انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
ارائه وضعیت صنعت و معدن و تجارت شمیرانات در شورای برنامه ریزی استان
به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران وضعیت دستگاه ها و ادارات شهرستان شمیرانات همراه با برنامه ها و نیازهای هر دستگاه در هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران از سوی فرماندار این شهرستان به اعضا تقدیم و در مورد بخشی از آنها تصمیماتی اتخاذ شد.

در این جلسه وضعیت برنامه ها و پروژه های بخش صنعت، معدن و تجارت شهرستان در قالب یک سی دی در اختیار اعضای جلسه قرارگرفت که در آن توسعه این بخش تا سال 1400 به ریز عنوان شده است.

بر اساس این گزارش به دلیل قرار گرفتن شهرستان شمیرانات در حوزه ی آبخیز سد لتیان و زون های چهارگانه حفاظت شده محیط زیست و سایر شرایط خاص مرتبط ، این شهرستان فاقد هرگونه شهرک و واحد صنعتی می باشد.

تعداد اتحادیه های صنفی 13 تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب 8591 تعداد واحدهای صنفی تولیدی دارای پروانه کسب 561 تعداد واحدهای صنفی توزیعی دارای پروانه کسب 4804 تعداد واحدهای صنفی خدماتی دارای پروانه کسب 2248 تعداد واحدهای صنفی خدمات فنی دارای پروانه کسب 978 بر اساس این گزارش مشکلات و چالش های این حوزه مکتوب شده است که به شرح ذیل است.

همچنین تعداد 18 معدن با ذخیره 82 میلیون تن در حال حاضر در منطقه شمیرانات عمدتا جهت تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز منطقه فعالیت میکنند و با توجه به شرایط منطقه صدور هرگونه مجوز جدید از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت برای برداشت ماده معدنی از سال 95 ممنوع گردیده است.

 1- با توجه به نیاز منطقه به تامین مصالح ساختمانی وجود معادن کم نظیری مانند فسفات (برای مصارف نظامی)، بازالت (تولید پشم سنگ)، سنگ ساختمانی ویژه (سبز، قرمز، سیاه)، در منطقه شمیرانات، مشکلات حمل و نقل مصالح ساختمانی از سایر نقاط استان به دلیل محدودیت جاده های مواصلاتی منطقه، و سرمایه گذاری انجام شده و اشتغالزایی صورت گرفته پیشنهاد میشود  ضمن عدم صدور مجوز جدید جهت برداشت ماده معدنی ، معادن موجود منطقه تا اتمام ذخیره به فعالیت ادامه دهد. 

2- به لحاظ کم نظیر بودن معدن فسفات در کشور و اهمیت آن جهت تامین مواد اولیه صنایع نظامی و از طرفی نوع استخراج فسفات (زیرزمینی) پیشنهاد می گردد اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان نسبت به صدور موافقتنامه جهت اکتشاف و توسعه فسفات جیرود اقدام نمایند.

3- جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیتهای معدنی و حفظ حرایم معادن پیشنهاد میشود قبل از تصویب طرحهای توسعه حرایم روستایی و شهری از سازمان صنعت معدن و تجارت استعلام و هماهنگی لازم انجام شود.

4- پیشنهاد میشود کلیه مجریان طرح های عمرانی( شهرداری ها و ... ) با توجه به مفاد  مواد 13 و 23 قانون معادن موظف گردند قبل از برداشت ماده معدنی و یا اجرای طرح عمرانی نسبت به اخذ مجوز از سازمان صنعت معدن و تجارت اقدام نمایند.

5- جهت نظارت بهتر بر نحوه استخراج و ایمنی معادن پیشنهاد میشود اعتبار لازم برای خرید یک دستگاه خودرو مناسب جهت انجام ماموریتهای معدنی تخصیص داده شود.

 



 



 

https://thmporg.ir/vdcd.90x2yt0kna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما