انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
بررسی توان های سرزمینی و مهارت شغلی در جلسه آمایش استان تهران
شهرام عدالتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، با اشاره به جلسه پنجم کارگاه آمایش استان تهران، اظهار کرد: در این کارگاه، سند آمایش استان تهران تدوین شده و سپس در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تثبیت می شود.

وی افزود: در این جلسه، تعارض های استان تهران در حوزه کاربری، توان های سرزمینی از سال 85 تا 95 مورد بحث و تبادل نظر 35 دستگاه اجرایی استان قرار گرفت. درصد رشد روستا، شهر و صنعت همچنین سهم بری هر شهرستان از نظر تغییر کاربری هم موضوع دیگری بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: شاخص های مختلف در حوزه نیروی انسانی و فعالیت های شغلی و گروه های عمده فعالیتی نسبت به سطح سواد، ترکیب شغلی میان شهرستان ها از دیگر محورهای مورد بحث در جلسه پنجم آمایش بود. این بررسی نشان داد، تهران عمدتا در حوزه مزد بگیران و حقوق بگیران عمومی قرار دارد. بیشتر تحصیلات عالی در تهران و بیشتر کارهای کشاورزی و صنعتی در پیرامون پایتخت است. این درحالی است که سطح سواد کافرما و کارگر متوسط و رو به پایین است.

عدالتی با بیان اینکه شکاف عجیبی در تهران و شهرستان های پیرامون از لحاظ سطح سواد وجود دارد، اظهار کرد: در تدوین سند آمایش یکی از نکات قابل تامل، فضای پیرامون استان تهران (شهرستان ها و روستا ها) از منظر سطح سواد و مهارت های شغلی است، از این لحاظ بیشتر کارگرهای حوزه کارآفرینی ساده و غیر متخصص هستند.

وی ادامه داد: بیشتر متخصصین شاغل در تهران متمرکز شده و این چالشی را برای آینده پایتخت ایجاد می کند. بنابراین یکی از برنامه های آمایش، چگونه توانمند کردن پیرامون تهران از منظر مهارت شغلی و اقتصادی است.برای مثال بیشترین تغییر کاربری اراضی باغی در شهرستان شهریار، و تغییر کاربری اراضی زراعی در شهرستان قدس انجام شده است. در این جلسه این مطالعات در اختیار دستگاه های اجرایی قرارداده شد تا در جلسه آتی نسبت به رهیافت های آن تصمیم گیری شود.

https://thmporg.ir/vdcjfoeizuqet.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما