انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
مشخصات جمعیت۱۳میلیونی استان تهران؛ هر سال بیش از۲۱۶هزار نفراضافه میشود
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، سرشماری سال 1395 اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن بود که در آن ثبت اطلاعات در دو مرحله اینترنتی و حضوری انجام گرفت به این معنا که طی 25 روز قبل از عملیات میدانی خانوارها می توانستند با مراجعه به سایت سرشماری اقدام به ثبت اطلاعات خود به شکل اینترنتی کنند و سپس از تاریخ 28 مهر ماه جمع آوری اطلاعات از طریق مراجعه حضوری ماموران سرشماری انجام شد. این سرشماری دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری هم بود که طی آن برای اولین بار در سرشماری های نفوس و مسکن پرسشنامه به طریق الکترونیکی و با استفاده از تبلت تکمیل و بلافاصله در سامانه سرشماری بارگذاری شد.

نکته قابل توجه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 استقبال قابل توجه مردم از سرشماری اینترنتی بود. در حالی که مرکز آمار ایران پیش بینی استقبال حدود هشت میلیون و هشتصد هزار خانوار از سرشماری اینترنتی در کشور را کرده بود در عمل در حدود یازده میلیون و سیصد و پنجاه هزار خانوار(47 درصد خانوارها) از این امر استقبال کردند که قابل تامل و در خور تحسین است.

بیش از 39 درصد از کل خانوارهای استان تهران به صورت اینترنتی سرشماری شدند که رقم قابل توجهی است. بیشترین نسبت سرشماری اینترنتی متعلق به شهرستانهای فیروزکوه و شمیرانات به ترتیب با 81 و 72 درصد و کمترین آنها متعلق به شهرستانهای بهارستان و قدس به ترتیب با 31 و 32 درصد است.

نتایج سرشماری

1) جمعيت

در حال حاضر نتایج کلی سرشماری سال 1395 منتشر شده است. طبق این نتایج جمعیت کشور 79،926،270نفر و جمعیت استان تهران 13،267،637 نفر بوده است. این میزان نشان دهنده رشد متوسط سالانه جمعیت کشور در فاصله سال های 1390 تا 1395 در حدود 1/24 و استان تهران 1/27 است. به عبارت دیگر استان تهران هنوز هم رشد بسیار بیشتری از کشور داشته و با توجه به رشد طبیعی جمعیت، کماکان مهاجرپذیر است. طی دوره 5 ساله 95-1390 در مجموع 1،083،746 نفر به جمعیت استان افزوده شده است بدین معنا که به طور متوسط سالانه بیش از 216 هزار نفر به جمعیت استان افزوده شده است.

در حالیکه استان تهران تنها 8/0درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد، 16/6درصد از جمعیت کشور در استان تهران ساکن هستند. همچنین 21/1 درصد از جمعیت شهری کشور در استان تهران زندگی می کنند که نشانگر تراکم بالای جمعیت در استان است. تنها 3/9 درصد از جمعیت روستایی کشور در استان زندگی می کنند که خود بیانگر شهرنشینی بالا در استان است.

*میزان شهرنشینی

در سال 1395 نسبت شهرنشینی در کشور 74 درصد و در استان تهران 93/9 درصد است. مقایسه این نسبت ها با سرشماری های قبل نشان می دهد که نسبت شهرنشینی هم در استان تهران و هم در سطح کشور در حال افزایش و روستانشینی در حال کاهش بوده است. این نسبت ها برای سال 1390 در کشور و استان تهران به ترتیب 71/4 و 92/8 درصد بوده است. نه تنها نسبت روستانشینی بلکه مطلق جمعیت ساکن در نقاط روستایی در استان تهران و کشور در سال 1395 نسبت به 1390 کاهش داشته است. با توجه به روند مهاجرت از روستاها به شهرها و تبدیل آبادیهای پرجمعیت به شهر و یا جذب آنها در شهرها این روند در سالهای آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

*تراکم جمعیت

استان تهران به تنهایی 16/6 در صد و شهر تهران به تنهایی 10/9 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است که وسعت کم استان و شهر تهران موجب تراکم زیاد جمعیت آنها شده است. تراکم جمعیت در استان تهران با توجه به مساحت 13689 کیلومترمربعی آن، 969 نفر در هر کیلومتر مربع بوده است. از 40 شهرستان پرجمعیت کشور 7 شهرستان متعلق به استان تهران هستند که از این هفت شهرستان، پنج شهرستان ری، اسالمشهر، پاکدشت، شهریار و بهارستان در حاشیه شهر تهران قرار دارند و قسمت عمده جمعیت آنها را می توان در جمعیت مجموعه شهری تهران لحاظ کرد که به این ترتیب جمعیت این مجموعه شهری بسیار زیاد خواهد شد.

https://thmporg.ir/vdcic3ay2t1a3.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما