انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
راه‌اندازی مرکزبزرگ عرضه دام زنده‌عشایر/جزئیات سرشماری ویژه کوچ‌نشینان
پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران/سعیده حسن خانی/سیروس نصیری مدیر امور عشایر استان تهران در گفتگوی مشروح درباره میزان بودجه عمرانی عشایر، طرح های عمرانی، دغدغه های عشایر، راه اندازی بزرگترین مرکز تولید دام زنده در استان تهران، امنیت عشایر و ...توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می خوانید.

نصیری می گوید: اعتبار عمرانی حدود 5 میلیارد تومان مصوب شده که نسبت به اعتبارات مصوب سال قبل 15 درصد رشد داشته است. البته تاکنون از اعتبار 96 تخصیصی دریافت نکردیم. سال گذشته با اینکه قرار بود تخصیص 100 درصدی داشته باشیم اما حدود 55 درصد از بودجه عمرانی ما تخصیص داده شد. باید در نظر گرفت که رقم اعتباری ما نسبت به دستگاه های دیگر پایین است.

 

*دخل و خرج 5 میلیاردی عشایر استان تهران

 

مدیر امور عشایری استان تهران درباره پروژه و طرح های عمرانی عشایر که متناسب با 5 میلیارد اعتبار مصوب شده است، گفت: طرح ارائه خدمات به کوچندگان از جمله مرمت و بازسازی جاده های صعب العبور( بالغ بر 2 هزار و 100 کیلیومتر راه عشایری داریم که مسیر کوچ عشایر است، عشایر در فصل کوچ بهاره از مناطق جنوبی استان به مناطق میان بند و در فصل کوچ پاییزه از مناطق شمالی استان به مناطق میان بند کوچ می کنند)، تامین آب شرب و دام عشایر، ( 3 هزار خانوار عشایری وجود دارد که 700 هزار راس واحد دامی در اختیار دارند، عمده ترین تولید کنندگان دام سبک استان هستند که آب شرب آن ها چه در مسیر کوچ و چه در دو فصل ییلاق و قشلاق باید تامین شود) از پروژه های مهم این اداره است.

همچنین ارائه یارانه حمل و نقل به عشایر برای تامین و توزیع سوخت فسیلی (کپسول گاز با همان قیمت داخل شهر در اختیار خانوار عشایر قرار می گیرد تا از سوخت تمیز استفاده کرده و به مرتع آسیب نزنند)، ارائه خدمات سامانه های خورشیدی از جمله حمام های خورشیدی، چراغ خورشیدی برخی معابر، سرویس های بهداشتی از دیگر طرح ها و پروژه هایی است که برای ده شهرستان استان پیش بینی شده وعملیاتی می شود.

*پیشنهاد بودجه 11 میلیاردی برای عشایر استان تهران

وی با پیشنهاد بودجه 11 میلیاردی برای امور عشایر استان تهران گفت: اعتبارهای کارشناسی شده از سوی کارشناسان ما و کارشناسان سازمان برنامه وبودجه تعیین و تصویب می شود. اما اگر مبلغ بودجه ما که حدود 5 میلیارد است دو برابر شود، با حرکت جهادی شاخص های توسعه انسانی عشایر را به رقم قابل قبولی می رسانیم.

مدیر امور عشایری استان تهران درباره پروژه های عمرانی سال جاری عشایر گفت: پروژه های مستمر (مرمت راه عشایر و ..) طرح جدید که بخشی از آن را تشکل های عشایری پیگیری می کند راه اندازی مرکز دام زنده عشایر و پروژه تامین منابع آب مناطق عشایری است.

*چهار ایل بزرگ عشایری در استان تهران/ برگزاری سرشماری ویژه عشایر نیمه اول سال آینده

نصیری درباره میزان خانوارها و طوایف عشایری استان تهران گفت: براساس سرشماری سال 1387 تعداد 3 هزار خانوار عشایری در استان تهران وجود دارد که از 4 ایل و 27 طایفه مستقل تشکیل شده اند. سرشماری عشایر مستقل بوده و هر ده سال یکبار انجام می شود، بر این اساس نیمه اول سال آینده جدیدترین سرشماری عشایر استان تهران با همکاری مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه انجام می شود.

نصیری درباره آخرین وضعیت کوچ ایلات عشایر گفت: عشایر استان تهران الان در ییلاق هستند و هفته دیگر کوچ بهاره آن ها به اتمام رسیده وارد مناطق میان بند می شوند و از آن جا به مناطق قشلاقی استان کوچ می کنند.

*نیمی از هزینه سامانه های خورشیدی از جیب عشایر تامین می شود

وی درباره میزان استفاده عشایر از سامانه های خورشیدی گفت: در سال جاری 50 سامانه خورشیدی را در مناطق عشایری مستقر کردیم که قرار است از این پس این تکنولوژی مشارکتی انجام شود. به این شکل که بخشی از هزینه یا زیرساخت ها را خود عشایر تامین کنند و قسمتی از هزینه ها را هم ما پرداخت کنیم تا استفاده از این سامانه ها سرعت بیشتری بگیرد.

*صادرات بره و گوسفند عشایر/به زودی بزرگترین مرکز عرضه دام زنده راه اندازی می شود

وی در پاسخ به این سوال که محصولات عشایر استان تهران در کدام بازار مصرف به فروش رفته و آیا در صادرات هم جایی دارد؟ اظهار کرد: استان تهران بازار مصرف بزرگی دارد. انتقال سریع محصولات به بازار مصرف 12 میلیونی استان تهران کار بزرگی است. بنابرابن عمده محصولات عشایر استان در استان توزیع می شود. این مکانیزم را هم خود عشایر ایجاد کرده اند و بیشتر آن ها محصولات ارگانیک خود را از سه ماه قبل پیش فروش می کنند. البته در گذشته تولید کننده های بزرگ استان صادرات بره و گوسفند داشته اند.

به گفته نصیری قرار است مرکز عرضه دام زنده عشایر به وسعت 5 هکتار در شهرستان پاکدشت ایجاد شود که در حال حاضر پیگیری ها برای دریافت مجوز احداث ادامه دارد و درگیر بروکراسی اداری شده است. این مرکز(بزرگترین مرکز عرضه دام زنده عشایر استان تهران) قرار هست روزانه 2 هزار راس دام زنده عشایر را با رعایت موازین بهداشتی مستقیم به مردم عرضه کند.

 مدیر امور عشایر استان تهران درباره تسهیلات وام کم بهره به عشایر گفت: در سال جاری حدود 15 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت (سود 4 درصد، بازپرداخت 5 ساله و ضمانتنامه زنجیره ای ) برای تشکل ها و خود عشایر در نظر گرفته ایم. قرار است این تسهیلات با هدف تولید بیشترعشایر ارائه شود. این میزان جدا از رقم 40 میلیاردی است که از محل صندوق های توسعه استانی و شهرستانی بخش کشاورزی است.

*وجود 55 مدرسه عشایری در استان تهران

نصیری درباره تحصیل فرزندان عشایر و تعداد مدارس عشایری استان تهران افزود: فصل کوچ عشایر در استان تهران از 15 خرداد آغاز شده وتا 20 شهریور ادامه دارد که فصل تعطیلی مدارس است. تحصیلات رسمی عشایر در روستاهای شهرهای جنوبی (ورامین، پاکدشت، شهر ری، ملارد، قرچک) شهر های شمالی (دماوند و پردیس) انجام می شود.55 مدرسه عشایری در استان تهران وجود دارد که دانش آموزان از این خدمات بهره می گیرند. در تابستان هم کلاس های فوق العاده ازسوی آموزش و پرورش برگزار می شود.

*تفاوت اسلحه عشایر استان تهران با سلاح های مناطق مرزی

مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه عشایر مرزداران بزرگ کشور هستند، گفت: در سرحدات عشایر  همانند پدافند غیر عامل عمل می کنند. پراکندگی دام ها در  500 هزار هکتار مراتع نیازمند امنیت است که تامین آن از طریق بسیج فعال عشایر انجام می شود. طرح تسلیح عشایر از ده سال گذشته در مناطق قشلاق، ییلاق و مناطق میان بند هر ساله انجام می شود. نوع تسلیح عشایر استان تهران به دلیل حساسیت های امنیتی پایتخت با سلاح های مناطق مرزی متفاوت است.

ثبت راه های عشایری استان تهران در روزنامه قوه قضائیه/ایجاد پاسگاه سیار برای اولین بار در کشور

نصیری در پاسخ به این سوال که چه عواملی جمعیت عشایر را مورد تهدید قرار می دهد؟ گفت: جمعیت عشایر وابسته به مرتع و دام است، آن ها باید ساختار ایلاتی خود را حفظ کرده و زندگی کوچ رو داشته باشند در غیر این صورت عشایر ساکن می شوند که دیگر زیر مجموعه ما هم نیستند. سوم معیشت اصلی آن ها باید دامداری مبتنی بر کوچ باشد.عمده مشکل ما کاهش محدوده مرتع برای دام عشایر است و در آینده ممکن است گریبانگیر ایلات باشد. این محدوده ها هر بار با موانع و انسداد روبه رو می شود. ایجاد کارخانه ها، پادگان ها و توسعه فیزیکی شهر برای عشایر مشکل آفرین است. در گذشته شهر پردیس محل عبور عشایر و سد ماملو بزرگراه آن ها بود.

وی افزود: استان تهران تنها استانی است که مسیر راه های عشایررا به ثبت رسمی روزنامه قوه قضاییه رسانده و حقوقی برای آن ها در نظر گرفته است تا کمتر مورد تعرض قرار بگیرد. نباید انتظار داشته باشیم عشایر مانند 50 سال گذشته باشند، حتی رشد تکنولوژی ها هم تداخلی با زندگی عشایر ندارد.ما امکانات بهداشت، سهولت راه و نصب دکل مخابراتی برای تلفن همراه را تامین کردیم تا جوانان عشایرهم تشویق شده و همانند پدرانشان عمل کنند. هرچند با قاطعیت  می گویم در حوزه عشایری استان تهران مهاجرت معکوس داریم.

لزوم ورود سرمایه گذار در حوزه گردشگری عشایر/حوزه لار منطقه نمونه ییلاقی در کشور است

نصیری درباره اهمیت جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی گفت: سرمایه گذار ها می توانند در حوزه گردشگری (عرصه های طبیعی، گیاهان دارویی )با ارتقا ارزش افزوده تولیدات عشایر ورود کنند.

وی درباره بیشترین دغدغه عشایر اظهار کرد: آن ها اغلب درخواست می کنند مسیر تردد آن ها دچار  تزاحم نشود. زورشان به سازندگان کارخانه در محدوده مراتع آن ها نمیرسد. تامین نهاده دامی از دیگر دغدغه عشایر است. آن ها اغلب ازعلوفه دستی در فصل پاییز و زمستان استفاده می کنند.به دلیل بنیه ضعیف مالی عشایر باید این نهاده ها با پرداخت های مدت دار در اختیار آن ها قرار بگیرد.

مدیر امور عشایری استان تهران با تشکر از تعامل خوب استانداری، سازمان برنامه و بودجه و شورای عشایری استان، افزود: اولین باری است برای تامین امنیت عشایر پاسگاه سیارتاسیس کردیم که چهار ماه در منطقه مستقر است و دوباره با آمدن عشایر مستقر می شود. حوزه لار الگوی منطقه ییلاقی در کشور است. در این حوزه دام پزشکی مستقر است و ساختمان دارد. اداره منابع طبیعی مستقر است. توزیع سوخت انجام می شود. خدمات بهداشتی وجود دارد. دکل مخابراتی که 4 ماه مستقر است.همه آن ها هم کوچ نشین هستند.

وی در پاسخ به این سوال که قطعا عشایر در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفته و در میان آن ها افراد معتاد هم دیده می شود، گفت: عشایر یک جامعه چند وجهی است که درگیر تمام عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .. هستند. اگرچه ما مستقیما با عشایر در ارتباطیم اما این به معنای این نیست که مسئول همه مشکلات آن ها باشیم. ساماندهی عشایر آیین نامه مصوبه دولت دارد که 17 دستگاه اجرایی در آن عضو هستند. وظیفه دوم ما که مهمتر از وظیفه اول است تشکیل جلسات شورای عشایری و پیگیری آیین نامه ساماندهی است. بنابراین توسعه فرهنگ عشایر با وزارت فرهنگ و ارشاد، توسعه بهداشت با وزارت بهداشت، تامین آموزش با وزارت آموزش و پرورش و ... است.

*چاپ کتاب مصوبات شورای عشایری؛ استان تهران الگو شد

نصیری گفت: هنر ما دورهم جمع کردن نمایندگان دستگاه های اجرایی در شورای عشایری و پیگیری مصوبات است که تاکنون موفق بوده ایم. در حال حاضر ششمین کتاب مصوبات شورای عشایری را به چاپ رساندیم. این کار از سال 90 آغاز شده و 4 استان با الگو برداری از ما کار چاپ مصوبات شورای عشایری را آغاز کرده اند.

به گفته نصیری، عشایر استان تهران یکصد شهید در دوران دفاع مقدس دارد، البته در میان آن ها مدافعان حرم هم دیده می شود.

*خاطره استاندار از عشایر فیروزکوه

وی در پایان با نقل خاطره ای گفت: یک مرتبه شورای عشایری استان را در فیروزکوه نزدیک مرز استان مازندران برگزار کردیم. استاندار تهران با دیدن جوانی که با تبلت از او عکس می گرفت شاد و متعجب شد و بارها این خاطره را تعریف می کند که جوانان عشایر به روز هستند. آن ها حتی قیمت های نهاده های دامی را آنلاین رصد می کنند. حتی ایلات استان گروه تلگرامی دارند که بیشتر از هزار عضو دارد و اخیرا من را هم در گروه تلگرامی ایل بزرگ «عرب کوتی» در شهرستان ورامین عضو کرده اند و آنلاین به سوالات و مشکلات آن ها پاسخ می دهم.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

https://thmporg.ir/vdcfi1dcaw6dt.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما