انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
شهرداری تهران باید در جلسات شورای برنامه ریزی حضور داشته باشد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «انوشیروان محسنی بندپی» در اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، با اشاره به افزایش جمعیت در استان تهران اظهار کرد: نمی توانیم برای جلوگیری از افزایش جمعیت و مهاجرت کاری کنیم چرا که قادر به انجام آن نیستیم. برای جلوگیری از این وضعیت، صرفا ممنوعیت تداخل در حریم ها امکان پذیر نیست و موضوع فراتر از این مسائل است.

وی با تاکید بر اینکه همه ما موظف به اجرای قانون هستیم، افزود: نمی گوییم مقصر کدام دولت بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مشکلات تداوم پیدا کرد و امروز اگر همه دستگاه ها قاون را رعایت کنند، بسیاری از گرفتاری ها به حداقل می رسد.

استاندار تهران گفت:  بسیاری از روستاییان و کشاورزان به دلیل خشکسالی ها و پیدا کردن شغل به تهران مهاجرت می کنند، از طرفی عدم توازن منطقه ای باعث توزیع نامناسب امکانات شده و این اندیشه را در ذهن مهاجران متبادر کرده که پایتخت، شهر برخورداری است. در حالی که تهران مظلوم مانده و در بسیاری از شاخص های توسعه همچون فضاهای آموزشی،فرهنگی، ورزشی محروم است.

 محسنی بندپی افزود: در بودجه سال 97، 1.5 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اشتغال فراگیر روستایی با بهره 4 درصد اختصاص داده شد و تاکنون منجر به افزایش 30 درصدی اشتغال روستایی شده است.

وی با اشاره به سیل اخیر در کشور اظهار کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه و انحراف مسیر رودخانه ها باید کنترل شود. در استان تهران، سازه های 39 نقطه شهری باید تجدید نظر شود و در گذر از این مسیر باید جدیت به خرج داد و تعارفات را کنار گذاشت که اگر سهل‌انگاری شود عواقب خطرناک به همراه دارد.

استاندار تهران با بیان اینکه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید طرح کاداستر را دستورکار خود قرار دهند، گفت: باید افق طرح به اتمام برسد. اخیرا مطلع شدیم در 30 کیلومتری جاده دماوند به فیروزکوه، در 100 هکتار از اراضی ملی ساخت و ساز شده که شورای تامین  پیگیر این موضوع است.

محسنی بندپی اظهار کرد: چهار شهرستان ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت شرایط خاصی دارند، 44 درصد اراضی کشاورزی و 26 درصد جمعیت روستایی در این 4 شهرستان وجود دارد، امروزه رتبه استان تهران در جمعیت روستایی از 27 به 13 رسیده و باید شرایطی ایجاد شود که اراضی حفظ شده و انحراف از هزینه کرد منابع در روستا ایجاد نشود.

استاندار تهران در ادامه به سند توسعه و آمایش سرزمینی استان و شهرستان ها اشاره کرد و گفت: این اسناد بر اساس قابلیت ها و مزیت هر شهرستان به تفکیک تهیه شده و فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت باید گزارش دوره‌ای در مورد تحقق این اسناد ارائه دهند، همچنین در جلسات بعدی مروری بر مصوبات قبلی و میزان تحقق آن‌ها انجام شود. در سال رونق تولید باید شرایط رونق اقتصادی را با توجه به مزیت های استان و شهرستان به منصه ظهور رساند.

وی افزود: باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف اراضی، حریم و مرز سیاسی شهرستان ری و پاکدشت اقدام شود چرا که قانون سال 62 تقسیمات کشوری و 82 تعاریف حریم و محدوده، مبنای عملیاتی است که باید تا پایان تیرماه این مرز و حریم مشخص شود.

محسنی بندپی همچنین در جلسه اعلام کرد: هر مدیرکل دستگاهی که نماینده‌ای را در جلسات شورا می‌فرستد باید نماینده دارای اختیارات تام باشد و تمام مصوبات شورا را رعایت کند.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید در جلسات شورای برنامه ریزی استان حضور داشته باشد، گفت: شهرداری تهران مکلف است پرونده‌های تغییر کاربری را از شورای توسعه بگذراند و اگر این امر اجرایی نشود در شورای تأمین این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

محسنی بندپی همچنین خواستار تسریع در تدوین طرح جامع شهری فرون آباد و قیام دشت شد.

استاندار تهران درباره فعالیت شهرک صنعتی جدید قرچک گفت: تا زمانی که شهرک صنعتی قرچک باز تعریف و کاربری آن مشخص نشود مجوز شهرک صنعتی جدید صادر نمی‌شود همچنین وضعیت دهکده سفال قرچک نیز براساس اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال باید پیگیری شود.

استاندار تهران افزود: در ورامین بیشترین اراضی کشاورزی، باغی و روستایی وجود دارد که باید صیانت شود و نسبت به بهره‌گیری از مزیّت‌های نسبی، تغییر الگوی کشت و مقابله با نشست زمین و کویرزایی اقدام شود.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdch.wnzt23nwqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما