انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
برنامه سوم شهرداری فقط ۸۰ درصد با اسناد توسعه ای استان مطابقت دارد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح دوشنبه، نشست هم اندیشی و تطبیق برنامه سوم توسعه شهرداری تهران با برنامه های اسناد توسعه استان تهران (بویژه آمایش، سند برنامه ششم توسعه) به ریاست « نعمت اله ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، حضور «احمد اسمعیل وند» معاون برنامه ریزی و امور مالی فرمانداری تهران، «غلامحسین آرام» معاون فنی عمرانی فرمانداری تهران، «امیر آریازند» قائم مقام معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران و جمعی از معاونین و کارشناسان سازمان مدیریت تهران و شهرداری تهران در محل سالن جلسات سازمان مدیریت استان تهران برگزار شد.

ترکی در این جلسه به تدوین سند توسعه استان تهران طی دو سال اشاره و اظهار کرد: سند توسعه استان و آمایش دو سند اثرگذار، ارزشمند و  مهم در سطح استان و کشور است که تطبیق آن با برنامه سوم شهرداری تهران برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سند آمایش حاصل ساعت ها کار کارشناسی است و با رویکرد آینده نگاری تدوین شده است، افزود: قرار است تمام مدیران، مسئولان، کارشناسان، افراد تصمیم ساز و تصمیم گیر در پایتخت و شهرستان های آن در سال 98 بر اساس نقشه راه اسناد توسعه ای استان و اولویت های آن حرکت کنند.

*برنامه سوم شهرداری در صورت تطبیق با برنامه های استان قابل قبول است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به ویژگی های برجسته برنامه ششم توسعه استان تهران، گفت: برنامه های توسعه ای گذشته در کشور جامع بود و اجازه عملیاتی کردن برنامه ها را نمی داد اما در برنامه ششم توسعه، برای تهران و شهرستان آن برنامه عملیاتی تهیه کردیم.

ترکی با تاکید بر اینکه برنامه سوم شهرداری تهران در صورت تطبیق با برنامه های توسعه ای استان مورد قبول است، افزود: اگر برنامه جدید شهرداری بدون تطبیق با اسناد توسعه استان تهران اجرایی شود بار دیگر شهرداری راه خود و استان هم راه خود را در پیش گرفته و تمام مشکلات تهران از آلودگی هوا تا حمل و نقل و ترافیک نه تنها باقی می ماند بلکه بیشتر هم می شود.

وی افزود: قانون برنامه ششم توسعه یک تکلیف است و همه دستگاه های اجرایی ملزم به اجرای آن هستند، همچنین بودجه و منابع مالی تنها بر اساس برنامه هزینه خواهد شد.

در ادامه این نشست، آریا زند برنامه سوم شهرداری تهران را تشریح کرد.

*تشکیل کمیته مشترک سازمان مدیریت استان با شهرداری تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی پس از گزارش برنامه سوم شهرداری تهران که از سوی "آریازند" قائم مقام معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران در جلسه تشریح شد، پیشنهاد کرد تا کمیته مشترکی میان شهرداری، سازمان مدیریت استان تهران و فرمانداری تهران برای تطبیق برنامه های توسعه ای هر دو نهاد به سرعت تشکیل شده و جلساتی برای بررسی کارشناسی برگزار کنند.

این کمیته متشکل از معاونت توسعه و برنامه ریزی، معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان، معاونت عمرانی و معاونت برنامه ریزی فرمانداری تهران و معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران به همراه کارشناسان هر سه نهاد است.

ترکی با بیان اینکه زحمات شهرداری در جهت تدوین برنامه و داشتن رویکرد شفاف، تعریف راهبردها و سیاست ها قابل تقدیر است، گفت: پیش از این برنامه های شهرداری چنین نگاهی نداشتند، اما تنها 80 درصد برنامه های شهرداری با اسناد توسعه ای و سناریو آمایشی استان تطبیق دارد.

*خلا حضور استان های همجوار پایتخت در برنامه سوم شهرداری  

وی افزود: در برنامه سوم شهرداری تهران، موضوعات کلیدی شهر تهران و راه حل های بخشی و فرابخشی آن تفکیک نشده، برنامه های راهبردی باید با اسناد توسعه ای استان تطبیق داشته باشد. برای مثال 60 درصد بار استان های البرز، سمنان در استان تهران است اما در برنامه شهرداری این استان ها که نظام شهری تهران را تحت تاثیر قرارداده منظور نشده است و یا کمرنگ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به سند آمایش استان تهران، گفت: این سند تکلیف را روشن کرده یک نگاه به شهر و شهرداری و نگاه دیگر آن به کلان شهر بودن پایتخت است. در حالی که شهرداری در برنامه سوم خود شفاف نگفته است که منظور از تهران ابر شهر تهران است یا خیر؟

ضرورت هماهنگی در تمرکززدایی و الزامات قانونی شهرداری و استان تهران

وی با اشاره به موضوع تمرکززدایی از پایتخت، گفت: در این بخش باید برنامه شهرداری با استان یکی باشد تا نظام تصمیم گیر راحت تر به تصمیمات خود بپردازد.

ترکی با بیان اینکه در الزامات قانونی برنامه، استان و شهرداری چالش دارند، افزود: شهرداری در برخی قوانین و مقررات که برای اجرا الزام شده فراتر از قانون عمل می کند چگونه می توان این چالش را حل کرد.

*اصلاح ساختار و تشکیلات در برنامه سوم شهرداری تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، ساختار و تشکیلات را از دیگر نکات قابل اصلاح در برنامه سوم شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: حرف شهرداری و استان در ساختار و تشکبلات باید یکی باشد. برای مثال تهران 22 منطقه شهرداری دارند که هر کدام سه برابر هر کدام از شهرستان های تهران ساختار و تشکیلات دارند. از طرفی ارائه برخی خدمات مهم از سوی شهرداری از طریق ادارات و دستگاه های استانی از جمله آبفا، برق، ثبت اسناد و ... انجام می شود که در این زمینه باید به ساختار مشترکی رسید.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcd.x0f2yt0jfa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما