انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
صدور ۱۷۰۰گواهینامه پیمانکاری در تهران/ تشریح وظایف نظام فنی و اجرایی
سعیده حسن خانی/پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران؛ پرویز قوامی نژاد معاون نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه استان تهران در گفتگو با mbot.ir ساختار جدید حوزه معاونت فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه و عملکرد آن را تشریح کرد.

*تغییر سطح مدیریت نظام فنی و اجرایی به معاونت

وی در این گفتگو در مورد معرفی حوزه مسئولیت خود گفت: طبق ساختار جدید سطح مدیریت نظام فنی و اجرایی به معاونت تغییر یافته و تعداد گروه ها به سه گروه امور مشاوران و پیمانکاران، نظارت و ارزیابی طرح های عمرانی و دبیرخانه شورای نظارت استان، امور فنی و معیارها و دبیرخانه شورای فنی استان افزایش یافته است.

*نظام فنی و اجرایی چه پروژه هایی را شامل می شود؟

نظام فنی و اجرایی مجموعه ای از اصول، فرآیندها و اسناد مربوط به مدیریت، پدید آوری و بهره برداری پروژه های سرمایه گذاری است. این نظام همه طرح ها و پروژه هایی که تمام یا بخشی از اعتبار آن ها از محل اعتبارات دولتی است را در بر می گیرد. اما در عمل طرح های غیرعمرانی به عنوان راهنما مورد استفاده قرار می گیرد و بسته به شرایط می تواند ملاک عمل واقع شود.

*روند نظارت بر یک پروژه عمرانی/ 5مرحله یک پروژه دولتی

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه استان تهران اظهار کرد: مجموعه ضوابط، دستورالعمل ها و بخشنامه های حوزه نظام فنی و اجرایی کشور قبل از شکل گیری و پیدایش یک پروژه عمرانی تا بهره برداری لازم الاجرا است. به تعبیری دیگر پس از مرحله نیازسنجی مربوط به نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی توجیه فنی و اقتصادی پروژه که در کمیسیون 215 مطرح شده حوزه نظام فنی و اجرایی وارد شده و تمام قوانین این نظام را پیش از اجرا، در حین اجرا و پس از بهره برداری طرح مد نظر قرار می دهد و در حال حاضر دو نظام فنی و اجرایی بخش خصوصی و دولتی در کشور وجود دارد.

*نظام فنی و اجرایی بخش دولتی و خصوصی

وی گفت: نظام فنی و اجرایی بخش خصوصی تابع قانون نظام مهندسی، قانون کار، قانون شهرداری ها و مجموع مقررات ملی ساختمان و نظام فنی و اجرایی در بخش دولتی تابع قانون برنامه و بودجه و مجموعه ضوابط و بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه کشور است که در تدوین این ضوابط گروه فنی و معیارهای معاونت فنی و اجرایی مشارکت دارد.

به گفته قوامی نژاد "یکپارچگی نظام فنی و اجرایی موجب همسویی و هم پیوندی تمام ارکان نظام فنی و اجرایی کشور شده و خسارت های ناشی از انجام و همسویی را به حداقل می رساند."

*انتخاب پیمانکار پروژه با فراخوان عمومی

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا شما در انتخاب پیمانکار وارد می شوید؟ گفت: خیر، حوزه ما دخالتی در انتخاب پیمانکار ندارد، هر پروژه ای دستگاه متولی و پیمانکار دارد. به این شکل که دستگاه اجرایی برای اجرای پروژه عمرانی فراخوان عمومی می دهد، سپس از طریق مناقصه بر اساس قانون مناقصات و آیین نامه های اجرایی ذیل آن، پیمانکار برنده انتخاب می شود. مهندسان مشاور وظیفه نظارت و پیمانکار موظف به اجرای پروژه است. تا این مرحله حوزه نظام فنی و اجرایی دخالتی ندارد.

*شورای فنی استان و وظایف 4 کمیته تخصصی

وی در ادامه به وظایف شورای فنی استان تهران اشاره کرد و گفت: اعضای شورای فنی استان دستگاه های اجرایی، رئیس آن استاندار و دبیر آن رئیس سازمان برنامه و بودجه است که  دبیرخانه این شورا در حوزه نظام فنی و اجرایی است. ذیل این شورا 4 کمیته کارشناسی پیمان، نظارت، مصالح و آموزش وجود دارد.

قوامی نژاد ادامه داد: کمیته پیمان اختلافات مربوط به قراردادهای فی مابین پیمانکاران و دستگاه های اجرایی را بررسی می کند، کمیته مصالح مشکلات کیفیت مصالح مصرفی در پروژه های عمرانی، کمیته آموزش، متولی امر آموزش دستگاه های اجرایی استان در حوزه نظام فنی و کمیته نظارت هم نظارت بر پروژه ها را انجام می دهد.

*اگر مصالح ساختمانی پروژه ها استاندارد نباشد؟!

وی در پاسخ به این سوال که اگر مصالح به کار رفته در پروژه ها استاندارد نباشد، تخلف محسوب می شود؟ افزود: اداره کل استاندارد متولی بررسی و تأیید مصالح و شناسایی واحدهای تولیدکننده مصالح استاندارد بوده که فهرست آنها در سایت موجود است. تمام مجریان و پیمانکاران باید از فهرست واحدهایی که دارای گواهینامه استاندارد هستند تأمین مصالح کنند.  

*پالایش مهندسان اسمی!

قوامی نژاد در پاسخ به این سوال که احتمال وجود مهندسان با تخصص پایین در دستگاه های اجرایی وجود دارد آیا شما برای پالایش آنها اقدام نمی کنید؟گفت: کمیته نظارت در حین بازدید پروژه عملکرد مهندسین ناظر را هم ارزیابی می کند و نتیجه به دستگاه مربوطه منعکس می شود. علاوه بر آن کمیته آموزش هر ساله دوره های آموزشی تخصصی برای آن ها برگزار می کند تا موجب ارتقاء دانش فنی پرسنل اجرایی دستگاه ها شود.

*نحوه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران و مشاوران استان و کشور

وی در ادامه به رتبه بندی پیمانکاران و سطح «گرید» آن ها اشاره و اظهار کرد: تشخیص صلاحیت مشاوران و پیمانکاران استان تهران توسط تیم 10 نفره گروه مشاوران و پیمانکاران انجام می شود. 5 سطح رتبه بندی برای پیمانکاران وجود دارد که به ترتیب توان و ظرفیت پایه، 5 کمترین و پایه1 بالاترین سطح است. بررسی پایه های 3 و 4 و 5 بر عهده معاونت فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه استان ها و پایه 2 و 1 برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

*رتبه بندی پیمانکاران از 5 تا 1/ هر پایه امتیاز مخصوص دارد

وی ادامه داد: هر پایه امتیاز مخصوص به خود را دارد، به معنای دیگر ظرفیت کار و ریالی مشخصی برای هر پایه وجود دارد. برای دریافت پایه 5 امتیاز مدیران و کارکنان کفایت می کند و به منظور ایجاد فضای رقابت حداکثر در دو رشته پایه 5 اعطا می شود. برای اخذ پایه های بالاتر از 5 علاوه بر امتیاز مدیران و کارکنان بایستی حداقل امتیاز تجربه کاری و توان مالی شرکت هم احراز شود. علاوه بر آن برای پایه 1 و 2 داشتن یک پروژه شاخص مطابق ضوابط الزامی است. امتیاز توان مالی و مفاصا بیمه شرکت از سازمان دارایی برای دریافت پایه 3 شاخص دریافت این رتبه است.

قوامی نژاد اضافه کرد: اگر شرکتی برای دریافت پایه 1 و 2 به استان مراجعه کند به سازمان برنامه و بودجه کشور ارجاع داده می شود.

*وجود بیش از 34 هزار شرکت دارای صلاحیت در کشور؛ سهم تهران بیش از 7 هزار

قوامی نژاد در ادامه به تعداد شرکت های دارای صلاحیت استان تهران در سامانه ساجار  اشاره کرد و افزود: حدود 34200 شرکت در سامانه ساجار به عنوان شرکت های دارای صلاحیت وجود دارد که حدود 7200 هزار از آن ها مربوط به استان تهران است.

*صدور بیش از 1700 گواهینامه پیمانکاری و مشاور طی 9 ماهه سال جاری

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: از ابتدای سال 95 طی 9 ماه، حدود 1600 گواهینامه پیمانکاری و 120گواهینامه مشاور در استان تهران صادر شده که این تعداد 20 درصد تشخیص صلاحیت پیمانکاری و 30 درصد تشخیص صلاحیت مشاوران کل کشور است.

*کاهش زمان رسیدگی به پرونده های پیمانکاران به 20 روز/تخلف در تشخیص صلاحیت، محرومیت چندساله دارد

وی افزود: مراحل بررسی پرونده صدور گواهینامه شرکت ها کاملا سیستمی است و مراجعه حضوری تنها برای دریافت گواهینامه است.مدت زمان بررسی پرونده صلاحیت شرکت ها در ابتدای شروع کار معاونت 4 ماه بود که این میزان اکنون به 20 روز رسیده است، هرگونه تخلف در فرآیند تشخیص صلاحیت 1 تا 3 سال محرومیت دارد.

*ابطال گواهینامه پیمانکاران

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره ابطال گواهینامه پیمانکاران اظهار کرد: ابطال به درخواست خود شرکت ها و با حکم قضایی انجام می شود.

*آئین نامه شورای فنی و اجرایی از ابتدای دی ماه بازنگری و ابلاغ شد

وی در پایان از بازنگری درآیین نامه شورای فنی و اجرایی خبر داد و گفت: این آیین نامه برای اجرا از اول دی ماه ابلاغ شده است.

https://thmporg.ir/vdcd2s096yt0f.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما