انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
همکاری سازمان برنامه با غول های اقتصادی جهان/ اجرای «اسکو» در تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نشست مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با معاونت امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در محل سازمان مدیریت استان برگزار شد.

نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این نشست به 10 معضل و اولویت استان تهران از جمله مدیریت شهری، آلودگی هوا، ترافیک و حمل و نقل و ... اشاره کرد و خواستار مطالعه دقیق روی قوانین و مقررات موجود و اجرای هدفمند و با برنامه آن توسط مسئولان و مدیران پایتخت شد.

وی با اشاره به بازدید از ستاد فرماندهی مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: ما پیشنهاد دادیم تا شهرستان ملارد برای برنامه ریزی و اجرای طرح های مدیریت بحران انتخاب شود و نتیجه آن به شهرستان دیگر تعمیم یابد.

وی اظهار کرد: فعالیت های خوبی در سازمان برنامه انجام می شود که استان ها بعد ها از آن مطلع می شوند.

وی به تهیه سند آمایش استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: این سند تا خردادماه 97 نهایی می شود و رویکرد ما در این سند آینده نگری است اما در بخش فراملی سازمان برنامه هم ورود می کند. در استان تهران مبنا چشم انداز کشور و نظام و برنامه ششم توسعه است. در تهیه سند توسعه روستایی تعاریف مختلفی شکل گرفته و می شود آن را یک سند بالادستی دانست که در این مورد هم همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: در موضوع مدیریت بحران، وزارت کشور، شهرداری، شهرستان ها هر کدام فعالیت جداگانه ای دارند و هنوز تجمیع نشده است. محل تجمیع این ارگان ها و اخذ تصمیم درست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها و سازمان برنامه و بودجه کشور است.  

در پایان این جلسه

محمد هادی دریایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، درباره نشست مشترک معاونت امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: این جلسه، بعد از درخواست سازمان مدیریت تهران مبنی بر همکاری با نهادهای بین المللی بویژه همکاری با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) برگزار شد.

وی افزود: مقرر شد تا در ارتباط با اولویت های فناوری و توسعه ای کلانشهر تهران همانند آلودگی هوا، مدیریت بحران (تاب آوری شهری)، حمل و نقل، پسماند که شهرداری، وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها هم در آن فعال هستند، سازمان برنامه کشور مشارکت بیشتری داشته باشد.

معاون امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور مرجعیت ملی پروژه ها را برعهده دارد، سازمان مدیریت استان های دیگر بازوی نظارتی، پایش و ارزیابی عملکرد پروژه های بین المللی بویژه پروژه های ملی هستند.

دریایی گفت: بسیاری از پروژه های بین المللی، برای پایداری و عملیاتی شدن سهم طرف ایرانی دارند. نگهداری دستاوردها و تجهیزات مورد نظر پروژه ها هم نیازمند حمایت برنامه ای و بودجه ای است که از این نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانی نقش کلیدی داشته و از نظر قانونی هم ورود می کند، از طرفی، چون ستاد نمی تواند در همه موضوعات بخشی و استانی از نظر پایش حضور داشته باشد، سازمان های استانی وظیفه دارند در فرآیند مدیریت پروژه، کنترل، گزارش گیری و گزارش دهی و کمک برای عملیاتی شدن فعالیت کنند.

همکاری های بین المللی سازمان برنامه و بودجه کشور محدود به "جایکا" نیست و با آژانس همکاری بین الملل کره جنوبی، هند، سازمان اکو، سازمان ملل متحد، درباره موضوعات ظرفیت سازی، اقتصاد کلان، مدیریت و توسعه، محیط زیست، آب و کشاوزی، زیرساخت و حمل و نقل، حمل و نقل عمومی، پروژه های همکاری بین المللی مانند "راه آهن سراسری آسیا" و بزرگراه های آسیایی فعال هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در این نشست، 6 پروژه مرتبط با استان تهران با همکاری ژاپن، اعلام شد؛ این پروژه ها در مرحله اجرایی قرار دارند؛

*پروژه اسکو (صرفه جویی انرژی ادارات دولتی، دارای سه پایلوت در استان تهران، شهرداری منطقه 20،   یکی از ادارات برق استان و ساختمان وزارت دارایی)، در مرحله اجرا

*پروژه توسعه حمل و نقل محور (ایجاد خط ریلی فرودگاه تا فرودگاه) در مرحله اجرا

*پروژه توسعه ظرفیت برای کنترل آلودگی هوای تهران، با این پروژه  12 و نیم میلیارد وام بلاعوض برای آزمایشگاه تهران گرفته می شود.

* پروژه مدیریت بحران فاز 2، شناسایی مبادی ورودی و خروجی راه های اضطراری شهر تهران، پل ها، اتوبان ها، سازه ها و شناسایی مناطق فرسوده

*افزایش ظرفیت تاب آوری شهر تهران بعد از مدت ها پس از زلزله کرمانشاه ژاپنی ها پیگیر این پروژه شدند.

*مدیریت پسماند جامد، واردات تکنولوژی و تجهیزات، دستگاه های زباله سوز (پایلوت استان های تهران، خراسان رضوی و مازندران)

*مقرر شد تا از ظرفیت سازمان مدیریت استان تهران در امور اجرایی و کارشناسی تمام پروژه های مربوط به شهر و استان تهران استفاده شود. همچنین تجربه ها و دستاوردهای سفرهای خارجی مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور در اختیار سازمان مدیریت تهران قرار بگیرد.

گفتنی است، در موضوع آمایش سرزمین هم دو پروژه در مرحله اجرا است؛

*استفاده از ظرفیت کشور ژاپن در آمایش برای دستیابی به توسعه پایدار و کاهش نابرابری های منطقه ای (مشکلات ریزگردها، آلودگی هوا، مدیریت منابع آب، نقش دولت ها و بخش خصوصی در توسعه و اجرای آمایش سرزمینی)

*پروژه مشارکت پژوهشی علم و فناوری برای ارزیابی توسعه پایدار منطقه ای، استفاده از تصمیم گیران ژاپن و ارائه الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از ظرفیت های جغرافیایی. استان های خراسان جنوبی و خوزستان پایلوت طرح هستند.

انتهای پیام/

https://thmporg.ir/vdchtvnwd23nm.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما