انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۱
plusresetminus
ورود سازمان برنامه به دشت ورامین| نوبخت: پایان روزهای سخت در راه است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران محمدباقر نوبخت در روزهای پایانی سال 1397 پس از حضور در مراسم رونمایی و ابلاغ اسناد توسعه ای استان تهران که با همت و خلاقیت و مدیریت رئیس و معاونین و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران طراحی و تدوین شده بود نخستین سفر خود به استان تهران را برای رصد  وضعیت اجرای اسناد به شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا آغاز کرد. 
شاید بتوان این سفر را یکی از مهمترین و موثرترین سفرهای رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرستان های استان تهران عنوان کرد. 

ساعت 12 ظهر روز 8 مرداد 1398 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نقوی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی، رسولی مدیر راه آهن کشور همراه با فرمانداران شهرهای ورامین، پیشوا و قرچک در سالن تشریفات راه آهن تهران منتظر بودند تا با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور سفر استانی را با بازدید از خطوط ریلی تهران-قرچک-ورامین و پیشوا آغاز کنند.

پس از ورود نوبخت به ساختمان راه آهن تهران و استقبال مسئولان پایتخت سوت قطار به صدا درآمد و در طول سفر ترکی، محسنی بندپی و رسولی در مورد جزئیات سفر و وضعیت این سه شهرستان و خطوط ریلی گزارشاتی را اعلام کردند.در طول سفر نوبخت در قسمت ناوبری و مدیریت قطار کنار لوکوموتیوران گزارشات را استماع می کرد و پس از عبور از شهرستان قرچک، ورامین در ایستگاه امامزاده در شهرستان پیشوا (آخر خط ریلی) از قطار پیاده شده و در جمع خبرنگاران علت حضور خود در این شهرستان ها را عنوان کرد.نوبخت با همراهی مسئولان استان و شهرستان طولانی ترین مسیر جاده ای و خاکی را طی کرد تا در منطقه حصارگلی نخستین مراسم کلنگ زنی سفر یک روزه خود را اجرایی کند. 

*پروژه اکوکمپ و سافاری حصارگلی
با حضور نوبخت در اکوکمپ حصارگلی گروه موسیقی محلی همراه با شربت و شیرینی به استقبال معاون رئیس جمهور آمدند و کاغذلو فرماندار ورامین توضیحاتی را ارائه کرد.  فاز اول پروژه اکوکمپ تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و تا فاز سوم به بزرگترین اکو کمپ و سافاری خاورمیانه تبدیل خواهد شد. 

پروژه طبیعت گردی ورامین برای نخستین بار در حاشیه کویر مرکزی و در مساحت ۲۰۰ هکتار احداث می شود که فعالیت های طبیعت گردی(اکوتوریسم) را به صورت تخصصی به مسافران و گردشگران ارائه می دهد.

خدمات این مرکز شامل کویرنوردی با خودروهای آفرود، اقامت در هتل های کویری، ستاره شناسی در کویر، جیپ سواری در کانال گل، شترسواری در کویر، اقامت در سیاه چادر و خانه های خشتی و ۲۰ خدمت ویژه دیگر است که به مسافران و گردشگران ارائه میشود.

این پروژه به دلیل نزدیکی یک ساعته به پایتخت، از بازار ۱۴ میلیون نفری جمعیت استان تهران برخوردار می شود و می تواند گامی بزرگ در توسعه صنعت گردشگری و نیز توسعه متوازن مناطق جنوبی شهرستان ورامین و جوادآباد محسوب شود.  سرمایه گذاری این پروژه در مساحت ۲۰۰ هکتار بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال است که فاز اول آن بدون احتساب تسهیلات بانکی، با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود. با بهره برداری از فاز اول این پروژه برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۸۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود و با تکمیل فاز دوم، ۹۵ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۹۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم صاحب شغل خواهند شد.

حصارگلی یکی از بزرگترین شهرک‌های گلخانه‌ای کشور به شمار می رود که باتوجه به نزدیکی آن به بازارهای تقاضا در استان تهران و وجود زنجیره‌های صادراتی در این استان می‌تواند از موفق‌ترین مجموعه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور باشد.

این شهرک از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی، در مجاورت محور قم - گرمسار و در جنوب ورامین واقع شده است.

*افتتاح شرکت رنگرزی پارچه در سالاریه
نوبخت پس ازقبول  درخواست مدیران این پروژه و اهالی برای گرفتن عکس یادگاری به سمت شهرک سالاریه در ورامین حرکت کرد. در این شهرک قرار بود دو شرکت رسما افتتاح شوند. یکی از این شرکت ها شرکت سیس الوان در زمینه رنگرزی و تکمیل پارچه به ظرفیت 20000 تن در سال بود. به گفته مدیر این شرکت این پروژه با سرمایه 3 میلیون دلاری از طریق بخش خصوصی آغاز و بهره برداری شده است.

گفتنی است  شهرک 504 هکتاری سالاریه یکی از بهترین و مناسب ترین شهرک های صنعتی استان تهران محسوب می شود که با حمایت های دولت در رفع محدودیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری پایتخت، آن را به عنوان تنها شهرک صنعتی دارای این قابلیت در استان تهران تبدیل کرده است.صنایع فعال در شهرک صنعتی سالاریه:فلزی، کانی غيرفلزی، غذایی، برق الکترونيک، نساجی و پوشاک، شيميایی، سلولزی، خدماتی و قاليشویی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تمام  دستگاه ها و روش و نحوه تولیدات و فن آوری های این شرکت بازدید کرده و تمام صحبت ها و گزارشات سرمایه گذار و مدیر شرکت را استماع کرد.

*افتتاح شرکت توسعه بافت و تکمیل آپادانا

مقصد بعدی نوبخت بازهم در شهرک سالاریه و حضور در شرکت توسعه بافت و تکمیل آپادانا بود که این شرکت در زمینه رنگرزی و تکمیل پارچه حلقوی به ظرفیت 2500 تن در سال فعالیت می کند. در مورد این شرکت باید گفت این پروژه در زمینی به مساحت 14400 متر مربع با زیربنای 5346 مترمربع با سرمایه کل 845 میلیارد ریال ساخته شده  و در فاز اول برای 40 نفر به شکل مستقیم اشتغال زایی می کند.

ساعت حدود 19:30 دقیقه بود که به دلیل دیروقت بودن به سرعت مسئولان محمدباقر نوبخت را به سمت محل برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران در شهرستان های قرچک، همراهی کردند. سالن جلسه با حضور مسئولان و مدیران شهرستان ها آماده بودتا پس از شنیدن گزارشات سخنان معاون رئیس جمهور را استماع کنند.

*گزارش ترکی به نوبخت در شورای برنامه ریزی استان
 نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نخستین مسئولی بود که پشت تریبون قرارگرفت و ضمن خوشامدگویی به حضور آقای نوبخت گفت: در استان تهران با پوست و استخوان دیدگاه و نظر شما را در مورد تدوین سند توسعه و آمایش استان دریافتیم و در آخر تدوین و ابلاغ این سند بود. امروز شهرستان های پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا یکی از مناطق دسته بندی شده در سند توسعه استان تهران است. 

ترکی با اشاره به پیشران های توسعه استان تهران اظهار کرد: برای نخستین بار است که کلنگ یک اکوکمپ به زمین زده شد که بر اساس سند توسعه و پیشران های شهرستان پیشوا  است. این شهرستان ها با مشکل آب مواجه بودند که با مشارکت بخش خصوصی پساب آب از جنوب تهران به سوی دشت ورامین و شهرهای اطراف تا پایان سال ۹۹ نهایی میشود. 

ترکی اضافه کرد: در کنار ایجاد تصفیه خانه پروژه آبرسانی در استان را به شکل یک رینگ آبرسانی در حال طراحی و بهره برداری هستیم و هر ۳ ماه یک تصفیه خانه در استان تهران راه اندازی میشود.

رئیس سازمان مدیریت تهران ایجاد شهرک های گلخانه ای در ورامین را مهمترین برنامه این شهرستان عنوان کرد و گفت: سرانه تخت بیمارستان این شهرستان ها کم است که در سال جاری بیمارستان قرچک و پاکدشت راه اندازی و بیمارستان ورامین و پیشوا در مرحله اجرا قرار گرفته است.
وی به حمل و نقل و ترافیک این شهرستان ها اشاره کرد و گفت: کمربندی شمالی-جنوبی تهران به ورامین و قرچک در حال اجراست. 

همچنین در بخش حمل و نقل ریلی هم کارهای خوبی شده و ایستگاه های مورد نیاز به بهره برداری میرسد.  در بحث نوسازی مدارس به ۱۲ هزار کلاس درس در سطح استان تهران نیازداریم که تا پایان سال ۱۴۰۰ این نیاز را برطرف می کنیم.

فرماندار قرچک| قرچک محروم است/ تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع 3 هزار نفر!
 بهمن خطیبی در جلسه شورای برنامه ریزی منطقه جنوب شرق استان تهران، اظهار کرد: شهرستان جدید التاسیس قرچک با محرومیت های زیادی روبه رو است که رفع این مشکلات به تامین اعتبارات ویژه از سوی دولت نیاز دارد.
وی افزود: قرچک، شهرستان نوپایی است که از محدودیت های زیادی برخوردار است، شهرستان که وسعت زیادی ندارد و در هر کیلومتر مربع آن، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر زندگی می کنند.

فرماندار قرچک همچنین به تراکم دانش آموزان در کلاس درس اشاره و اظهار کرد: علاوه بر تراکم جمعیتی بالا، مدارس قرچک نیز با تراکم زیاد جمعیتی مواجه است و گاه این تراکم به ۴۷ نفر در هر کلاس درس می رسد.

خطیبی با بیان اینکه یکی از الزمات قرچک، احداث سایت اداری است، گفت: قرچک از داشتن ساختمان های اداری مناسب محروم است، هم اکنون زمینی برای احداث سایت اداری این شهرستان در نظر گرفته شده که در صورت تأمین اعتبار، می توان عملیات احداث آن را آغاز کرد.

فرماندار پیشوا: برای رونق تولید، توریسم کشاورزی راه اندازی کنیم
حسین عباسی فرماندار پیشوا در این جلسه، اظهار کرد: پیشوا با ۱۴ هزا هکتار اراضی کشاورزی و ۱۴۰۰ هکتار گلخانه با برداشت سالانه ۳۹۰ هزار تن و همچنین با وجود شهرک صنعتی به مساحت ۱۴۰۰ هکتار با زیرساخت های آب و برق ظرفیت های مختلفی دارد.

وی افزود: نبود تخت بیمارستانی، عدم تعیین حق آبه کشاورزان از سد ماملو، تکمیل طرح فاضلاب شهری، لزوم اصلاح خطوط و شبکه های آب رسانی، رفع مشکلات محورهای مواصلاتی و تکمیل پل های قلعه سین و محمدآباد برای توسعه خطوط ریلی از مهم ترین مشکلات شهرستان پیشوا است. عباسی ادامه داد: با توجه به ظرفیت مناسب منطقه و شهرستان با توجه به اینکه دولت طرح احداث پارک لجستیک کشاورزی در پیشوا و ۱۵ نقطه کشور را مصوب کرده، نقش موثری در ارتقا ظرفیت های شهرستان دارد. 

وی پیشنهاد کرد: برای برون رفت از شرایط اقتصادی موجود کشور و کاهش اتکا به صنعت نفت، تقویت حوزه کشاورزی به ویژه توسعه گلخانه ها همراه با ارئه طرح های تشویقی باید در دستورکار قرار گیرد که در این زمینه آمادگی ارائه طرح به ویژه راه اندازی توریسم کشاورزی را داریم.

فرماندار ورامین: ظرفیت های ویژه ورامین در صادرات / ارزآوری میلیون دلاری سورت روده
 حسین کاغذلو فرماندار ورامین هم گفت: وجود تنها شهرک صنعتی تخصصی چرم استان تهران با دباغی سالانه ۱۴ میلیون جلد چرم سبک و سنگین و صادرات ۷۰ درصد آن به‌صورت سالامبور (چرم خام) تنها بخشی از ظرفیت‌های این شهرستان است که در صورت توجه می‌توان از خام فروشی این فرآورده مهم جلوگیری کرد.وی افزود: سورت ۹۵ درصد از روده کشور در ورامین انجام می‌شود و این صنعت میلیون‌ها دلار برای کشور ارز آوری دارد.

فرماندار ورامین اضافه کرد: ورامین در حوزه کشاورزی نیز از ظرفیت‌های ویژه‌ای در تولید محصولات زراعی، غلات، پسته، تولیدات گلخانه‌ای، گوشت قرمز و شیر برخوردار است.کاغذلو ادامه داد: ورامین با تولید ۱۲۳ هزار تن شیر رتبه دوم، با ۲۱ هزار و ۸۴۴ تن تخم مرغ رتبه سوم، ۲۲۵ هزار تن ذرت علوفه‌ای رتبه سوم، ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ تن سبزی و صیفی‌جات رتبه سوم و ۱۵۰ تن ماهی در سال رتبه سوم استان تهران را در اختیار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار گفت: این پروژه مصوب دولت هشتم در پی سفر استانی به شهرستان ورامین است که پس از دست به دست شدن بین شرکت مترو و شرکت راه آهن، با اعتبارات ملی توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی احداث و هم اکنون با شش رام قطار مسافران را بین تهران تا گرمسار جابجا می کند.

تحول در استان تهران با اختصاص 53 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش
 دکتر انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم، در جلسه شورای برنامه ریزی منطقه جنوب شرق استان تهران اظهار کرد: در قالب تبصره ۱۸، ۵۳ هزار میلیارد تومان برای فعال کردن صنایع نیمه فعال، سرمایه در گردش و نوسازی و بازسازی اختصاص پیدا کرده که سبب تحول مناسب در استان تهران شد، همچنین در قالب تبصره ۱۶ نیز نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد اعتباراتی را دریافت کردند.

وی با تشکر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اعضای تیم اقتصادی استان تهران، افزود: مسئولان استان تهران هم در زمینه تحقق شعار سال یعنی رونق تولید و هم شعار دولت بر مبنای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کار و سازندگی حرکت کرده و به نتایج خوبی دست یافتیم.

استاندار تهران با بیان اینکه دولت از طرق مختلف اعتبارات خوبی را در اختیار دستگاه‌ها قرار داده است، تصریح کرد: در قالب مالیات بر ارزش افزوده به ازای سرانه هر روستایی در سال حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعتبار اختصاص پیدا می کند که با نظر فرمانداران و شهرداران جهت عمران و آبادانی روستاها هزینه می شود.

محسنی بندپی از اختصاص  ۲۷ درصد ارزش افزوده برای پروژه‌های ورزشی و ۱۰ درصد برای اشتغال روستایی گفت و بیان کرد:  1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تحولات بنیادین و ماندگاری در روستا تخصیص پیدا کرده تا جمعیت مولد و شاغل روستایی ماندگار شود.

استاندار تهران همچنین به مزیت های شهرستان های قرچک، پیشوا و ورامین اشاره کرد و افزود: میانگین اشتغال کشاورزی استان تهران ۲/۲ درصد است اما در این سه شهرستان میانگین اشتغال در بخش کشاورزی ۲۶ درصد است، همچنین ۴۴ درصد اراضی کشاورزی استان تهران در این سه شهرستان قرار دارد.

**نوبخت خبرداد: اختصاص 43 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سال98
محمدباقر نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی استان (ویژه شهرستان های جنوب شرق ) که در شهرستان قرچک برگزار شد، اظهار کرد: جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه در استان ها، چه استان های نزدیک و چه استان های دور این امکان را فراهم میکند تا آنچه را که بایسته و شایسته انتقال به مسیول ملی دارد به خوبی انتقال داده شود و من از این بابت در این منطقه موارد خوب و مناسبی از زبان مسیولان شنیدم.

وی گفت: در منطقه جنوب شرق استان تهران، آنچه ک امکان تحقق برای سال جاری داشته باشد از جمله پروژه حمل و نقل ریلی و چهار خطه شدن  خط ریلی (تهرانورامینپیشوا-قرچک) را  انشاله تحقق می بخشیم.

نوبخت اجرای این پروژه را منوط به تعهد مسیولان راه آهن و مدیران اجرایی دانست و افزود: ۴۳ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سال ۹۸ اختصاص داده شد. از این میزان، ۲۷۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح، به شرط اجرای به موقع و تعهد مدیرعامل راه آهن هزینه میکنیم تا انتهای سال جاری به پایان برسد، در واقع همان اقدام آزاد راه تهران_شمال را که ماه گذشته انجام دادم برای این پروژه انجام خواهم داد.
وی تاکید کرد: به شما اعلام میکنم اگر مسیولین راه آهن به سازمان برنامه و بودجه کشور تعهد مکتوب بفرستند متعهد میگردم این پروژه را برای شما مردم جنوب شرق استان به پایان برسانم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فردا در اولین دیدار با رییس جمهور دعوت شما برای سفر ایشان به منطقه ارزشمند جنوب شرق استان تهران را ابلاغ میکنم. نوبخت با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و فشار تحریم بر همه استان ها وارد شده است، اطهار کرد: امکان ندارد ایران مشکل داشته باشد و یک استان سیر صعودی طی کند، این ها فرزندان یک خانواده هستند، اگر یکی از آن ها دچار مشکل شود همه درگیر میشوند و این مشکل در همه استان ها و شهرستان ها ظاهر میشود، لذا وظیفه مسیولین محلی، استانی و منطقه ای این است که مسیولین ملی را مطلع کنند تا برای رفع مشکلات به شهرستان سفر کنند.

وی در ادامه گریزی به تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران اسلامی زد و در این باره توضیح داد: ما الان در شدیدترین تحریم های تاریخ معاصر هستیم، تحریم بر ما، بر منطقه و سایر کشور ها حتی در سال ۹۱ هم اتفاق افتاد اما به مثابه این سال نبود. آخرین تحریم بی سابقه در دولت صدام متجاوز بود که قرار بود نفت در برابر غذا باشد، یعنی اجازه دادند مردم به زعم خودشان گرسنه نمانند، حتی در سال ۹۰ و ۹۱ تحریمی ک پیش آمد فقط تا ۱ میلیون بشکه نفت بود. 

وی ادامه داد: در توافق نامه برجام  قرار بر این شد که به سمت تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران نروند و الان به زعم خودشان اعلام میکنند برای دارو و غذا تحریمی نکردیم ، مطلقا هیچ استثنایی و تنفسی به زعم خودشان قایل نشدند.

نوبخت گفت: خواسته آن ها این بود که ما نگرانی داریم در ایران از انرژی هسته ای استفاده جنگی کرده و بمب بسازید، در حالی که ما اعلام کردیم رهبری معظم ما فتوای حرام بودن استفاده از بمب هسته ای را اعلام کردند اما آن ها نپدیرفتند. این درحالی است که سازمان انرژی اتمی هم یک بار تمام گذشته های ما را مطالعه کرد بعد از توافق هم گزارشی ارایه کرد که ایران هیچ تخلفی نکرده است.

نوبخت در ادامه به اتفاقات بعد از تحریم ها در بازارهای داخلی کشور اشاره کرد و گفت: ابتدا شوک روانی به جامعه وارد شد و فکر کردند قرار است اتفاق خاصی بیفتد،برخی برای خرید ارز به بازار هجوم آوردند، به همین دلیل قیمت ارز بالا رفت،  پس از آن تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت کالا  راخودتان دیدید، تصور کردند قیمت ارز از این میزان هم بالاتر میرود، با وجود اینکه قیمت تورم را تک رقمی کرده بودیم با این شرایط ایجاد شده دوباره بالا رفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما بدون اینکه نگرانی در جامعه ایجاد کنیم منابع و مصارف را تنظیم کردیم ، آیا کارمندی هست که امروز حقوق خود را به موقع دریافت نکند؟ شاید مقدارش کم باشد اما به موقع پرداخت شده ، همچنان که یارانه ها هم به موقع پرداخت شده است،  در حالی که بی سابقه ترین تحریم ها بر دوش کشور است.

وی با اشاره به بازدید خود از دو شرکت نساجی در ورامین افزود: امروز مدیران این شرکت ها گفتند، تحریم ها باعث شد تا فرصتی  برای ما ایجاد شود، براحتی در شرایط بدون قاچاق، منسوجات خود را تولید می کنیم. مدیر شرکت دیگری هم ابراز خوشحالی می کرد و میگفت بدون کمک ریالی از دولت این شرکت را راه انداختیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه تورم نقطه ای در کشور در حال کاهش است، اظهار کرد: براساس گزارش هایی که چند ماه است مسیر رشد تورمی را نشان میدهد.

تورم نقطه ای رو به کاهش است انشاله تورم سالانه هم کاهش می یابد. صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که  نرخ تورم ایران رو به کاهش و رشد اقتصادی اش رو به افزایش است. پس از این سختی ها و مشکلات، انشاله شهد شیرین صبر و مقاومت هم چشیده خواهد شد.

نوبخت در پایان آیه ۲۱۴ سوره بقره را قرائت کرد و گفت: خداوند در این آیه به مونان و حق گویان بشارت می دهد که آیا گمان کرده‌اید که به بهشت داخل شوید بدون امتحاناتی که پیش از شما بر گذشتگان آمد؟ که بر آنان رنج و سختیها رسید و همواره پریشان خاطر و هراسان بودند تا آن گاه که رسول و گروندگان با او (از خدا مدد خواستند و) گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری کنی؟ (در آن حال خطاب شد: بشارت دهد که) هان! همانا یاری خدا نزدیک است.بنابراین بدانید ما حق هستیم ترامپ حق نیست و حق همیشه پیروز است.

 

https://thmporg.ir/vdcc.xqia2bq0pla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما