انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
مصائب استان تهران از نگاه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه طی سال های 90 تا 95 بیش از 1 میلیون نفر به جمعیت استان اضافه شده است، سیمای کلی استان تهران را تشریح کرد.

*طی 5 سال، بیش از یک میلیون نفر به جمعیت استان تهران اضافه شده است

ترکی گفت: به طور متوسط سالانه بیش از 216 هزار نفر به جمعیت استان اضافه می شود. استقرار بیش از 17 درصد جمعیت ایران در کمتر از 1 درصد مساحت کشور (استان تهران) با ایجاد انباشتگی جمعیتی، موجب افزایش تراکم جمعیت به بیش از 900 نفر در استان تهران شدهکه در مقایسه با تراکم 46 نفری در کشور در هر کیلومتر مربع، موید شکاف های ساختاری توزیع جمعیت در پهنه سرزمینی است.

*هوای پایتخت فقط 60 درصد در سال، پاک است!

وی در ادامه به آلودگی هوای تهران اشاره کرد و افزود: این معضل باعث شده تا تنها 60 درصد از روزهای سال در شهر تهران و بیشتر شهرستان های استان قابل زیست باشد. تردد روزانه بیش از 4 میلیون خودرو و حدود 2.5 میلیون موتورسیکلت، همچنین ورود 20 هزار خودروی سبک و سنگین به میدان تره بار مرکزی به این محدودیت زیستی دامن زده است.

*سهم روزانه پسماندهای تهران!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: در استان تهران روزانه 11 هزار تن پسماند عادی، 1 هزار و 200 تن پسماند صنعتی، 62 هزار تن پسماند عمرانی، 400 تن پسماند ویژه، 2 هزار و 250 تن پسماند صنعتی و 115 تن پسماند پزشکی تولید میشود.

*سالانه 510 مترمکعب روان آب آلوده به دشت های جنوب تهران وارد می شود!

ترکی اضافه کرد: سالانه یه طور میانگین، 510 متر مکعب رواناب آلوده به دشت های جنوب تهران وارد می شود که بخشی از آن در آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

*استان تهران دومین استان بحرانی در مدیریت منابع آبی است

وی استان تهران را دومین استان بحرانی کشور در مدیریت منابع آب عنوان کرد و گفت: براساس شاخص فالکن مارک، استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان بحرانی کشور است. در این شاخص که از سوی سازمان ملل مورد استفاده قرار می گیرد، میزان برداشت بالای 40 درصد نشان از حالت فوق بحرانی در مقوله آب دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: بارگذاری ناموزون جمعیت و فعالیت، افزایش نیاز آبی و برداشت مضاعف از سفره های آب زیرزمینی و به تبع آن کسری آبخوان و بروز پدیده هایی از قبیل فرونشست زمین را موجب شده است.

ترکی افزود: بر اساس نتایج بیلان آب زیرزمینی، در شرایط فعلی متوسط کسری حجم مخزن دشت های استان معادل 150 میلیون متر مکعب در سال است.

ترکی توضیحاتی درباره حمل و نقل استان تهران و کل طول راه های استان تهران ارائه کرد و گفت: از کل 295 کیلومتر راه شوسه و خاکی روستایی طبق برنامه ششم، مقرر است راه های روستایی بالای 20 خانوار به میزان 173 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان آسفالت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: تخلف اضافه بار توسط ماشین های حمل بار، باعث فرسودگی و اضمحلال زودتر از موعد شبکه راه های استان شده است. به طوری که تعداد تخلفات اضافه بار استان تهران در سال 97، 6021 مورد و با اضافه بار 11952 تن بوده است که سهم 10.3 درصد از کل کشور را شامل می شود.

ترکی گفت: شهر تهران با جمعیت حدود 9 میلیون نفر دارای روزانه یک میلیون و 860 هزار سفر است.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdce.w8wbjh8en9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما