انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
یک سیستم مدیریت عملکرد جامع نیاز داریم
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران علی عشاقی در حاشیه نهمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد که در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد با موضوع حسابرسی و مدیریت عملکد ضامن استقرار بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گفت: اگر دولت بخواهد بر بودجه جاری 83 درصد فائق آید نیازمند استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد است که لازمه آن پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد مناسب و حسابرسی عملکرد بیش از دیگر اجزای نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تلاش کند.

علی عشاقی اظهار کرد: اکنون دولت داده فراوانی پیرامون کارهایی که انجام می دهد در اختیار دارد اما آنچه فاقد آن است عدم به کارگیری داده های عملکرد در تخصیص بودجه و سایر تصمیم گیری های مدیریتی است. از این رو داشتن یک سیستم مدیریت عملکرد جامع در زمان تخصیص بودجه طراحی معیارهای مناسب و صحیح و پایش و ارزیابی دقیق این معیارها یکی از پیش نیازهای مهم بودجه بر مبنای عملکرد است.

وی افزود: مطالعات خبر از سه مانع بزرگ در اجرای این طرح می دهد که یکی جدایی ادارات و دفاتر ارزیابی عملکرد با ادارات و دفاتر تخصیص منابع است. دوم بودجه ریزی سالیانه و ارزیابی اغلب رویداد محور است و سوم تحلیلگران بودجه و ارزیابان برنامه از چارچوب تحلیلی متفاوتی استفاده می کنند.

با این حال ۶ گام اساسی تعریف شده تا به موفقیت برسیم. 

1) شفاف سازی اهداف برنامه ها و در نتیجه تعریف بهتر نحوه ارزیابی عملکرد برنامه ها

2) برقراری یک پیوند قوی بین ورودی های فرایند ارائه خدمت و نظارت بر دستیابی به پیامدها

3) برقراری پیوند بین اطلاعات عملکردی و تصمیمات مربوط به تخصیص منابع

4) ارائه اطلاعات در مورد عملکرد برنامه ریزی شده و عملکرد واقعی به صورت مستمر

5) ایجاد عناصر انگیزشی برای مدیران به منشور استفاده از شاخص های عملکرد در اتخاذ تصمیمات مدیریتی روزانه خود

6) طراحی و توسعه نظام نظارت بر مدیریت برنامه ها

این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه نظام بودجه ریزی برمبنای عملکرد که مبتنی بر شاخص های عملکرد است در دستگاه های دولتی استقرار یابد و نظام تفریغ بودجه از نظام سنتی و حسابرسی رعایت به نظام مبتنی بر شاخص های عملکرد یعنی حسابرسی عملکرد تغییر یابد.

وی افزود: ضمانت اجرایی شدن بودجه ریزی عملیاتی استمرار مدیریت عملکرد و تغییر رویکرد به حسابرسی عملکرد است.

عشاقی اظهار کرد: شهروندان جامعه ای که به حقوق اقتصادی خود آگاهی دارند خواهان پاسخگویی، کارایی و اثربخشی و صرفه اقتصادی طرح ها و برنامه ها هستند. چنین جامعه ای روش های غیر شفاف و سنتی بودجه ریزی را نمی پذیرد و خواستار ایفای مسئولیت پاسخگویی دستگاه های استفاده کننده از بودجه به نهاد قانون گذار هستند. بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یکی از راه های تقویت مسئولیت پاسخگویی است.

https://thmporg.ir/vdcg.t9qrak93tpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما