انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
اعلام سه بحران در تهران| خزانه معین استان به صندوق توسعه تبدیل شود
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نشست تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حضور دکتر عدل معاون فنی امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف تحقق اسناد برنامه توسعه ششم، با حضور جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

شهرام عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران در این نشست گفت: متاسفانه ایران به سمت شهری شدن حرکت کرده است به نحوی که در 50 سال گذشته تاکنون وضعیت روستا نشینی کاهش یافته و در استان تهران هم از 3 شهرستان به 16 شهرستان افزایش جمعیت شهرنشینی داشتیم. 

وی افزود: در سال 55 در هر کیلومتر مربع 388 نفر زندگی می کردند و امروز به یک هزار نفر رسیده است. اما نکته قابل تامل در استان تهران وجود شهرستان هایی مثل پردیس و رباط کریم با رشد جمعیت 10 و 8 درصد است به نحوی که باید گفت استان تهران در موضوع جمعیت رها شده است. اگر بگویم در شهر گلستان 700 هزار نفر زندگی می کنند بسیاری می گویند این شهر کجای تهران است؟

عدالتی گفت: اگر این ابر روندها فرآیند خود را ادامه دهند وضعیت چطور خواهد شد؟ این در حالی است که از سال 1300 تا 1395 تهران ما از نقطه کوچکی به اختاپوسی تبدیل شده است. به جرات باید گفت که استان تهران در حال تبدیل شدن به پهنه 30درصدی جمعیت ایران تبدیل می شود.  

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: اگر هم افزایی میان بخش ها و دستگاه ها اتفاق بیفتد امکان موفقیت خواهیم داشت. بحران هویت، بحران کارکرد و بحران زیست محیطی مهمترین چالش های استان تهران است. ما زباله تهران و سرریز جمعیت و مشکلات تهران را بیرون ریختیم در حالی که در حاشیه تهران 7 میلیون نفر زندگی می کنند. حالا با تدوین سند توسعه در حال شخصیت دادن به استان تهران هستیم. بعنوان مثال در دماوند جز ویلا چیزی نمی بینیم در حالی که همین دماوند می توانست هویت و توسعه اقتصادی و گردشگری را داشته باشد و این مهم را در آمایش و سند توسعه آوردیم.

عدالتی با انقاد از کمیسیون هایی مثل ماده 5 و ماده 100 گفت: آیا شهرداری ها دغدغه ای برای آمایش و توسعه دارند؟ آنها به دنبال توسعه قلمرو هستند و سازمان برنامه به دنبال تثبیت و توسعه اقتصادی و فرهنگی است. در پایان باید بگویم که اسناد باید به درستی اجرا شود و خزانه معین استان به صندوق توسعه استان تبدیل شود تا خود استان دارایی های دولت را مولدسازی کند وضعیت بهتر خواهد شد.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcb.5b5urhba5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما