انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
محدوده ۳ شهرک صنعتی استان تهران تعیین و تصویب شد
شهرام عدالتی در گفتگو با ایرنا با اشاره به مصوبه دهه 50 مبنی بر عدم استقرار فعالیت های صنعتی مادر در شعاع 120 کیلومتری استان تهران، اظهار کرد: از همان زمان اعتقاد بر این بود که هر چه فعالیت ها در تهران متمرکز شود باعث افزایش جمعیت تهران و کاهش جمعیت دیگر مناطق می شود. با وجود این ضابطه، فعالیت هایی مغایر و بافت هایی خودجوش، غیر رسمی و بی برنامه شکل گرفت تا جایی که هم اکنون حدود 60 نقطه صنعتی با 150 هزار جمعیت شاغل در استان تهران داریم.

در سال 89، دولت برای شناسنامه دار کردن بخشی از واحدهای صنعتی استان تهران اقدام و 8 بافت کارگاهی- صنعتی را شهرک صنعتی خصوصی اعلام کرد (زواره، کاظم آباد، قلعه میر، صفا دشت، قدس، گلبرگ، ده حسن) پس از ابلاغ مصوبه به دلیل اینکه کارگاه های ایجاد شده محدوده ای نداشتند دچار مشکل شدیم چراکه متولی واحدهای صنعتی بر اساس قانون شرکت شهرک های صنعتی است اما  چون در محدوده شهر ها قرار گرفته، شهرداری ها و بخشداری ها هم در آن دخالت می کنند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیرت و برنامه ریزی استان تهران افزود: از زمان ابلاغ این مصوبه تا به امروز در حال تعیین محدوده و تصویب شهرک های صنعتی ذکر شده هستیم و محدوده 5 منطقه تعیین و تصویب شده است.

وی درباره چرایی برگزاری جلسات مشترک گفت: آمایش از منظر موضوعات کلان استان و نحوه استقرار و جا به جایی فعالیت ها مطابق با موضوعات زیست محیطی و کارگروه شهرسازی هم از منظر طراحی شهری موضوعات را بررسی می کند از این نظرنیازمند دیدگاه های مشترک هستیم. البته که همه این مناطق از منظر آمایشی زیر سوال هستند چراکه باعث بارگذاری بیش از حد جمعیت شده و با اهداف توسعه ای مغایر است.

عدالتی در ادامه به جلسه مشترک کارگروه آمایش با کارگروه امور زیربنایی اشاره کرد و درباره نتایج جلسه گفت: در این جلسه محدوده سه شهرک صنعتی در صفا دشت از شهرستان ملارد، قدس و گلبرگ را بررسی کردیم. کارگروه آمایش با ادله ای حقوقی، قانون تاسیس شهرک های صنعتی مصوب سال 64 که ایجاد شهرک های صنعتی را در محدوده قانونی شهر بلا مانع می داند و قانون تعاریف محدوده شهر و روستا مصوب سال 84 که شهرک های صنعتی را از همه قوانین مربوط به شهرداری ها مستنثنی می داند اعلام کرد که محدوده این شهرک ها باید از شهر جدا شوند اما به شکلی که بافت شهر هم آسیب نبیند. محدوده تصویب شد. تا دو هفته دیگر نقشه سه شهرک به تایید رسیده و توسط شورای برنامه ریزی ابلاغ می شود.  

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه تداخل عجیبی میان فعالیت های صنعتی در یک شهرک وجود دارد، گفت: در ابتدا باید فعالیت های واحدهای صنعتی را با ملاحظات زیست محیطی ساماندهی کرد. در حال حاضر در یک شهرک صنعتی تمام فعالیت های دارویی، شیمیایی، فلزی کنار هم هستند و متاسفانه خوشه بندی صنعتی  در استان تهران نداریم.

عدالتی به شناسنامه دار نبودن و نداشتن عنوان حقوقی مشخص برخی شهرک های صنعتی در استان تهران اشاره کرد و گفت: ما در برند سازی، زنجیره ارزش و بهره وری، کوچک مقیاس بودن فعالیت ها در حوزه صنعتی استان تهران مشکل داریم که اثر نامطلوبی در توسعه صنعت گذاشته و به همین منظور است که بهره وری در حوزه صنعتی استان تهران از متوسط میانگین کشوری پایین تر است.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید. /

https://thmporg.ir/vdchtqn6d23nw.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما