انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
سال ۹۶ آغاز تحول در نظام برنامه ریزی استان تهران
شهرام عدالتی در گفتگو با سعیده حسن خانی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره چرایی حضور کارگاه تدوین سند آمایش در کمیته های برنامه ریزی شهرستان های استان تهران اظهار کرد: نگاه به گذشته نشان می دهد در حوزه تدوین اسناد توسعه ای استان که هم اسناد ملی و هم استانی را شامل می شود، فقط کارکرد ها و شرایط شهر تهران در نظر گرفته شده و توجه به توسعه بدون در نظر گرفتن  شرایط حاکم بر مجموعه استان بوده است.

*خلا برنامه ریزی در شهرستان های تهران

وی ادامه داد: اگر نگاهی به اسناد توسعه ای استان بیندازید مفهوم استان تهران را در آن ها کمتر می بینید. نقیصه ای که ذهن ما را به خودش متوجه کرد و در کارگاه سند آمایش مطرح شد. (توجه به سند توسعه ملی استان تهران مصوب 83، سند چشم انداز کشورمصوب 83، طرح مجموعه شهری تهران، طرح راهبردی ساختاری حوزه های 9 گانه مجموعه شهری تهران، نظریه پایه توسعه استان، برنامه پنجم توسعه، تهران 1400، طرح گردشگری استان سال 85 گواه این مطلب است)

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه توسعه استان بدون توجه به وضعیت شهرستان ها امکان پذیر نیست، افزود: ما انتظار داریم نظام متمرکز برنامه ریزی، استان ها را به عنوان مدیریت توسعه منطقه ای بپذیرد. استان تهران 16 شهرستان با شاخص های متنوع اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی دارد که باید ویژگی های آن را شناخت، شاخص بندی کرد و براساس روش های علمی توسعه ای در مدل های برنامه ریزی به کار بست.

*شهرستان های تهران با چه ریشه و ساقه ای شکل گرفتند؟

عدالتی با طرح این پرسش که «هر شهرستان استان تهران با چه ریشه و ساقه توسعه ای شکل گرفته است؟» بیان کرد: ما باید به این سوال های مهم پاسخ دهیم که 16 شهرستان چه مزیت اقتصادی دارند؟ ضریب مکانی فعالیت ها از تمرکز یا عدم تمرکز کدام بخش های شغلی صحبت می کند؟ نقش شهرستان ها در توسعه استان چیست؟

*تعاریف کلی توسعه مخرب برنامه ریزی و تحقق برنامه

وی افزود: خلا برنامه ریزی شهرستان ها باعث شد تا به شکل عملی به سمت شناساندن شهرها در نظام برنامه ریزی استان رفته و از آسیب وارده بر استان تهران از سوی تعاریف کلی توسعه جلوگیری کنیم. چرا که کلی گویی در اسناد توسعه ای ملی و استانی به تحقق برنامه ها آسیب زده است.

*آغاز سفر کارگاه آمایش به 16 شهرستان پایتخت/ کمیته های برنامه ریزی راهبری می شوند

معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: از روز 23 بهمن ماه سال جاری با رویکرد ورود شهرستان ها به نظام برنامه ریزی استان تهران سفر به 16 شهرستان تهران را آغاز کرده ایم و این شروع یک نظام جدید و مقتدر برنامه ریزی است. متاسفانه تا امروز بیشترین نقش کمیته برنامه ریزی شهرستان ها در حوزه تقسیم اعتبارات بود و این ضربه بزرگی به نظام برنامه ریزی وارد کرد. در گذشته همه به دنبال این بودند که دولت چقدر اعتبار می دهد تا کمیته طرح های عمرانی خود را تعریف و اجرایی کند. اما امروز کمیته های برنامه ریزی را به وظیفه اصلی خودشان که همان سیاست گزاری و راهبری توسعه است رهنمون می کنیم.

*جزئیات کارگاه آمایش در شهرستان های اسلامشهر و بهارستان

وی در ادامه به محورهای اصلی جلسه کارگاه آمایش در کمیته های برنامه ریزی شهرستان های اسلامشهر و بهارستان اشاره و اظهار کرد:  در این جلسات که فرماندار هر شهرستان هم حضور داشت، تمام اسناد توسعه ای استان تهران و موقعیت هر شهرستان در استان و در میان 16 شهرستان از نظر شاخص های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و خدماتی ارائه شد.

معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان تهران افزود: برای رسیدن به ویژگی های اصلی  هر شهر با تکنیک های علمی و  تحلیل swot   در هر حوزه موقعیت هر شهرستان از منظر تهدیدها و فرصت ها به عنوان عوامل بیرونی و نقاط ضعف و قوت به عنوان عوامل درونی بررسی شد و بدین ترتیب عوامل کلیدی توسعه شهرستان را معرفی کردیم.

عدالتی درباره تدقیق نقش شهرستان اسلامشهر در توسعه استان تهران گفت: بررسی های سند آمایش مزیت های اقتصادی این شهرستان را در حوزه های کشاورزی، خدمات و صنعت مشخص کرد.

*بهارستان و چالش  انباشت جمعیتی

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به شرایط خاص شهرستان بهارستان به دلیل انباشتگی جمعیت در آن اشاره کرد و گفت: این شهرستان در حوزه کشاورزی مزیت اقتصادی مشخصی ندارد و به دلیل جمعیت زیاد بسیاری از فعالیت ها متنوع بوده و تخصصی شدن را دچار چالش کرده است. شرایط کنونی بهارستان نشان می دهد به دلیل تکنولوژی پایین و فقدان عوامل انسانی ارزش افزوده در بخش های اقتصادی آن پایین است.

*تعیین هویت اقتصادی و اجتماعی هر شهرستان

عدالتی درباره ساماندهی صنعت در شهرستان بهارستان گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در حوزه صنعت در شهرستان  بهارستان به خاطر عدم به رسمیت شناختن فعالیت های صنعتی است. به همین منظور ساماندهی فعالیت ها و تدقیق صنف و صنعت را مطرح کردیم و قرار است در نظام برنامه ریزی که از سال آینده اجرایی می شود هویت اقتصادی، اجتماعی هر شهرستان مشخص می شود.

*فصل نوین نظام برنامه ریزی شهرستان ها از سال 96 اجرایی می شود

وی اظهار کرد: نظام برنامه ریزی شهرستان ها فصل نوینی است که از سال 96 اجرایی می شود. کارگاه آمایش تمام اسناد توسعه ای استان را تلفیق کرده و قرار است برنامه ها و تکالیف را شفاف کند.

عدالتی اضافه کرد: ما به دنبال مفاهیم قطعی توسعه استان بوده و خواستار اجرایی شدن برنامه هایی هستیم  که بتوان از دستگاه اجرایی مطالبه کرد.

*برش شهرستانی سند آمایش، سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه از سال 96

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: از سال آینده کمیته های برنامه ریزی برش برنامه ششم شهرستانی، برش شهرستانی سند آمایش و برش برنامه های اقتصاد مقاومتی دارند.

وی افزود: کمیته های برنامه ریزی شهرستان یک هفته فرصت دارند اسناد توسعه را بررسی و پیشنهادات خود را به ما ارائه کنند و پس از آن ماموریت ها و چشم انداز های شهرستان را برای چشم انداز استان بررسی می کنیم. قرار است از میان چشم انداز توسعه ای استان، برنامه های راهبردی و از میان این برنامه ها، سیاست گزاری برنامه و از برنامه  ها  به طرح  و پروژه برسیم.

https://thmporg.ir/vdccapqe82bq4.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما