که در زمینه واگذاری پروژه‌ها پیشتاز باشند.

درخواست آموزش و پرورش تهران از سازمان مدیریت

علی شهری در این جلسه با اشاره به کمبود فضای آموزشی در شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: با توجه به جمعیت کنونی دانش‌آموزان استان تهران، نیازمند 12 هزار کلاس درس در استان هستیم که اگر بر رشد دانش‌آموزی اضافه شود قطعاً نیاز ما به کلاس‌ها نیز بیشتر می‌شود. در آستانه مهر بسیاری از مدارس باید تجهیز و امکانات آن‎ها تأمین شود این در حالی است که در برخی کلاس‌ها حتی بخاری گازی نیز وجود ندارد و در این زمینه 20 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم که باید این مشکل برطرف شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران افزود: ضرورت تأمین زیرساخت‌های آموزشی ضروری است و سازمان برنامه و بودجه باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشد و فضاهایی که نیاز به تبدیل به احسن دارند را مدنظر قرار دهیم.

سالانه 30 هزار دانش‌آموز به استان تهران اضافه می‌شود

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران هم در این جلسه با اشاره به ضرورت کمبود سرانه‌های آموزشی مدارس تهران گفت: میانگین تخصیص اعتبارات استان تهران در زمینه سرانه‌های آموزشی باید ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به تراکم دانش‌آموزی در استان تهران تصریح کرد: تهران از جمله استان‌های با سرانه فضای آموزشی پایین است که در عین حال از تراکم بالای دانش‌آموزان نیز رنج می‌برد که اگر اعتبارات لازم تأمین شود و خیرین مشارکت لازم را داشته باشند این مشکل برطرف خواهد شد.

همچنین محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز با اشاره به محرومیت آموزشی شهرستان‌های تهران افزود:  در صورت احداث 12 هزار کلاس درسی که در سال گذشته پیش‌بینی شده، به میانگین کشوری می‌رسیم.

وی با اشاره به رشد جمعیت دانش‌آموزی استان تهران خاطرنشان کرد: سالانه 30 هزار دانش‌آموز به استان تهران اضافه می‌شود که باید امکانات متناسب با رشد جمعیت دانش‌آموزی ارتقا پیدا کند.

درخواست کواکبیان برای اصلاح مصوبه حریم در شمیرانات

 مصطفی کواکبیان از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: یکی از مشکلات شهرستان شمیرانات همین راه های دسترسی است که مردم اصلاح آنها را بارها مطالبه کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مطالبات مردم این شهرستان هم ساماندهی کوه‌خواری و ویلاسازی‌هاست، هرچند که گزارش های شهرداری و شورای شهر نشان می‌دهد همه مسائل قانونی است.

کواکبیان تاکید کرد: در خصوص حرایم اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد که باید اجرا شود، اگر نیست باید برای تصویب قانون به مجلس شورای اسلامی یا خود شورای عالی امنیت ملی منتقل شود.

در این نشست که با هدف بررسی واگذاری پروژه های دولتی به بخش خصوصی و مشکلات شمیرانات برگزار شده بود، «سیاوش شهریور» فرماندار این شهرستان نیز گفت: شمیرانات از مشکلات بسیاری از جمله نداشتن آرامستان، ورزشگاه ورزشی، کندی روند اجرای فاضلاب شهر شمشک و لزوم بازنگری در طرح های هادی روستایی مواجه است.

وی افزود: نبود استقلال کاری نیروی انتظامی و دادگستری در شهرستان شمیرانات از دیگر مشکلات است.

وکیلی: مخالف بیرون کردن سرمایه داران از لواسانات هستم

محمدعلی وکیلی هم گفت: راه مبارزه با فساد این است که اجازه ندهیم رانت با امضای طلایی درست یا با دسترسی‌های متفاوت و طبقه‌بندی ایجاد شود و مردم لواسان دستشان از حقوق به حقه خودشان کوتاه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر تریبونی که دعوت به قانون‌شکنی و قانون‌گریزی کند تریبون جمهوری اسلامی نیست گفت: ائمه محترم جمعه و جماعت صحبت‌های مرا خواهند شنید، از این تریبون‌ها اجازه‌ای جز رعایت قانون و تمکین به قانون جمهوری اسلامی داده نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود:‌ این بزرگترین جواب جمهوری اسلامی است؛ راه مبارزه با فساد مبارزه با فاسد نیست بلکه تمکین به لوازم مبارزه با فساد است؛ چون نمی‌توانیم تمکین کنیم به این لوازم، جای فساد و فاسد را عوض می‌کنیم و این بزرگترین خیانت به جمهوری اسلامی است.

وکیلی اظهارداشت: «ما در جمهوری اسلامی عادت داریم که فرصت ها را با بدسلیقگی به تهدید و بحران تبدیل می‌کنیم.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در لواسانات حتما ظرفیت متفاوت و متمایزی داشته ایم که به یک ظرفیت برای جذب سرمایه داران بخشی از کشور تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه باید به آنان در چارچوب قوانین و مقررات مجوز داده شود طبیعی است، اینکه شوراها، شهرداران و دولت نباید نسبت به حقوق مردم ذره ای کوتاه بیایند طبیعی است و اینکه باید با دانه درشت‌ها و تعرض‌های دانه‌درشت‌ها با جدیت برخورد کرد نیز طبیعی است اما اینکه اهالی و صاحبان این منطقه را محروم کنیم اما یقه‌سفیدها در آن جولان دهند، نشانه بزرگترین تبعیض است.

وکیلی ادامه داد: اینکه ما شو راه بیندازیم به نام مبارزه با فساد و آنجا را به یک منطقه ناامن تبدیل کنیم و زمینه یک انحرافی را در فضای افکار عمومی ایران ایجاد کنیم نیز بزرگترین خیانتی است که به کشور و منطقه لواسانات می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کسی متعرض حقوق مردم در این منطقه شده است چه در کوه‌خواری، دشت‌خواری یا در تعرض به رودخانه قطعا در این زمینه نباید با وی مدارا کرد.

وی تصریح کرد: اینکه منطقه را ناامن، اعتبار منطقه را خدشه دار کنیم و ضریب ریسک سرمایه‌گذاری در این منطقه را بالا ببریم، هیچ خدمتی به مردم نیست.

وکیلی تاکید کرد: اینکه فراخوان بدهیم به نام مبارزه با فساد و گروه‌ها از گوشه و کنار کشور به نام عدالت‌خواهی بیایند و فکر کنند که حقوقشان در اینجا مورد تعرض قرار گرفته و از در و دیوار خانه مردم بالا بروند، این آنارشیست، جریانی ضد انقلابی است و گویا در کشور یک انقلاب دیگر رخ داده است.

این نماینده مجلس گفت: خدمت آقایان رئیسی و لاریجانی عرض کردم این کاری که در لواسان انجام می شود، نشان این است که دولت و نظام مستقری، قوه قضاییه و پلیسی وجود ندارد و عده‌ای آدم با حس انقلابی‌گری می خواهند کار قاضی، شهردار، فرماندار یا استانداری را بکنند.

وی اضافه کرد: اما این کار درست نیست که می‌کنیم در همین شهرک باستی که من نه تا به حال به این شهرک رفته‌ام و نه آنجا یک سانتیمتر منافع دارم، این بلایی که در این منطقه ایجاد می‌شود نماد و نشان یک انحراف در جریان مبارزه با فساد است.

وکیلی اعلام کرد: دهها نفر (ساکنان باستی هیلیز) آمده‌اند که هر کدام ده‌ها هزار نفر را مشغول به کار کرده‌اند اکنون جمع می‌کنند که به هر شکلی از ایران بروند، این درست است؟

این نماینده مجلس گفت: اگر فکر می‌کنیم که کسی متعرض شده است آنجا حقوق دولت را نداده، باید با متخلف برخورد کرد، اما اینکه منطقه را ناامن کنیم فکر می‌کنیم داریم خدمت می‌کنیم؟ اعتبار منطقه را زیرسوال ببریم و منطقه را در نظر مردم ناامن کنیم، فکر می کنیم خدمت است؟

**اظهارات سیده فاطمه ذوالقدر در شورای برنامه ریزی استان

استاندار تهران: تهران دومین استان در جمعیت محروم از تحصیل است

انوشیرون محسنی بندپی استاندار تهران هم در هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران افزود: بناست با همکاری اداره کل آموزش و پرورش نسبت به شناسایی بازماندگان از تحصیل در این استان اقدام و اطلاع رسانی شود. وی یادآورشد: بسیاری از آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها از سوی افرادی رخ می دهد که از حداقل میزان تحصیل برخوردار بوده اند.

محسنی بندپی بخش آموزشی این استان را دارای محرومیت تاریخی خواند و اظهارداشت: اکنون دولت در این استان آمادگی جبران عقب ماندگی تاریخی و کمبود فضای آموزشی را دارد.

استاندار تهران به موضوع تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۸ و ابلاغ دستورالعمل اجرایی آن از سوی دولت اشاره کرد و گفت: با جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی می توان زمینه چابک سازی دولت و کاهش هزینه های دستگاه های اجرایی را فراهم ساخت.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو دستگاه های دولتی می توانند از ظرفیت ای ایجاد شده در این تبصره برای جلب همکاری و مشارکت بخش خصوصی و عمومی استفاده کنند.

محسنی بندپی در ادامه بر لزوم انجام مطالعات فنی و کارشناسی در خصوص مسیر دسترسی لواسانات تاکید کرد و ادامه داد: معاونت عمرانی استانداری با همکاری دستگاه های مربوطه در زمینه احداث تونل یا جاده جایگزین برای این منطقه مطالعات لازم را از نظر فنی و مالی داشته باشد تا بتوان بر اساس برای رفع مشکل دسترسی و پاسخگویی به مطالبات مردم دست به کار شد.

استاندار تهران یکی دیگر از مطالبات اولویت دار مردم شهرستان شمیرانات را احداث تصفیه خانه برشمرد و از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بابت اجرای آن خبر داد.

وی یکی دیگر از مشکلات مردم شهرستان لواسانات را موضوع تصرف زمین های منابع طبیعی و ساخت و سازهای غیر مجاز برشمرد و گفت: در صورتی که بر اجرای درست ضوابط و قوانین برای اجرای اقدامات پیشگیرانه تاکید شود می توان از این نوع سودجویی ها جلوگیری کرد.

محسنی بندپی بر لزوم اجرای هرچه سریعتر طرح کاداستر در این استان تاکید کرد و آن را یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از تصرف زمین های ملی و ساخت و سازهای غیر مجاز برشمرد.

https://thmporg.ir/vdci.3arct1awzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما