انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
جزئیات ششمین جلسه شورای برنامه ریزی؛از گلایه استاندارتا بحران آتی «آب»
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، عصر امروز دوشنبه ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به ریاست سید حسین هاشمی استاندار تهران، دبیری نعمت الله ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران و حضور مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد.

براساس این گزارش، بررسی برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت در برنامه ششم توسعه و مدیریت مصرف آب در استان (دستگاه های دولتی و شهروندان) مهمترین موضوع نشست امروز بود.

*گلایه استاندار از مدیران؛ حق نداریم جلوی سرمایه گذاری در استان را بگیریم

در ابتدای جلسه استاندار تهران گفت: مصوباتی که مربوط به مرکزجذب سرمایه گذاری استان تهران است باید از سوی دستگاه های استان اجرا شده و اینگونه نباشد که مدیر دستگاهی دستور اجرای مصوبات را می دهد اما یک مدیر و کارشناس اقدام نکرده و کار کلیدی استان را قفل کند. از برخی مدیران گلایه مند هستم، حق نداریم جلوی سرمایه گذاری در استان را بگیریم و مواردی همچون سند سبز  پروژه ها به راحتی قابل تشخیص است و نباید وقفه بی علت در این اقدامات ایجاد شود.

وی به موضوع اجرای کامل مصوبات شورای برنامه ریزی براساس آنچه تصویب می شود بدون کم و کاست اشاره کرد و افزود: در مورد ایجاد شهرک دارویی در ملارد مصوبات باید اجرا شوند و این اقدام موجب تمرکز صنایع دارویی در این منطقه می شود و از نظر محیط زیستی و صنعت و معدن و تجارت به نفع استان است.

در ادامه محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گزارشی از صنایع موجود استان و راه های توسعه آن در برنامه ششم ارائه کرد.

مس فروش گفت: استقرار صنایع دانش بنیان، توسعه زیر ساخت ها (برق و آب و ..) برای واحدهای صنعتی، رشد 80 درصدی برای جواز  و 60 درصدی برای پروانه ها، استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری و عدم شمول مالیات همچنین ابلاغ جدید (لزوم استعلام از محیط زیست برای جواز تاسیس) از جمله برنامه های مهم سند توسعه بخش صنعت در برنامه ششم توسعه است.

*20 درصد صنایع کشور در استان تهران مستقر شده اند

براساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت، استقرار بیش از 20 درصد صنایع کشور در استان تهران، آن را به یکی از مهمترین قطب های صنعتی کشور تبدیل کرده که سهم این استان از صنعت کشور (در بخش اشتغال 34 درصد) است. اگرچه توزیع نامتعادل و نامتوازن سرمایه گذاری ها باعث شده تا استان تهران به عنوان بزرگترین قطب استقرار فعالیت ها با بهره برداری چندین برابر ظرفیت اکولوژیک اشباع شود.

* چشم انداز بخش صنعت، معدن و تجارت استان در افق 1404

در افق 1404 بخش صنعت، معدن و تجارت استان تهران به عنوان پیشرو در گسترش صنایع با فناوری برتر و مدیریت عالی فرآیندها و بهبود مستمر در بخش صنعت و تجارت و توسعه صادرات کالا و خدمات در کشور معرفی شده است.

طبق این گزارش طی سالهای 1390 تا 1395 تعداد 3136 مورد جواز تاسیس با سرمایه گذاری 123156 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 120546 نفر صادر شده است. بررسی روند صدور مجوز ها نشان می دهد طی سال های 89 تا 91 متقاضیان اخذ مجوز تاسیس ملزم به ارائه طرح توجیه فنی و اقتصادی بوده اند که این امر باعث کاهش تعداد درخواست ها  و افزایش زمان بررسی و صدور مجوزهای سرمایه گذاری شده است. اما پس از ابلاغ دستورالعملی در سال 92 مبنی بر حذف طرح توجیهی و شروع فرآیند ثبت نام الکترونیکی روند ارائه درخواست، بررسی و صدور مجوز سرمایه گذاری تسهیل شد و درخواست ها افزایش یافت.

*صدور بیش از 17 هزار مجوز در بخش صنعت تا پایان سال 95

همچنین تا پایان سال 95 استان تهران با تعداد 17093 مجوز (کارت شناسایی، پروانه بهره برداری و گواهی صنعتی) با حجم سرمایه گذاری 191494241 میلیون ریال و اشتغال 497692 سهم 20 درصدی استان از واحدهای صنعتی را دارا است.

طی سالهای 90 تا 95 تعداد 2670 مورد پروانه بهره برداری با حجم سرمایه گذاری 93990296 میلیون ریال و اشتغال 63940 نفر صادر شده است که این حجم سرمایه گذاری 9 درصد از کل کشور است.

*بخش مظلوم معدن در استان تهران

استان تهران با داشتن ظرفیت 400 محدوده معدنی 7/01% درصد از معادن کل کشور را دارد. (1356 واحد معدنی در استان تهران) همچنین با داشتن ظرفیت تولید سالیانه 49 میلیون تن رتبه سوم کشور بعد از استان های کرمان و اصفهان را دارا است.

علی رغم وجود معادن فلزی در استان تهران، معادن گروه  مصالح ساختمانی این استان نقش موثری در تامین مواد اولیه سیمان، بتن، قطعات بتنی و .. انواع شن و ماسه، آهک، آجر، سنگ لاشه و برای طرح های عمرانی و صنعت ساختمان شهر تهران دارد.

ذخایر معدنی استان تهران حدود 1/9 میلیارد تن بوده که 7 درصد ذخایر اکتشاف شده  کل کشور است.کشور ایران از نظر تنوع مواد معدنی شهرت داشته و آلبوم تنوع مواد معدنی در جهان است. از 65 ماده معدنی در حال بهره برداری در کشور  21 نوع یعنی حدود 30% در تهران شناسایی، اکتشاف و یا در حال بهره برداری است.

*استاندار تهران: مواد اولیه معادن شن و ماسه را احیا کنید؛ خطر باران های سیل آسا

در ادامه استاندار تهران خظاب به مس فروش گفت: احیای ماده اولیه معادن شن و ماسه استان باید در سیاست های شما باشد. گودال های بزرگی از برداشت معاون شن و ماسه ایجاد شده که در آینده با برگشت باران های سیل آسا خطر آفرین است و باید برای آن فکری کرد.

هاشمی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به ایجاد جنگل در فضاهای خالی شده از مراکز و واحدهای صنعتی اقدام کند که مس فروش هم پاسخ داد:  زیر ساخت هایی همچون آب و برق برای این کار لازم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین پیشنهاد کرد از نخاله های ساختمانی موجود، بتن تولید شده و واحدهای صنعتی را الزام به ایجاد فضای سبز کنیم.

عیسی فرهادی فرماندار تهران هم پیشنهاد کرد تا زمین منابع آلاینده ای که از تهران خارج می شود تغییر کاربری داده و صنایع هایتک در آن مستقر شود.

* وجود 14 هزار مشترک دولتی در مصرف آب/ پیشنهاد نصب لوازم کاهنده مصرف در ادارات دولتی

در ادامه این جلسه محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره پیشنهادات اجرایی کاهش و بهینه سازی مصرف آب در استان تهران اعلام کرد: 14 هزار  و 500 مشترک در دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها وجود دارد که مصرف آن ها نسبت به 3 میلیون و 800 هزار مشترک در سطح تهران 3 هزارم درصد است.

پرورش گفت: 15 درصد مصرف آب در تهران از سوی دستگاه های دولتی است، اما اگر روی مصرف بهینه 14 هزار و 500 مشترک کار کنیم درواقع 30 درصد مدیریت مصرف کرده و حجمی حدود 30 میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده ایم.

*هر تهرانی روزی 250 لیتر آب مصرف می کند/ شیرآلات تغییر کند مصرف نصف می شود

براساس گزارشی که شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: در تهران زیر 500 متر مکعب منابع آب تجدید شونده برای هر نفر در سال وجود دارد که بحران مطلق است. در تهران ۳۰ درصد آب کشور مصرف میشود و آب بی ارزش است. در نروژ هر متر مکعب آب5دلار و در تهران فقط 10 سنت است.

در این جلسه عنوان شد که هر تهرانی 250 لیتر آب در روز مصرف می کند که حمام و ظرفشویی بیشترین مصرف در روز است.
اداره کل آبفای تهران به تهرانی ها توصیه کرده از ابزارهای کاهش مصرف آب استفاده کنند. مثلا با تغییر یک سردوش یا سرشیر ظرفشویی مصرف آب نصف میشود.

بر اساس آمارها یک متر مربع آب 1000 تومان برای آبفای تهران هزینه دارد و 400 تومان پول از خانوار می گیرند.

استاندار تهران و نماینده مردم تهران اعلام کردند که بهتر است تسهیلاتی برای ابزارهای کاهش مصرف آب ارایه شود. البته به حضور رسانه برای این فرهنگ سازی لازم است.

https://thmporg.ir/vdccamq482bq0.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما