انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
سند توسعه روستاهای استان تهران ۶ ماه دیگر نهایی می شود
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران جلسه بررسی تدوین سند توسعه روستایی و لزوم تصویب و اجرای این سند در استان تهران با حضور نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صالحی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کارشناسان رسمی این حوزه در اتاق شماره 1006 برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نعمت الله ترکی گفت: متاسفانه افزایش جمعیت تهران نگران کننده است و پیش از این مهاجرت به سمت شهر تهران بود اما به دلیل مشکلات اقتصادی مهاجران از شهر تهران به سمت شهرستان های استان در حال نقل مکان هستند. اما این مهاجرت در حالی است که مشکلات حریم شهرها و حتی روستاهای استان تهران از چالش های پیش رو محسوب می شود در حالی که هرگونه ساخت و ساز در حریم باید با مجوز رسمی شورای برنامه ریزی استان تهران باشد.

*ترکی: باید سالانه 50 درصد روستاها دارای سند توسعه شوند 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: بر اساس قانون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی تعیین حریم روستاهای استان تهران است و باید این حریم را تعیین کند. این در حالی است که دهیاری ها به دلیل نداشتن حریم شروع به ساخت و ساز کرده اند. اما قانون می گوید که در طول برنامه ششم توسعه باید ماهیت روستا باقی بماند و باید سالانه 50 درصد روستاها دارای سند توسعه شوند و همین موجب شد تا سند توسعه روستایی را تدوین کنیم.

*74 روستای بالای 3500 نفر جمعیت در تهران

دکتر اسفندیار زبردست کارشناس و مشاور اجرایی طرح آمایش استان تهران هم در ادامه این جلسه گفت: روستاهای تهران با روستاهای کشور کمی فرق دارد و علت آن این ست که هم اکنون 74 روستای بالای 3500 نفر داریم که بر اساس تقسیمات کشوری قابلیت تبدیل به شهر شدن دارند. این در حالی است که همین روستاهای تهران تبدیل به خوابگاه شدند و بنیاد مسکن باید بگوید چه کنیم. اگر نیاز به لایحه و قانون و برنامه دارد اعلام کنند و الا همین تعداد روستای بزرگ شده به 80 روستا شهر می شود. 

*شاهد ساخت و ساز غیرمجاز در 85 درصد روستاهای استان تهران هستیم 

صالحی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به نقدها و اقدامات انجام شده گفت: مشکل ما نداشتن متولی واحد است. همین ارزش افزوده را دهیاری ها برداشته و درحال توسعه روستاها هستند و جهادکشاورزی و دهیاری ها باید پاسخگو بوده و همکاری کنند. ما امروز شاهد ساخت و ساز غیرمجاز در 85 درصد روستاهای استان تهران هستیم که طرح های هادی را با مشکل روبرو کرده است. کجای قانون و برنامه چیزی به نام روستا شهردار داریم؟ ما در برنامه ها و طرح هادی روستاها را کوچک دیدیم و حالا متهم هستیم.

شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت تهران در ادامه این جلسه گفت: شورای برنامه ریزی باید مرجعیتی را برای بنیاد مسکن بپذیرد چون بنیاد مسکن متولی تهیه طرح هادی و توسعه روستایی است. در ضمن باید نقاط بحرانی روستاهای تهران را هم کارکنیم. امروز روستاهایی مثل احمد آباد مستوفی و خسروآباد و ... به شهرها الحاق شدند چون قانون حریم روستا در تهران اجرا نشده است. اگر این قانون اجرا شود شهرداری حق ورود به حریم روستا را ندارد و حفظ حریم تحویل دهیار می شود.

*سند توسعه روستاهای تهران 6 ماه دیگر آماده می شود

دکتر شفیق کارشناس سند توسعه روستایی در ادامه گفت: 10 سال است که طرح ها و سند های متعددی برای توسعه روستایی نوشتم اما هر دفعه به دلایلی مانند جداسازی البرز از تهران و سرشماری نفوس و مسکن و غیره ... اجرایی نشد. ترکی در پاسخ گفت: این برای گذشته بوده شما باید تعیین کنید سند توسعه روستایی استان تهران را چه زمانی نهایی و تحویل می دهید تا تائید نهایی شود؟ شفیق گفت: تا 6 ماه آینده آماده است. ترکی گفت: 6 ماه آینده سند را تحویل گرفته و تیم سازمان مدیریت ارزیابی و بررسی می کند و با تصویب شورای برنامه ریزی از سوی مقام مربوطه ابلاغ خواهد شد.

https://thmporg.ir/vdce.v8wbjh8x79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما