انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
جزئیات جلسه کارگاه آمایش استان تهران در شهرستان ری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، سفر اعضای کارگاه تدوین سند آمایش استان که از روز شنبه آغاز شده صبح امروز سه شنبه به شهرستان ری رسید. در این جلسه که اعضای کمیته برنامه ریزی شهرستان و فرماندار ری حضور داشتند پیرامون برنامه های توسعه ای شهرستان، نقش ری در توسعه پایتخت، مشکلات و چالش های پیش رو و راه برون رفت از آن ها بحث و بررسی شد.

*فرماندار ویژه شهرستان ری: سند آمایش ری باید سند اجرایی برای  مدیران شهرستان باشد

فرماندار ویژه شهرستان ری در این مراسم گفت: یکی از مهمترین کارهایی که برای ایجاد آبادانی و رونق یک شهر و استان باید انجام شود تدوین یک برنامه راهنمای درست مبتنی بر قابلیت ها و ظرفیت های منطقه مورد نظر است که باعث رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی مردم می شود.

هدایت الله جمالی پور با بیان اینکه متاسفانه بعد از پیروز انقلاب اسلامی در حوزه برنامه ریزی کشور هیچ زمانی یک سند جامع توسعه ای که همه دولت ها، گروه ها و اقشار مختلف از آن پیروی و اجرا کنند تدوین نشده است اظهار داشت: کشور به یک سند ملی توسعه ای که همه اقشار جامعه آن را مانند یک میثاق ملی در جهت توسعه همه جانبه کشور بدانند نیاز دارد.

وی تاکید کرد: سند ملی توسعه ای کشور باید طوری تدوین شود که با تغییر ساختار دولت ها و فضای سیاسی حاکم کشور شالوده و اساس آن با نقطه نظرات دولت جدید عوض نشود چرا که بازنگری و طراحی مجدد سند ملی توسعه ای با تغییر دولت ها باعث از دست رفتن بسیاری از ظرفیت های انسانی و مادی کشور می شود.

جمالی پور به سند 20 ساله کشور که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم و تصویب و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است اشاره کرد و عنوان داشت: برنامه های اجرا شده در این سند باید امروز عیان و قابل لمس باشد، اما می بینیم که کشور هفت سال از برنامه های این سند عقب است و یکی از دلایل مهم آن می تواند نگاه متفاوت دولت های مختلف به این سند باشد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم سعی کرده با محور قرار دادن سند 20 ساله کشور مسیر عقلانی و منطقی را در جهت توسعه کشور در پیش بگیرد و در هر جایی که نیاز به بازنگری و تغییر برخی برنامه ها بوده از طریق قانونی دست به تغییرات بزند.

جمالی پور با اشاره به اینکه دولت یازدهم برنامه منطقی و معتدلی برای توسعه کشور پیش گرفته است، یادآور شد: اراده دولت بر این است که تمام سطوح کشور با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های خود با سرعتی هماهنگ برنامه توسعه خود را اجرا کنند و توسعه از کوچک ترین بخش های کشور یعنی روستاها آغاز شود تا به برنامه های سند چشم انداز برسیم.

وی خاطر نشان کرد: مسیر برنامه ریزی استان تهران باید به گونه ای اجرا شود تا از تمام ظرفیت های شهرستان های استان به خوبی در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده شود تا این برنامه ریزی تبدیل به یک الگوی جامع و کامل برای کل کشور شود.

جمالی پور به جایگاه ویژه شهرستان ری در استان تهران اشاره کرد و بیان داشت: اگر از ظرفیت های شهرستان ری در زمینه اقتصاد صنعتی، حمل و نقل، گردشگری به خوبی استفاده شود می تواند به عنوان یک قطب اقتصادی و تاثیرگذار در استان تهران تبدیل شود.

وی ادامه داد: سند آمایش شهرستان ری باید به یک سند اجرایی برای مدیران شهرستان تبدیل شود و همه امکانات شهرستان در آن دیده شود.

*عدالتی: برنامه ریزی برای توسعه باید از حالت بیانیه خارج شود

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان تهران در ادامه این مراسم گفت: بسیاری از شاخص های کشور در 50 سال اخیر دچار تغییر و تحولات زیادی شده اند از جمله جمعیت 70 درصدی روستایی کشور به 25 درصد و شاخص باروری کشور از هفت فرزند به 1.7 فرزند درصد کاهش یافته است.

شهرام عدالتی با بیان اینکه سندی باید تدوین شود تا تغییرات و تحولات کشور در آن به خوبی درج شود و همه موارد بررسی و دیده شود اظهار داشت: آمایش به دنبال بازسازی بسیاری از شاخص های علم و توسعه در کشور است.

وی با اشاره به اینکه فقط در بخشی از دهه 50 و دهه 80 بخشی از تحولات کشور مبتنی به برنامه بوده است افزود: برنامه ریزی ها و سند های توسعه در غالب موارد حالت بیانیه داشته در حالیکه باید برنامه محور باشد.

عدالتی با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه عمل کردن مبتنی بر برنامه گام های خوبی برداشته است تاکید کرد: نقش تحول شهرستان ها و استان ها در توسعه کشور باید شناسایی شود و اصالت برنامه ریزی ناحیه ای باید در دستور کار قرار گیرد.

وی به نقش تحولات توسعه شهرستان ری در روند تحول توسعه استان تهران اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان ری از دیرباز نقش کلیدی در تحولات استان تهران داشته و باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت این شهرستان زمینه توسعه همه جانبه آن را در سند توسعه ای دید و ضمانت اجرایی لازم در جهت اجرای برنامه های سند را هم پیش بینی کنیم.
 

با جامعه خبر اخبار را دنبال کنید./

https://thmporg.ir/vdchtwn-d23nw.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما