انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
موضوع اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‎های عمومی بهره‎وری استان تهران و تدوین الگوی رشد اقتصادی (با تاکید بر بهره‌وری در برنامه هفتم توسعه) در نمایشگاه ایران بهره‌ور مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.
بررسی اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‎های عمومی بهره‎وری استان تهران در نمایشگاه ایران بهره‌ور
  1.       
     
اندازه‌گیري شاخص‌هاي عمومی بهره‌وري در سطح استانی با مشکل اصلی کمبود داده‌هاي آماري، بویژه در خصوص موجودي سرمایه، مواجه است. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در مطالعه‌ای، با استفاده از آمارهاي سرمایه‌گذاري استانی جمع‌آوري شده توسط مرکز آمار ایران، اقدام به برآورد موجودي سرمایه استان تهران در سطح کلان اقتصاد طی دوره 1390-1398 نموده است. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که متوسط رشد اقتصادي استان تهران 3.1 درصد بوده و 63.6 درصد رشد تولید از طریق ارتقاي بهره‌وري کل عوامل تامین شده است. از منظر دیگر، 29.6 درصد رشد اقتصادي از طریق استفاده بیشتر از نیروی کار، 6.2 درصد ناشی از استفاده بیشتر از سرمایه، 11.8 درصد در اثر رشد بهره‌وری کار، 52 درصد در نتیجه ارتقاي بهره‌وري سرمایه بوده است.
با تحلیل روند گذشته بهره‎وری در استان تهران و با الهام از اسناد آمایش سرزمین و ضرورت تحقق رشد اقتصادی هدف‎گذاری شده در این استان با محوریت رشد بهره‎وری کل عوامل، در برنامه هفتم توسعه نیز بر موضوع کلیدی تمرکززدایی در مقیاس گسترده و افزایش اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان‎ها تاکید شده است. در چارچوب الگوی رشد استانی تدوین شده، به منظور دستیابی به متوسط رشد اقتصادی  7.4درصد در طول برنامه هفتم توسعه، برآورد می‎گردد سرمایه‎گذاری به قیمت ثابت بطور متوسط سالانه حدود 15.4 درصد افزایش یابد و متوسط خالص ایجاد اشتغال سالانه حدود 156 هزارنفر باشد و 55 درصد رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‎وری کل عوامل تامین شود. از این رو برنامه رشد اقتصادی استان تهران برپایه برنامه‎های بهبود بهره‎وری تدوین شده که اجرای بهینه آن حائز اهمیت است. این رویکرد علاوه بر اینکه موجب صرفه‎جویی در استفاده از منابع، کنترل آلایندگی و حل برخی موضوعات بحرانی مانند فرونشست زمین می‌گردد، از طریق ارتقای رقابت‎پذیری بنگاه‎ها در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش مهمی خواهد داشت.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه ایران بهره ور به همت سازمان ملی بهره وری و با حضور دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی از 31 اردیبهشت تا اول خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
 
https://thmporg.ir/vdcj.yemfuqehtsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما