انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
۸۷۰۰ آمارگیر با ۴۵۰۰ تبلت آمار تهرانی‌ها را می گیرند
اکبر بدیعی که سابقه ۳۰ ساله مدیریتی در بخش برنامه ریزی و آمار دارد امروز بر صندلی معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی پایتخت تکیه زده؛ شاید فکر کنید پس تمام آمار تهران در دست این مردآمار است اما در این گفتگو چالش هایی مطرح می شود که انگار در این معاونت زیاد خبری از آمار نیست!

گفتگو با بدیعی را با سرشماری نفوس و مسکن آغاز کردیم که مهمترین و حساسترین رخداد و عملکرد این معاونت می تواند باشد. گفت: مسئول اصلی سرشماری مرکز آمار ایران است. البته درست است که معاونت آمار و اطلاعات تهران زیر نظر سازمان مدیریت تهران کار می کند اما به نوعی زیر نظر مرکز آمار هستیم.

به گفته بدیعی داریم خودمان را برای آمار سرشماری سال ۹۵ آماده می کنیم. ابتدای این کار داشتن نقشه های محلی بهنگام است یعنی همان به روز کردن نقشه تهران که تا پایان خردادماه طول می کشد که بر اساس آخرین بررسی ها تهران را به ۵۵۰۰ تکه برای سرشماری تقسیم می کنیم. بعد نوبت به تقسیم کار و محدوده آمار گیران می رسد.

سوالات سرشماری سال ۹۵ به ۲۴ سوال کاهش یافت

وی افزود: با این حال آموزش های ابتدایی را در دستور کار داریم چون ویژگی این دوره سرشماری نسبت به قبل این است که تعداد سوالات از ۶۰ عدد به ۲۴ سوال کاهش یافته و نکته مهمتر اینکه آمارها دیگر کتبی نیست بلکه با تبلت و به صورت الکترونیکی ثبت می شود.

۸۷۶۰ آمارگیر آمار تهران را می گیرند

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار داشت: نیروهای اجرایی و ستادی استان تهران برای سرشماری سال ۹۵ طبق برآورد ما ۸۷۶۰ نفر هستند در حالی که در سال ۹۰ و ۸۵ این تعداد ۱۸ هزار نفر بود.

۴۵۰۰ تبلت نیاز داریم

بدیعی می گوید: مرکز آمار باید حدود ۴۵۰۰ تبلت خریداری کند تا سرشماری در تهران با موفقیت انجام شود. هرچند تامین این مقدار تبلت سنگین است اما قرارشده ۱۰ درصد تبلت ها از سوی سازمان های استانی خریداری شود.

آقای آمار تهران قبل از آغاز سرشماری سخت ترین نقطه تهران را انتخاب کرده و توسط آمارگیرها به صورت آزمایشی طرح سرشماری را به مرحله اجرا در آورده تا نقاط ضعف و قوت کار گرفته شود. وقتی سوال کردیم چرا منطقه ۳ گفت: چون این منطقه پوشش اینترنتی خوبی داشت و خواستیم ببینیم خانواده ها فرم ها را اینترنتی پر می کنند یا نه؟ نکته دیگر اینکه در این منطقه قبلا دیده شده که شهروندان زیاد پاسخگوی آمارگیران نیستند برای همین به منطقه ۳ رفتیم.

http://mbot.ir/media//2016/02/img_5537.jpg

رصد ۲۲۰۰ خانواده تهرانی در بخش هزینه و درآمد

از سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران سوال کردیم آیا در طول سال آمارهای دیگری از تهران پایش می کنید که در پاسخ گفت: اولا باید بگویم که نتایج آمارها خیلی دیر بیرون می آید اما ما کار خود را تمام و کمال انجام می دهیم. در تهران یک فرمولی داریم مثلا ۲۲۰۰ خانواده را در تمام نقاط استان انتخاب کرده و به مدت یک سال از نظر درآمد و هزینه خانوار رصد می کنیم که تعداد حدود ۵۶۰ خانوار هم روستایی هستند.

 در کنار این طرح که فصلی هست طرح قیمتی هم داریم و سایر طرح ها که توسط آمارگیران انجام می شود که تمام این اقدامات به دستور مرکز آمار ایران است.

تهران متوسط ۸۰ آمار گیر دارد/ ماهی ۱.۵ حقوق می گیرند

یکی از سوالات در مورد خود ماموران آمار بود که اصلا چقدر حقوق می گیرند و چرا بخش خصوصی وارد نمی شود که در پاسخ گفت: تمام آمارگیران از بازار آزاد انتخاب می شوند. حقوقشان هم بر اساس ایاب و ذهاب و کیفیت کار مشخص می شود که حدود ماهانه ۱.۵ ملیون تومان است. تعداد آمارگیران هم متوسط ماهانه ۸۰ نفر داریم.

قانون اجازه واگذاری به بخش خصوصی را داده اما برای شرکت ها سود زیادی ندارد چون باید ۴۰ درصد ارزش افزوده و مالیات و بیمه بدهند و چیزی دست آمار گیر نمی گیرد برای همین مستقیم با افراد کار کنیم بهتر است. البته به تازگی مصوبه ای مطرح شده مبنی بر اینکه سازمان مدیریت کشور ۴۰ درصد افزایش اعتبار دهد تا شرکت ها ضرر نکنند.

طرحی دادیم تا از دانشجویان جامعه شناسی و روانشانی در آمار استفاده کنیم قبول نکردند

سرپرست معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در سال ۶۵ که اولین سرشماری و یکی از بهترین سرشماری های بعد از انقلاب بود؛ قرار شد از نیروهای تربیت معلم آموزش پرورش برای آمارگیری استفاده کنیم سرشماری بدون دغدغه نیروی کار و ارائه بهترین دستمزد اتجام شد؛ یکی از امتیاز ها هم منظور کردن ۳ واحد درسی در دانشگاه برای دانشجویان بود؛ طرح استفاده ازدانشجویان جامعه شناسی و روانشناسی برای دریافت آمار در سرشماری ها در سال ۹۰ از سوی استانداری در دولت قبل ارائه شد اما قبول نکردند.

مرکز آمار باید عضو هیئت دولت باشد

بدیعی در پاسخ به اینکه اگر شما نماینده مجلس باشید و قرار باشد چند قانون خوب تصویب کنید تا در بخش آماری اطلاعات دقیق و مناسب در کشور باشد چه می کنید؟ می گوید: اولین کار عضویت رئیس مرکز آمار ایران در هیئت دولت است. پیشنهادهای مختلفی داده شده اما عملیاتی نمی شود.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان اجتماعی در زمینه اعتیاد و بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر آمارهایی می دهند که از صحت و سقم ان اطلاعی نیست درحالی که شما از آمار اطلاع دقیق تری دارید و در مقام تکذیب آن ها برنیامدید؟ همه آمارها باید به تایید مرکز آمار ایران برسد. مشکل ما در جمع آوری اطلاعات خود دستگاه های دولتی هم هستند. در همه دولت ها وجود داشته که اطلاع دقیق از آمارهایی که می خواهیم نمی دهند. اگر مشکل جمع آوری اطلاعات  آماری در تمام دستگاه ها در سه قوه حل شود در جمع آوری اطلاعات از مردم مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

https://thmporg.ir/vdchd.n6223nkttf.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما