انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تامین آب سه پروژه بزرگ در تهران|حق آبه های کانال محمدیه تعیین تکلیف شد
«شهرام عدالتی» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه "آب" مهمترین موضوع راهبردی در اسناد توسعه ای استان تهران است، اظهار کرد: ما در استانی زندگی می کنیم که بدلیل انباشت جمعیت، برای تامین آب به حوزه های آبریز اطراف حتی استان های همجوار دست اندازی کردیم، استفاده از سد طالقان،سد امیرکبیر و لار در جغرافیای مازندران و البرز برای استان تهران نشان می دهد یکی از مشکلات ما در تامین منابع پایدار آب است.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت تخصیص منابع آب و مصرف آن یکی از اصول و پایه های اصلی تدوین برنامه درباره آب است، افزود: ما در جلسه ای با حضور برخی فرمانداران در این باره به موارد مهمی از جمله تعیین تکلیف حق آبه کانال محمدیه رسیدیم.

عدالتی با بیان اینکه کانال محمدیه یکی از مهمترین منابع تامین آب صنعت و بویژه کشاورزی استان است، توضیح داد: در چند جلسه تخصصی درباره سرنوشت این کانال بحث ها و نتیجه گیری های خوبی حاصل شد چرا که قرار بر این بود تا تکلیف این کانال برای آبرسانی مشخص شود.

به گفته او، سال های گذشته، به دلیل افزایش سطح آب های زیرزمینی، شرکت آب و فاضلاب برای زه کشی آب تهران، حدود 110 چاه حفر کرد و در کانال محمدیه پمپی ایجاد کرد تا آب به شکل پساب به رباط کریم ارسال شود.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران در ادامه به چالش های آب دزدی از این کانال، تداخل با محدوده های شهری، غرق شدن کودکان به دلیل بازبودن ورودی کانال اشاره کرد و گفت: اقدامات مختلفی برای پیشگیری از این مشکلات برنامه ریزی شده، ایجاد دال بتنی برای محدوده های حادثه خیز، کنتور دار شدن کانال های آب کشاورزی و کاهش آب دزدی در حد صفر از جمله این موارد است.

عدالتی افزود: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ری، شهرک هایتک و شهر فرودگاهی از جمله پروژه هایی است که نیازمند زیرساخت هایی چون تامین آب است که در جلسه ای ویژه، نحوه مشارکت نهادهای غیردولتی در تامین منابع مالی اجرای پروژه بحث شد ما توانستیم 100 میلیون متر مکعب از کانال محمدیه که 50 میلیون متر مکعب آن سهم کشاورزی و 50 میلیون مترمکعب سهم سایر بخش ها است را برای دو دهه تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود: هر کدام از نهادهای امور آب، جهاد کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی، شرکت سرمایه گذاری ری (منطقه ویژه اقتصادی ری) شهر فرودگاهی امام (ره) از کانال محمدیه حق آبه دریافت می کنند.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcg.w9xrak9t3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما