انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران با حضور استاندار پایتخت، نعمت الله ترکی رییس سازمان برنامه ریزی و مدیریت استان تهران، رییس سازمان ملی بهره وری ایران و مدیران کل استان در طبقه 16 ساختمان آرژانتین برگزار شد.

در ابتدای جلسه نعمت الله ترکی با بیان اینکه مقوله بهره وری در قانون چهارم و پنجم توسعه لحاظ شده است به موانع بهره وری در کشور اشاره کرد و گفت: نبود ساختار مناسب برای هدایت بهره وری در دستگاههای اجرایی استان، نبود نظام ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی بر مبنای عملکرد شاخص های بهره وری، عدم عتماد سرمایه گذاران به بخشهای تولیدی، کارایی پایین از منابع و ثروت ملی چهارمین مانع، ضعف در نظام برقراری تشویق و تنبیه متناسب با مقوله بهره وری، نهادیه نشدن فرهنگ بهره وری در سطح کشور ، ضعف نظام تولید آمار برای محاسبه شاخص های بهره وری ازمهمترین موانع بر سر نظام بهره وری در کشور محسوب می شود.

در ادامه جلسه، استاندار تهران با انتقاد از دستگاههای اجرایی گفت: بعید می دانم مدیران اجرایی کشور با مقوله بهره وری آشنا باشند، زیرا در گزارشهایی که از دستگاههای اجرایی مشاهده می شود تا کنون به بهره وری اشاره ای نشده است.

سید حسین هاشمی افزود: البته این اشکال به کل مدیران وارد است و متاسفانه در سطح کشور شاید 6 دهم درصد هم به این مقوله اختصاص نیافته است. بیشترین درصد در زمان بعد از جنگ بود که سهم بهره وری به یک درصد رسید اما بعد از آن مجددا افت کرد و همچنان درجا می زند.

هاشمی ادامه داد: پرداختن به مقوله بهره وری کاری اساسی است و در به سرانجام رساندن اقتصاد مقاومتی نقشی مهم دارد و باید توجه داشت بهره وری متکی به  بودجه نبوده بلکه با خلاقیت شکل میگیرد.

اقدامات سازمان ملی بهره وری در خصوص ارتقای بهره وری

بر اساس این گزارش در ادامه جلسه رییس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به سابقه سازمان ملی بهره وری ایران گفت: عمر این سازمان 23 سال است که طی این دوران دستخوش تغییر و تحولاتی شده است.

رویا طباطبایی افزود: سازمان ملی بهره وری ایران نماینده سازمان بهره وری آسیایی بوده و ارتباطات بین المللی نیز دارد.

به گفته طباطبایی برنامه جامع بهره وری کشور شهریور ماه سال گذشته از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد و این مبنایی شد برای اینکه دستگاههای اجرایی با این سازمان همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

وی در ادامه به تعریف بهره وری پرداخت و گفت: بهره وری ترکیبی از کارایی و اثر بخشی است. اثر بخشی یعنی انتخاب برتر از بین تمام اولویتها و کارایی یعنی به اجرایی رساندن انتخابها. رشد و توسعه تمام کشورهای جهان در گروی رشد و ارتقای بهره وری است یعنی هر چه کشورها پیشرفته تر باشند سهم بهره وری از رشد اقتصادی آنها بالاتر است به عنوان مثال حدود 70 درصد از رشد اقتصادی  آمریکا از طریق بهره وری است و همینطور تمامی کشورهای پیشرفته.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اقدامات این سازمان در استانهای کشور گفت: بخش 11 اقدامات اجرایی برنامه جامع بهره وری به دریافت ساختار رسمی متولیان بهره وری استانها اختصاص دارد که ما بر این اساس تا کنون از 15 استان برنامه دریافت کرده ایم و به نوعی بانک اطلاعاتی تشکیل دادیم.

وی افزود: از دیگر اقدامات ما مکاتبه با روسای سازمانهای برنامه ریزی و مدیریت استانها به منظور شناسایی نیازمندیهای آموزشی بخش عمومی ، خصوصی و تعاونی با ارسال 15 عنوان بود که بتوانند از این تعداد 5 عنوان اولویت دار را انتخاب کرده و به ما اعلام کنند که از اکثرشان دریافت کردیم؛ در گام نخست 12 استان را به عنوان طرح مذکور برای ارتقای مدیریت بهره وری که شامل 3 استان اقتصاد مقاومتی و 9 استان دیگر، است را انتخاب کردیم.

به گفته طباطبایی اولین برنامه از 12 برنامه ملی ارتقای بهره وری به طرح و پروژه های اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 220 پروژه را مصوب کرد، اما تنها 120 پروژه برای اجرا در سال 95 از سوی آقای جهانگیری ابلاغ شد که از این 120 پروژه ، 10 پروژه سهم برنامه ملی ارتقای بهره وری و از این تعداد یک پروژه سهم سازمان ملی بهره وری شد.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اینکه در هیچ جا دنیا بهره وری در سطح کلان انجام نمی شود گفت: در تمامی کشورها بهره وری از پایه ها و بنگاهها آغاز می شود. ژاپن با تویوتا آغاز کرد و هنوز هم تویوتا الگوی شرکتها برای بهره وری است. به همین منظور ما جلساتی برای تمام روسای سازمان مدیریت برنامه ریزی استانها برگزار کردیم که مقرر شد دوره های آموزش بهره وری در استانها انجام شود که از نیمه سال 95 به طور سیستماتیک آموزش بهره وری در سازمانها را آغاز کرده ایم.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ مدیران کل از رییس سازمان ملی بهره وری انجام شد.

لزوم ارایه گزارش دستگاه های اجرایی استان در مورد طرح های نیمه تمام

بنا براین گزارش در ادامه استاندار تهران با اشاره به کم توجهی به موضوع بهره وری در گزارش دستگاه های اجرایی گفت: موضوع بهره وری اهرم مهمی در اقتصاد مقاومتی است که باید از سوی دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار بگیرد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در گذشته آموزش بهره وری از سوی آموزش و پرورش و خانواده ها وجود داشت تصریح کرد: آموزش بهره وری باید از دوران آموزش دانش آموزان در مدارس با یک فرهنگ سازی صحیح همچون کشورهای پیشرفته آغاز شود.

وی افزود: دلایل وجود ضعف شناخت بهره وری در جامعه و درمیان دستگاه ها باید آسیب شناسی شود.

در پایان جلسه نعمت الله ترکی به ارائه چند پیشنهاد برای مصوبات شورا پرداخت که عبارتند از:

1- تهیه برنامه های اجرایی بهره وری با هماهنگی سازمان ملی بهره وری کشور

2- تعیین اولویتهای اصلی استان با هماهنگی دستگاههای اجرایی

3- شروع دوره های آموزشی برای دستگاههای اجرایی استان و بخشهای خصوصی و تعاونی

4- تهیه ساختار اجرایی بهره وری در استان

5- پیشنهاد کمیته راهبری در استان

ارائه دستورالعمل واگذاری پروژه های عمرانی دستور جلسه بعدی بود که مورد بررسی قرار گرفت و استاندار تهران بر لزوم ارایه گزارش دستگاه های اجرایی استان در مورد طرح های نیمه تمام قابل واگذاری تا پایان هفته تاکید کرد.

هاشمی واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استان را به بخش خصوصی یکی دیگر از مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خواند و افزود: 161 پروژه آماده واگذاری به بخش خصوصی است که مقرر شد تا انتهای هفته جاری تمام دستگاه‌ها پروژه‌های آماده‌ واگذاری خود را اعلام کنند و از روز شنبه‌ هفته‌ آینده کمیته‌ای متشکل از معاون عمرانی استاندار تهران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نحوه‌ واگذاری این پروژه‌ها را با اولویت‌بندی بررسی و اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از جلسه به مصرف آب و برق در استان اشاره کرد و گفت: همزمان با افزایش دمای هوا مصرف آب و برق افزایش داشته است و برای جلوگیری از قطع آب و برق در تابستان نیازمند مدیریت و برنامه ریزی قوی با هماهنگی دستگاه ها هستیم.

هاشمی تاکید کرد: مصرف برق و آب در دستگاه های استان سال گذشته مدیریت شد که به عنوان الگوی کشوری قرار گرفت.

انتهای پیام

https://thmporg.ir/vdcakinu149no.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما