انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
نوبخت: دولت مصمم به پایان طرح های نیمه تمام است
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، محمد باقر نوبخت در مراسم تقدیر از دست اندرکاران سرشماری نفوس و مسکن که امروز دوشنبه در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: مرکز آمار ایران دو کار مهم به هنگام کردن و اعلام شاخص قیمت ها، تورم ماهانه و  سرشماری نفوس و مسکن که دستگاه‌های ملی و منطقه ای در آن همکاری کردند بر عهده دارد.

نوبخت گفت: ترتیب روند قیمت ها، تورم نقطه به نقطه، گزارش طرح های آمارگیری نیروی کار، گزارش فصلی رشد اقتصادی از دیگر فعالیت های مهم و قابل تقدیر مرکز آمار ایران است که درست در روز نخست ماه این اعلام را پیامک می کند، بنده هم بلافاصله این پیام را به شماره شخصی رئیس جمهور ارسال می کنم.

وی افزود: می توان گفت مرکز آمار ایران تنها نهاد رسمی کشور برای اعلام آمار است. این درحالی است که آمار دستگاه های اجرایی هیچ کدام نظم و ترتیب آمار های مرکز آمار را ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با قدردانی از همه دستگاه های اجرایی، نمایندگان عالی دولت در استان ها در اجرای سرشماری گفت: هر تصمیمی برای 5 سال آینده کشور بر پایه آمار و اطلاعات سرشماری مرکزآمار ایران است.

نوبخت اظهار کرد: در14 آذر بی سابقه بود که علی رغم همه مضیقه ها، بودجه به موقع به مجلس تقدیم شد. بر حسب قول رئیس مرکز آمار ایران هم گزارش مقدماتی سرشماری سال 95 باید تا پایان دی ماه اعلام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال گذشته روزهای بسیار سختی را در کشور احساس کردیم، افزود: در این زمان افت قیمت نفت به زیر ٣٠ دلار رسید و به این ترتیب طرح‌های عمرانی را قادر به پرداخت نشدیم و در شش ماهه نخست سال درآمدهای نفتی را به صورت پیش فروش مصرف کردیم.خوشبختانه در نیمه نخست سال جاری روزانه ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه نفت فروش داشتیم در حالی که در سال گذشته این میزان در حدود یک میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه بود.

وی ادامه داد: علی رغم فشاری که در شش ماهه نخست امسال به دلیل کاهش درآمد نفت سال گذشته متحمل شدیم، اکنون وضعیت ما مطلوب است، در سطح ملی پرداخت‌ها انجام می شود و با رئیس سازمان خزانه‌داری گفت‌وگو کردیم که حقوق کارکنان قبل از اتمام ماه و به موقع پرداخت شود.

وی سفر ریاست جمهوری به استان های کشور را برای به اتمام رساندن طرح های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: با رایزنی مشترک توانستیم طرح های نیمه تمام را اولویت دار کنیم. همه آنچه را که در سال گذشته پرداخت نکردیم و همه آنچه را که امسال اولویت اجرای آنها را مشخص کرده ایم، می توانیم با منابع ویژه ای که در نظر گرفته ایم، راهبری کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت با وجود منابع محدود، مصصم است از 2 هزار طرح نیمه تمام کشور، طرحهایی اولویت دار را با مدیریت به اتمام برساند. طرح های نیمه تمام که اولویت اجرا دارند را تا پایان هفته اعلام می کنیم و به استانداری ها گزارش می دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به دو فشار بزرگ مالی امسال اشاره و اظهار کرد: خرید تضمینی گندم ١٤ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت که گرچه در راستای خودکفایی بود، اما بار مالی را به خزانه تحمیل کرد. همچنین قول داده بودیم که تا ماه آذر به اتمام نرسیده مطالبات فرهنگیان پرداخت شود که ٢ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان با همکاری خزانه‌داری پرداخت خواهد شد.

نوبخت اضافه کرد: تا پایان این هفته پرداخت‌های لازم درباره همه طرح‌های اولویت دار پرداخت شود. در شش ماهه سال گذشته و شش ماه اول سال جاری در پرداخت برخی طرح ها مشکل داشتیم، اما اکنون علاوه بر  پرداخت تمام معوقات، مطالبات پیش رو هم به موقع پرداخت می‌شود، در حالی که از برخی ابرازها مثل اوراق، صکوک و اسناد خزانه استفاده می کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه درباره نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال 95  گفت: این نرخ با احتساب نفت 6.5 درصد بوده است. جزئیات این نرخ فردا در جلسه سخنگو اعلام می‌شود. 4.5 درصد از این رشد بدون نفت و مابقی مربوط به نفت است. در سه سال گذشته توانستیم رشد اقتصادی منهای 6.5 درصد را به مثبت 6.5درصد برسانیم و نرخ تورم بالای 40درصد را به زیر 10درصد کاهش دهیم. صندوق بین المللی پول هم در گزارش اقتصادی خود وضعیت شاخص های اقتصادی را در ایران مثبت و رو به رشد اعلام کرد.

وی همچنین درباره افزایش نرخ ارز گفت: این موضوع به دلیل مسائل روانی پیش آمده در جامعه است و افزایش 100 تومانی قیمت ارز در یک روز قابل تائید مسئولان نیست و ان‌شاءالله این نرخ کاهش یابد.

نوبخت استفاده از هنر مدیریت را در شرایط دشوار اقتصادی دانست و گفت: نمی توانیم از رفاه سخن بگوییم، اما دولت تمام تلاش خود را می کند تا روندها را به سمت مثبت سوق دهد.

 

اخبار جامعه را با ما دنبال کنید./

جامعه خبر

https://thmporg.ir/vdccapqp82bqo.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما