انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
کمبود صندوق کشاورزی در استان|بهره وری اراضی در تهران  ۴ برابر کشور است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نشست تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حضور دکتر عدل معاون فنی امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان با هدف تحقق اسناد برنامه توسعه ششم برگزار شد.

کریم ذوالفقاری در این جلسه گفت: استان تهران جزو نخستین استان‌های کشور است که بهره‌وری کشاورزی در آن در بالاترین سطح قرار دارد آن هم در شرایطی که از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی که در استان تهران وجود دارد تنها ۱۸۷ هزار هکتار به عنوان اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود:  به ازای هر هکتار ۳۲ تن در اراضی کشاورزی استان تهران محصول برداشت می‌شود در حالی که این رقم در سطح کشور به صورت میانگین ۸ تن است و این نشان می‌دهد که بهره‌وری از اراضی کشاورزی استان تهران ۴ برابر میانگین کشوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: حدود ۵.۵ تن تولیدات کشاورزی را استان تهران انجام می دهد. در بحث گلخانه هم رکورددار کشور هستیم بیش از ۳۵۰۰ هکتار در سطح استان تهران گلخانه وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی در استان تهران، افزود: ۴۵ درصد تولیدات استان فرآوری می شود که در بخش صادرات شاخص خوبی است.

ذوالفقاری تغییر کاربری اراضی، زمین خواری، فضای نامناسب کسب و کار،کندی فرآیند اخذ تسهیلات بانکی را از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی برشمرد و گفت: در استان تهران تنها ۱۶ صندوق کشاورزی با اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی  وجود دارد درحالی که  عدد صندوق مناطق مرزی دو برابر صندوق های کشاورزی پایتخت است. حتی شهرستان های تهران هم صندوق کشاورزی ندارند.

وی درخواست کرد تا حداکثر ۳۰ درصد درآمد استان تهران به خود استان اختصاص داده شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه  موضوع تغییر کاربری در استان تهران یک بار برای همیشه باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود، اظهار کرد: ارزشی که زمین در استان تهران دارد بدون شک در هیچ استانی وجود ندارد، امری که سبب شده متأسفانه احساس تغییر کاربری اراضی کشاورزی به نیازی واقعی برای برخی افراد تبدیل شود. 

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcd.x0x2yt0ooa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما