انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
استان تهران در ردیف ۱۱ بودجه کشور قرار دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران ، سید حسین هاشمی استاندار تهران شب گذشته با حضور در برنامه " تهران 20" درباره نقش مسئولان در اداره شهر گفتگو کرد و به پرسش برخی مخاطبان برنامه هم پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از بازگشت ماهیت شبكه 5 سیما به شبكه استان تهران گفت:‌ از مدیران صدا و سیما به دلیل پاسخ به درخواست شهروندان تهرانی برای بازگشت شبكه تهران تشكر می كنم و امیدوارم برنامه های خوب این شبكه همچون گذشته به كار خود ادامه دهد.
 
وی در ادامه به موضوع بارش باران شدید شب گذشته در تهران اشاره كرد و افزود: آبگرفتگی ها نگران كننده نیست و به فرماندار تهران دستور دادم تا هرجا مشكلی پیش آمد با همكاری دستگاه ها به سرعت مرتفع شود.
 
استاندار تهران ادامه داد:‌ انتقال آبهای سطحی و فاضلاب كار بزرگی است كه در استان تهران آغاز شده و بیش از 50 درصد آن در دولت یازدهم عملیاتی شده است.
 
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص مواجهه تهران با زلزله گفت:‌ از خدا می خواهیم كه این حادثه طبیعی در استان تهران رخ ندهد و زلزله تهران یكی از نگرانی های من است.
 
وی با انتقاد از ساخت و ساز بر روی گسل های تهران تصریح كرد: با وجود ساخت و سازهایی كه در تهران انجام شده در زمان زلزله جابجایی در تهران پیچیده می شود.
 
استاندار تهران ادامه داد:‌پیشنهاداتی ارایه داده ایم از جمله اینكه در تهران انرژی به جای گاز از طریق نیروی برق تامین شود و با احداث چند نیروگاه 5هزار مگاواتی در تهران می توان به این هدف دست یافت.
 
هاشمی به فعالیت های مورد تایید پدافند غیرعامل در استان نیز اشاره كرد و گفت:‌ فعالیت پدافند غیرعامل در تهران آسیب ها را كمتر می كند اما با وجود امكانات خوب ستاد بحران تهران، این امكانات برای جمعیت 500 هزار نفر بیشتر نیست.
 
وی ادامه داد: با بازدید وزیر كشور مقرر شد مركز بحران تهران در دو نقطه با وسعت 40 و 100 هكتار ساخته شود تا در زمان امداد رسانی بحران به كمك آید.
 
استاندار تهران در پاسخ به سخنان مجری برنامه در انتقاد به مدیریت بحران استان تهران در زمان بارش شدید باران افزود:‌ در همه كشورها حتی كشورهای پیشرفته نیز در زمان وقوع سیل و باران شدید با چنین مشكلاتی مواجه هستند اما باید برای كاهش آسیب ها فكری كرد و یكی از آنها انتقال آب های سطحی و فاضلاب شهری است كه در سه سال اخیر كارهای خوب و جدی در این زمینه انجام شده است.
 
 هاشمی به افتتاح هر دو ماه یك تصفیه خانه در استان تهران نیز اشاره كرد و گفت:‌ تصفیه فاضلاب برای مصارف كشاورزی و صنایع موجب می شود در خشكسالی با مشكل مواجه نشویم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش استانداری تهران را مرجع رسیدگی به مشكلات برشمرد و تصریح كرد: شهروندان در صورت مواجهه با مشكل پس از ارایه در فرمانداری در صورتیكه پاسخ دریافت نكردند می توانند به استانداری مراجعه كنند و استانداری تهران تنها مرجع رسیدگی به اختلاف دستگاه ها است و پس از آن به دولت ارایه داده می شود.
 
استاندار تهران در ادامه گفت و گو به وضعیت شهرك های صنعتی در استان تهران اشاره كرد و گفت:‌ مشكلات شهرك های صنعتی استان تهران نسبت به سایر استانها كمتر است و ساماندهی صنایع و صنوف را آغاز كرده ایم.
 
هاشمی ادامه داد:‌ واحدهای صنعتی كه بیش از 20 سال از عمر آنها می گذرد باید به روز شوند و از آنجا كه محدودیت احداث صنایع تا شعاع 120 كیلومتری در استان تهران وجود دارد باید نوسازی صنایع در دستور كار باشد.
 
وی افزود: برای احداث شهرك های صنعتی كار آغاز شده است و در شهرستان شهریار 4 هزار هكتار به این منظور اختصاص یافته و در سایر شهرستان ها همچون قرچك و دماوند در نظر داریم شهرك صنعتی احداث كنیم كه در جمع 10 هزار هكتار در استان تهران در نظر گرفته شده است.
 
هاشمی به برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای اقتصاد مقاومتی و حل مشكلات تولیدكنندگان استان نیز اشاره كرد و گفت:‌ در این طرح 981 واحد در استان تهران در ستاد مورد بررسی قرار دارند كه تاكنون مشكل حدود 300 واحد رفع شده است.
 
استاندار تهران بازگشت به شرایط پیش از تحریم را یكی از اهداف مدیریت استان برشمرد و عنوان كرد:‌ امسال 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای هفت هزار واحد تولیدی در نظر گرفته شده است كه در صورت ورود به چرخه تولید كمك كننده است.
 
وی در بخش دیگری از گفت و گوی برنامه تهران 20 به استعدادها و ظرفیت های استان اشاره كرد و گفت:‌ استان تهران ظرفیت كافی نیروی های فنی و مهندسی دارد و حتی امكان صادرات این خدمات در استان وجود دارد.

هاشمی ادامه داد:‌ رتبه نخست تهران در برخی از تولیدات باغی و كشاورزی و دامی از دیگر ظرفیت های استان تهران است.
 
استاندار به وجود 17 هزار واحد صنعتی و 421 هزار واحد صنفی و خدماتی كه نیمی از آن مجوز ندارند اشاره كرد و افزود:‌ در بخش تجاری به دلیل بازتوزیع كالاها از استان تهران نیز در مقام نخست قرار داریم.
 
وجود ظرفیت های گردشگری،صنایع غذایی و كشاورزی ،دهكده سلامت و صادرات كالاهای غیر نفتی كه 12 میلیارد دلار می شود از دیگر مواردی است كه استاندار تهران از جمله ظرفیت های استان برشمرد.
 
بخش دیگری از گفت و گوی استاندار در برنامه تهران 20 به موضوع حاشیه نشینی در تهران اختصاص یافت كه هاشمی در این رابطه گفت:‌ در ابتدای حضورم در استانداری تهران هویت بخشی به شهرستان های استان را یكی از اهداف اصلی عنوان كردم.

وی تصریح كرد: در سال 92 در استان تهران شهرستانی با 450 هزار نفر جمعیت هنوز تخت بیمارستانی نداشت درحالیكه جمعیت آن بابرخی شهرهای كشور  برابری می كرد.  
 
هاشمی افزود:‌ تلاش برای ساخت و تجهیز مدارس مسكن مهر از دیگر اقدامات مهم انجام شده در دولت یازدهم در استان تهران است درحالیكه در ابتدای ساخت مسكن مهر هیچ پیش بینی برای امكانات از جمله تامین مدارس نشده بود.
 
استاندار تهران به مشكلات مسكن مهر پردیس هم اشاره كرد و گفت:‌ برخی در مسكن مهر پردیس ثبت نام  و مبلغی در ابتدا پرداخت كردند به گمان اینكه هزینه بیشتری قرار نیست پرداخت كنند در حالیكه در قراردادهای مسكن مهر كه پیش از دولت یازدهم منعقد شده است قید شده كه در هر مرحله از ساخت مسكن مهر باید پول پرداخت شود.

وی ادامه داد:‌ با وجود همه مشكلات دولت یازدهم 5 میلیون تومان وام دیگر برای متقاضیان مسكن مهر پردیس در نظر گرفت.

هاشمی با انتقاد از جانمایی و عدم پیش بینی منابع پروژه های مسكن مهر گفت:‌ متاسفانه نقاطی برای مسكن مهر در نظر گرفته شده از جمله فازهای 11 و 12 پردیس، كه انتقال امكانات به سختی انجام می شود و با این وجود دولت تصمیم دارد تا سال آینده تكلیف مسكن مهر نهایی شود.
 
 در ادامه، گفت و گوی استاندار تهران به موضوع بودجه استان اختصاص داشت كه هاشمی در این رابطه گفت: بیش از 50 درصد مالیات كشور و سپرده های بانكی از استان تهران است درحالیكه سهم بودجه استان در عمران و تملك دارایی 400 میلیارد تومان است كه با استان هایی همچون چهارمحال بختیاری برابری می كند و استان تهران در ردیف 11 بودجه قرار دارد كه اگر به نسبت جمعیت هم باشد باید در ردیف نخست باشیم.
 
وی افزود:‌ هر سال با افزایش پرداخت مالیات در استان تهران مواجه هستیم اما در تخصیص مالیات مازاد هرگز به 100 درصد نرسیده ایم.

هاشمی با بیان اینكه ماهانه 700 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه در استان تهران هزینه می شود گفت:‌ این درحالی است كه كمتر از 400 میلیارد تومان كل بودجه عمرانی استان است و اگر یارانه فقط به افراد نیازمند برسد می توانیم بهتر از این استان را اداره كنیم.
 
در پایان گفت و گو، استاندار تهران به موضوع بهبود وضعیت آب و هوای استان تهران اشاره و تصریح كرد:‌ در مقایسه با سال های گذشته در 7 ماهه ابتدای امسال هوای پایتخت در شرایط بهتری قرار داشته است و اگر موتورسیكلت ها،اتوبوس ها و تاكسی های فرسوده از تهران خارج شوند و كمربند سوم برای عبور ماشین های سنگین بازگشایی شود هوای پایتخت بهتر می شود.

 

https://thmporg.ir/vdcbufbsprhbg.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما