انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
سامانه «نیپا» استان تهران ملی شد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، چهل و هفتمین جلس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران به ریاست استاندار جدید تهران «دکتر انوشیروان محسنی بندپی» و دبیری «نعمت اله ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی، کارشناسان و معاونین دستگاه ها برگزار شد.

گزارش دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی و گزارش عملکرد چند دستگاه اجرایی دستور کار این جلسه بود.

ترکی گفت: این ستاد از سال 93 تا پایان سال 97، 46 جلسه برگزار کرده که 41 جلسه آن با ریاست استاندار بوده و در 3 جلسه آن وزیر صنعت به عنوان وزیر معین ستاد حضور داشته است. این جلسات 339 مصوبه داشته است.برنامه هایی که در سطح ملی در سال 93 ابلاغ شد 12 برنامه بود از بهره وری تا برون گری اقتصاد و توسعه اقتصاد غیر نفتی.

وی افزود: نظارت و کنترل بر کارگروه های ستاد اقتصاد مقاومتی از جمله مهمترین کارگروه های این ستاد است. همچنین سامانه "نیپا" که به همت سازمان مدیریت استان تهران برای رصد برنامه های اقتصاد مقاومتی طراحی شده بود، اخیرا ملی شد.

ترکی ادامه داد: همزمان با ستاد اقتصاد مقاومتی استان، در 16 شهرستان هم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومی تشکیل شد که به ریاست فرماندار شهرستان برگزار می شود.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران گفت: گام نهم در ستاد اقتصاد مقاومتی، تقسیم 16 شهرستان استان به قطب های اقتصادی براساس ویژگی ها و قابلیت ها آن ها است. برای مثال دماوند و فیروزکوه در قالب یک طرح (گردشگری)قرار گرفتند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: سیاست ما در میزان تحقق پروژه های اقتصاد مقاومتی بهره وری است. یعنی اگر پروژه ای در موضوع بهره وری اثر گذار نباشد باید در سال آینده در آن برنامه تجدید نظر کرد. یکی دیگر از اتفاق های خوب در استان تهران این است که در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار شد راستی آزمایی در واحدهای تولیدات صنعتی رخ بدهد و نتایج آن در حال تکمیل و نهایی شدن است. تا یک هفته آینده نتایج آن به دست می آید.پیش از این اطلاع دقیقی از میزان واحدهای فعال، نیمه فعال و تعطیل شده نداشتیم.

ترکی در ادامه به نتایج طرح ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، راه و شهرسازی، برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی، صنعت و معدن و ... اشاره کرد که یکی از آنها سند راهبردی اقتصاد مقاومتی طی برنامه ششم توسعه تا افق 1404 است. همچنین استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و راه اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی در شهرستان شمیرانات است.

*دهنادی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان تهران: کشاورزان با مسائل روز سرمایه گذاری و سرمایه داری آشنا نیستند. باید برای آنها دوره بگذاریم. گاهی برای آنها مسیر باز می کنیم اما درک درستی از موضوع ندارند. مثلا سرمایه گذار خارجی داریم اما چطور برای آنها این موضوع را باز کنیم. ما یک سری سرمایه های فریز شده در استان تهران داریم که نیاز به سرمایه گذار دارد فردی پیدا شد و گفت می توانم سرمایه گذار پیداکنم اما بزرگترین نقطه ضعف به روز نبودن آگاهی و اطلاعات و دانش است. 

*دهقان معاون اداره کار استان تهران: از استانداران می خواهم تا فرمانداران برای توسعه تعاون کمک کنند. باید در هز شهرستان نیم درصد کارها و پروژه ها با تعاونی ها باشد. امسال تعاونی فراگیر ملی در حوزه خدمات مهندسی پشتیبانی و آتش نشانی  و یک تعاونی هم در حوزه آب و برق داشتیم. ما در توسعه تعاون 37 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که 15 میلیارد تومان آن اجرایی شده است. در حوزه کشاورزی 160 میلیارد اعتبار داشتیم که 89 میلیارد تومان پرداخت شده است. صندوق کارآفرینی امید هم 37 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که 7 میلیارد تومان آن فقط اختصاص داده شده است. 

صادقی مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان تهران: حال بخش صمت خوب نیست و وضع این باشد نتیجه نمی گیریم. تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام 263 طرح داریم که 76 مورد آن محقق شده است. تغییرات ناگهانی نرخ ارز موجب شده تا طرح های بیش از 60 درصد پیشرفت نداشته باشد. در سال 97 فقط توانستیم 120 تولید کننده بیایند در سامانه تولید ثبت نام کنند و بانک ها هم همکاری نکردند. واحدهای تولیدی بیشتر دارای بدهی ها معوق هستند و اول باید بدهی اش را بدهد تا دوباره وام بگیرند. بانک مرکزی گفته باشد 20 درصد بدهی را ابتدا باید پرداخت کنند و این یک چالش است و حتی سامانه صیاد و سختگیری موجب شده دسته چک به تولید کنندگان داده نشود. ما نیاز به تامین ماشین آلات و ارز داریم. امسال 7 میلیاردتومان صادرات غیرنفتی داشتیم اما در صادرات فنی و مهندسی گزارشی نداشتیم. همچنین 5 میلیارد دلار واردات داشتیم. 

محسنی بندپی استاندار تهران: در سال 95 تعداد 23 جلسه اقتصاد مقاومتی و حالا در سال 97 هم جلسات شده 8 جلسه که با توجه به شرایط موجود باید تعداد جلسات بیشتر شود. اقتصاد مقاومتی تکیه بر عوامل درون و رشد تعاونی و حمایت زا بنگاه های تولید از ویژگی های این اقتصاد است که باید عدالت محور و دانش بنیان کردن هم داشته باشند. اما گزارش های دستگاه ها زیبنده استان تهران نیست. اگر پاکدشت نیازمند پایانه صادرات میوه اس چرا به جهادکشاورزی کمک نمی کنیم؟ نمی شود وقت ویژه برای این موضوع کرد؟ چرا کمیته امداد و بهزیستی در جلسه نیستند؟ امداد 3400 میلیارد تومان و بهزیستی 600 میلیاردتومان وام با بهره کم برای سال 97 در اختیار دارند. اینها باید پاسخگو باشند و آنها می توانند این طرح ها را اجرا کنند و در استان تهران سهم دارند. در تبصره 18 مبلغ 3000 میلیاردتومان بودجه برای اشتغال داریم که باید از آن استفاده کنیم. اجرای تمام و کمال اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار باشد و مشکلات را برطرف کنیم. 

https://thmporg.ir/vdca.wn6k49niu5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما