انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
گفتگو با مس فروش: مکان ایجاد شهرک طلا و جواهر تهران انتخاب شد
 محمدرضا مس فروش در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره غیبت برخی نمایندگان برخی بانک ها در جلسه رفع موانع تولید استان تهران گفت: اعتقاد دارم باید بانک هایی که ضعیف هستند یا قطع همکاری کرده اند و در کار مردم گره می اندازند را اعلام کرده و نام آن ها را رسانه ای کنیم. اگرچه برخی رسانه ها به دلیل مناسبات خود نامی از این بانک ها نمی برند.

وی درباره وضعیت سرمایه گذاری خارجی در استان تهران گفت: ستاد جذب سرمایه گذاری خارجی استان تهران تاکنون موفق بوده است. سرمایه گذاران در استان تهران بیشتر در حوزه آب و انرژی، بیمارستان ها، گردشگری و ساخت هتل، زیرساخت های مترو وارد می شوند. البته جلسه ای با چند سرمایه گذار برای ایجاد چند شهرک صنعتی داشتیم که روند کندی دارد اما در حال پیشرفت است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: بخشی از اطلاعات و آمارهایی که درباره پراکندگی شهرک های صنعتی استان تهران در جلسات استانداری گفته می شود دقیق نیست.

مس فروش درباره جذابیت معدن تهران برای سرمایه گذاران خارجی واینکه چرا بحث معدن با توجه به اهمیتی که دارد تنها در زمان آلودگی هوای تهران مطرح می شود؟ اظهار کرد: بنده مهندس معدن هستم و معادن مطرح بیش از 30 کشور جهان را دیده ام. معادن کشورمان را از قبل و بعد از انقلاب می شناسم. حوزه معدن کاری کشور در بخش مدیریت علمی و تکنولوژی رشد اساسی داشته اما اعتقاد دارم مسئولین ارشد کشور در حوزه بانک مرکزی، برنامه و بودجه نسبت به اهمیت معدن کاری و نقش آن در اقتصاد کشور واقف نیستند.

*آیت الله هاشمی گفت با معدن می توان نیاز به فروش نفت نداشت

وی افزود: این گفته مرحوم آیت الله هاشمی را تایید می کنم که می گفت: ما آنقدر قدرت داریم که فقط از طریق معادن کشورمی توانیم اقتصاد مان را بچرخانیم و دیگر نفت نفروشیم. نقش کمتر از 1 درصد معدن در برنامه رسمی کشورمان (جی دی پی) نشان می دهد که به این بخش عمیق نگاه نکردیم در حالی که معادن ایران در دنیا معتبر است. ما بیش از 64 ماده معدنی مکشوفه، انواع فلزات، منبع غنی از مس و سنگ آهن داریم اما اروپا با همه معادن ناچیزش سروری می کند.

*نمی توان کوره ها را تعطیل کرد

مس فروش درباره اهمیت معادن تهران و سازگاری آن با شاخص های محیط زیست گفت: تهران به لحاظ تنوع مواد معدنی استان فقیری است اما به این معنا نیست که معدن برای ما اهمیتی ندارد، 12 کوره سیمان در تهران است که 12 درصد تولید سیمان کشور را برعهده دارد. البته اگر محیط زیست کمی انعطاف نشان دهد به سازگاری محیط زیست هم می رسد. نمی شود کوره ها را تعطیل کرد و با رعایت شاخص های محیطی در دل سکونتگاه ها می توان تولید صنعتی انجام داد. فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ را نباید متوقف کرد.

*از کوره پزخانه های حاشیه تهران دفاع می کنم/ انرژی می خورند

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره فعالیت کوره های آجر پزی در اطراف و حاشیه های استان تهران اظهار کرد: ما از فعالیت این کوره پزخانه ها اصلا دفاع نمی کنیم. حداقل 20 جلسه برای ساماندهی آن ها برگزار کردیم. کوره پزخانه های مجاز و غیر مجاز باید منطبق با تکنولوژی جدید باشند. این واحدها سوخت مایع را پرت می دهند و به ازای هر تن آجر تقریبا 114 متر مکعب (100 لیتر سوخت گاز) استفاده می کنند. درحالی که باید مصرف انرژی خود را پایین آورده و آجر با کیفیت تری تولید کنند. کار ساماندهی سه واحد کوره پزخانه در حال انجام است. این واحدها باید در کنار معادن تجمیع شوند، همچنین شهرداری ها و متولیان شهر باید نسبت به ساماندهی واحدهای متروکه اقدام کنند.

*مکان ایجاد ساخت شهرک طلا و جواهر تهران تعیین شد

مس فروش درباره آخرین وضعیت ساخت شهرک طلا در استان تهران گفت: این طرح برای سال 84 بوده و مصوبه دولت دارد. برای این شهرک جلسات مهمی با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم و انجمن طلا و سنگ های قیمتی هم ورود کردند. سه مکان برای آن در نظر گرفته شد. یک زمینی در تهران که مقررات خشک و خشن برای تغییر کاربری آن وجود داشت.  بنابراین زمینی در دماوند برای آن انتخاب شد که به دلیل کالای گران قیمت باید رینگ حفاظتی داشته باشد. طی چند ماه آینده پس از رفع نقص متقاضی بخش خصوصی به سرانجام می رسد.

مس فروش همچنین اعلام کرد: برای تامین زیرساخت و صدور مجوز به سرمایه گذاران بخش طلا آمادگی داریم.

وی افزود: کشور ما پیشینه 7 هزار ساله در تولید طلا دارد. ما نیاز داریم همانند بسیاری از کشورهای دنیا برج های بزرگ تجاری طلا داشته باشیم و برای این منظور باید در استان های بزرگ کشور برج های تجاری طلا بسازیم. هم اکنون در زیرزمین های گلوبندک و کریم خان کارهای بزرگی برای ساخت طلا می شود.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره ساماندهی و انتقال واحدهای صنفی بازار تهران گفت: این اتفاق به تدریج انجام می شود و واحدهای صنفی خشکبارها به شهرک صنعتی قرچک منتقل شده اند. شهرک صنعتی شمش آباد در کنار فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به واحد پوشاک اختصاص داده شده و به زودی به یکی از معتبرترین شهرک های صنعتی کشور تبدیل می شود.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید. /

https://thmporg.ir/vdcic5av2t1ap.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما