انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
 تامين مالي ۵ هزار ميلياردي براي آبرساني به شهرها و روستاهاي كشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران؛ در مراسمي در محل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با حضور دكتر نوبخت رئيس اين سازمان، مهندس چيت‌چيان وزير نيرو، حسيني رييس صندوق توسعه ملي، معاونت توسعه روستادي معاون اول سردار عبداللهي فرمانده قرارگاه خاتم و همچنين مديران عامل بانك پارسيان، سپه و كشاورزي به همراه برخي از معاونان و مديران بانك‌هاي مزبور از دو طرح ويژه آبرساني به شهرها و روستاهاي كشور رونمايي شد.

در بخشي از اين نشست، دكتر نوبخت رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور اجراي اين پروژه‌هاي مهم آبي در كشور به مبلغ ۵۰۰۰ ميليارد تومان را تبريك گفت.

دكتر نوبخت از وزارت نيرو، صندوق توسعه ملي، بانك‌هاي عامل و قرارگاه خاتم كه در اين طرح همكاري و همراهي نمودند قدرداني كرد.

وي همچنين به استفاده از ۸ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي مهار آبهاي مرزي كه سالانه دو ميليارد دلار پرداخت مي‌شود اشاره كرد و گفت كه اين مهم توانسته بخش زيادي از آبهاي كشور كه از آن خارج مي‌شد را دوباره بازگرداند و از اين طريق سازمان مديريت به يكي از موضوعات خاص برنامه كه «آب» مي‌باشد با حمايت مقام معظم رهبري و در چارچوب سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي اهتمام ويژه نموده است.

پورمحمدي، معاون امور توليدي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در اين مراسم اعلام كرد كه با اجراي دو پروژه آبرساني با تامين مالي حدود پنج هزار ميلياردي بالغ بر ۳۱ ميليون نفر از جمعيت كشور در شهرها و روستاها از اين طرح برخوردار خواهند شد.

معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور گفت: با توجه به اين‌كه نزولات آسماني در چند سال گذشته كاهش داشته و همچنين سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني افت شديدي يافته و به‌طور كلي منابع آب شرب با مشكل مواجه شده است، از اين‌رو با توافقاتي كه بين سازمان‌هاي مربوطه انجام شده قرار به اجراي اين پروژه‌ها گذاشته شد تا ضمن آبرساني به شهرها و روستاها در سطح كشور بتواند صنايع و مشاغل وابسته به اين طرح‌ها را نيز به تحرك وادارد.

به گفته وي برنامه اين طرح‌ها و پروژه‌ها در سازمان مديريت تدوين شده و وزارت نيرو در قالب تنظيم تفاهمنامه با حضور معاون اول رئيس جمهور صورت گرفته است.

معاون سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي گفت: با اجراي اين پروژه‌ها بالغ بر هفت هزار روستا و ۱۱۵ شهر در دو پروژه بزرگ آبرساني ذينفع خواهند بود.

پورمحمدي با اشاره به منابع پنج هزار ميلياردي كه براي اين موضوع در نظر گرفته شده است، توضيح داد: كل منابعي كه براي آبرساني در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده بود، حدود ۳۵۰۰ ميليارد تومان است در سال جاري نيز اين منابع ۴۶۷ ميليارد تومان و براي سال آينده حدود ۶۰۰ ميليارد تومان است. اين در حالي است كه براي دو پروژه آبرساني به شهرها و روستاهاي كشور كه اكنون توافقات آن انجام شده و از فردا اجرايي مي‌شود مبلغي حدود پنج هزار ميليارد تومان تامين مالي خواهد شد.

وي توضيح داد: ۲۴۰۰ ميليارد تومان از منابع مدنظر براي اين پروژه‌ها از طريق بانك‌هاي پارسيان و سپه تامين مالي مي‌شود. از سويي ديگر ۱۰۰۰ ميليارد تومان هم براي پيمانكاران از طريق انتشار اوراق مشاركت تأمين شده است.

معاون سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي به نقش صندوق توسعه ملي در اجراي پروژه‌هاي آبرساني اشاره كرد و بيان نمود: از پنج هزار ميليارد تومان منابع مورد نياز، ۱۵۰۰ ميليارد تومان از طريق صندوق توسعه ملي تامين مالي شده است.

به گفته وي با اجراي اين طرح‌ها شاخص بهره‌مندي آب روستايي ۱۰ واحد افزايش خواهد يافت.

وي گفت: در اين طرح‌ها علاوه بر تأمين آب شرب بهداشتي و مطمئن براي مردم روستاها و شهرهاي كشور هدف ديگري نيز مورد توجه قرار گرفت و آن ايجاد تقاضا براي توليدات شركت‌هاي فولادي و پليمري و همچنين فعال‌سازي شركت‌هاي لوله‌سازي، تجهيزات‌سازي و شركت‌هاي حمل و نقل و پيمانكاري و مشاوران نيز بوده است.

حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در اين مراسم اظهار داشت: در نتيجه تغيير اقليم متوسط دماي كشور يك درجه افزايش يافته است. وي گفت: ضروري‌ترين نياز بخش آب مربوط به آب شرب بوده تأمين آن از حيث منبع و منابع مالي مورد نياز داراي چالش جدي است. در حال حاضر در برخي مناطق با بيش از ۷۰۰ كيلومتر آبرساني مي‌كنيم.

وزير نيرو افزود: در مشهد طرح‌هاي مختلف كفايت نكرد و ناچار شديم سد دوستي را با ۱۸۰ كيلومتر فاصله و هزار متر پمپاژ آب راه‌اندازي كنيم.

وزير نيرو با تأكيد براينكه تأمين منابع آب سخت‌تر شده است، يادآور شد: هزينه‌هاي زيادي به كشور تحميل مي‌شود، پمپاژ آب يعني اين كه هزينه مستمر انرژي برق داريم. مسئله جديد موضوع كيفيت آب به دليل ورود آلاينده‌هاي صنعتي، فاضلاب شهري، كشاورزي بوده ناچاريم تصفيه آب بزنيم تا آرسنيك و نيترات آن حذف شود. ۲ سال گذشته در خود تهران حساسيت‌هايي وجود داشت و در فشار بوديم كه حل شد.

وي از الزامات ورود به بخش آب را مشاركت بخش خصوصي دانست و عنوان كرد: اين مشاركت نه از جنس تنها تأمين منابع مالي بلكه مديريت و توانمندي اجرايي نيز نياز است. همچنين مشاركت قوي بانك‌ها براي تأمين منابع مورد نياز لازم است و در سايه اين همكاري‌‌ها صنايع فولادي و اشتغال نيز فعال مي‌شود.

در اين نشست صفدر حسيني، رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي گفت: در دولت فعلي نگاه به منابع صندوق توسعه ملي نگاهي توسعه‌اي است و اكنون حدود ۱۱ ميليارد دلار به موضوع مهم آبرساني به شهرها و روستاهاي كشور اختصاص پيدا كرده است.

صفدر حسيني اين را هم گفت كه دولت تسهيلات دريافتي را مانند بخش خصوصي و با سود شش درصد به صندوق بر مي‌گرداند.

عباداله عبداللهي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) در اين مراسم گفت: ۱۵ طرح استاني در دست اجرا داريم كه ابرپروژه است. اين طرح‌ها ۶ هزار كيلومتر بوده كه ۳۱۰۰ كيلومتر آن در حال اجرا و ۲۹۵۰ كيلومتر باقي مانده است. نيروي انساني شاغل در آن ۳ هزار نفر و ۱۲۰۰ دستگاه ماشين‌آلات به غير از امكانات طرح‌هاي آب‌هاي مرزي مشغول فعاليت هستند. پيشرفت فيزيكي طرح‌ها از ۳۰ تا ۸۰ درصد است.

وي افزود: ۵۰ درصد طرح‌ها، پيشرفت فيزيكي بيش از ۵۰ تا ۸۰ درصد دارند و ۱,۵ ميليون تن ورق نياز است.

عبداللهي با اشاره به اينكه اجراي طرح‌ آب‌هاي مرزي ۷۶۰ كيلومتر است، گفت: ۱۶سد و ۱۳۵ كيلومتر تونل در اين طرح وجود دارد.

وي اعلام كرد: قرار بود ارديبهشت ۹۵، EC پالايشگاه خليج فارس تحويل دهيم، اما اكنون اين بخش پايان يافته است.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء ادامه داد: به شرطي كه ورق طرح‌ها تأمين شود ۲ ساله به اتمام مي‌رسند. همچنين منتقدان خدمت‌ به روستاها همه پروژه‌هاي ما را بيمه مي‌كند و حدود ۱۱۷ هزار تخت بيمارستان با وزارت بهداشت تفاهم شده و همچنين حاضريم همه خانه‌هاي بهداشت روستاها را ظرف يك سال بسازيم و سهم خود را نيز بياوريم. در حال حاضر قرارگاه ۱۵ هزار طرح محروميت‌زدايي دارد.

انتهای پیام/

https://thmporg.ir/vdcg4.9naak93rrp.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما