انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
افتتاح ۱۱۵ طرح کشاورزی در دهه فجر امسال؛ اشتغالزایی برای ۴ هزار نفر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، کریم ذوالفقاری رییس سازمان جهاد کشاورزی در جمع اصحاب رسانه درباره عملکرد جهاد کشاورزی استان تهران، اشتغالزایی و پروژه های مهم این سازمان نکات زیر را بیان کرد:

* استان تهران با داشتن ۱/۲ درصد اراضی کشاورزی کشور، به میزان۵/۲ درصد کل محصولات کشاورزی را درکشورتولید می کند.

* استان تهران سهم ۶ درصدی ازارزش افزوده بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

* ۱۳ درصد از مساحت کل استان تهران را اراضی کشاورزی، زراعی و باغی تشکیل می دهد که ۵۱۰۶۱ بهره بردار در این اراضی مشغول به فعالیت هستند.

* استان تهران درتولید ۶ محصول شامل، محصولات گلخانه ای با ۵۲۴هزارتن، گل شاخه بریده (فضای باز و گلخانه) با ۱۳۳۴ میلیون شاخه ، قارچ خوراکی با ۳۵هزارتن، گیلاس با ۸۴ هزارتن، تخم مرغ با ۱۵۰هزارتن وظرفیت فرآورده های لبنی (شیر خام) با ۲/۳ میلیون تن تولید سالانه ، رتبه اول کشوری را داراست.

* استان تهران هم چنین درتولید ۴ محصول شیر خام، ماهی زینتی، ذرت علوفه ای و سیب درختی رتبه دوم کشوری و در تولیدات باغبانی و جوجه یکروزه رتبه سوم را در کشور دارد.

* ۹ هزار و ۶۲۵ واحد دامداری در استان فعالیت دارند، از این نظر استان تهران یکی از قطب های دامداری کشور به شمار می رود.

* ۵۲۵ واحد مرغداری، ۵۹۸ واحد پرورش ماهی، ۷۵۳ واحد زنبورداری، ۱۹۲ واحد سردخانه و صنایع تبدیل ، ۱۵۶ تعاونی و تشکل، ۱۲۴ واحد پرورش قارچ و  ۹۴۲۲ واحد گلخانه نیز در استان تهران وجود دارد.

* با اجرای پروژه های بهره وری آب در سال جاری، ۳۲میلیون مترمکعبی آب مصرفی در استان تهران صرفه جویی شد.

* این پروژه ها شامل تجهیز۵۶۰۸ هکتار اراضی به سیستم های آبیاری نوین، ایجاد ۱۰۵۰ هکتار شبکه های زهکشی آب و ۲۸۲ هکتار توسعه گلخانه ها از ابتدای سال تاکنون است.

*کشاورزان به ازای هرهکتار از اراضی که به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند، ده میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از دولت دریافت خواهند کرد.

* کشت های گلخانه ای و قارچ به میزان حدود ۲۸۲ هکتار در سال جاری توسعه یافته و اصلاح و بازسازی گلخانه های سنتی به میزان ۸۳ هکتار در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال صورت پذیرفته  است.

* استان تهران با ۹ نمونه ملی، رتبه سوم کشور را در انتخاب نمونه های کشوری بخش کشاورزی به دست آورد.

* از ابتدای سال۹۶ تاکنون ۴۲۰ هزار مترمربع اراضی زراعی از تغییرکاربری های غیرمجاز آزادسازی شده و از تغییرکاربری غیرمجاز ۴۳هزار متر مربع  از اراضی زراعی و باغی پیشگیری شده است.

* افتتاح ۱۱۵ پروژه دهه فجر با سرمایه گذاری بیش از دو هزار میلیارد ریال

*با افتتاح پروژه های دهه فجر، تولیدات محصولات کشاورزی استان ۱۹ هزار و ۴۷۳تن افزایش خواهد یافت و برای ۴هزار و ۲۹۸ نفر نیز به اشکال مستقیم و غیرمستقیم در استان ایجاد فرصت شغلی و تثبیت شغل فراهم می شود.

* با افتتاح پروژه های آب و خاک که با تعداد ۴۸ پروژه بخش اعظم پروژه های قابل افتتاح استان تهران را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است، علاوه بر بهره وری آب به میزان ۲۶ هزار و۵۲۱ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

*این پروژه ها با سرمایه‌گذاری ۲۰۰۷۰۴۲ میلیون ریال به بهره برداری خواهد رسید که از این میزان سرمایه گذاری ۵۹ درصد آورده سرمایه‌گذاران، ۲۲ درصد تسهیلات بانکی و ۱۹ درصد سرمایه‌گذاری دولت است.

*میزان سرمایه گذاری طرح های قابل افتتاح طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ ، از ۵۶۴۴۷۸میلیون ریال در سال ۹۲ به ۲۰۰۷۰۴۲میلیون ریال در سال ۹۶ افزایش یافته است.

*ذخیره‌سازی ۷هزار تن سیب و پرتقال باکیفیت برای تنظیم بازار شب عید امسال؛ این محصولات از باکیفیت‌ترین سیب‌ها و پرتقال های موجود تهیه شده است

*۴ هزارتن سیب باکیفیت دماوند را خریداری و ۲۵۰۰ تن آن را برای شب عید جدا و ذخیره سازی کرده ایم.

* توزیع میوه‌های تنظیم بازار شب عید در استان تهران از ۲۰ اسفندماه به بعد آغاز می‌شود و با شیبی ملایم تا ایام بعد از تعطیلات هم ادامه دارد.

https://thmporg.ir/vdcjfhehzuqeo.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما