انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
آغاز کارهای اجرایی و دستورات استانی برای سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، mbot.ir جلسه شورای مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حضور خانم بنی هاشمی دبیر اجرایی کمیته نفوس و مسکن 1395، علیرضا زاهدیان معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران و ستایشی معاون قضایی دادگستری استان با محوریت برنامه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال جاری برگزار شد.

آغاز کارهای اجرایی برای سرشماری نفوس و مسکن

در ابتدا "نعمت الله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به برگزاری سرشماری نفوس و مسکن در سال جاری اظهار داشت: باید با توجه به برنامه ریزی ها  و فرصت ها در این امر خطیر بتوانیم سرشماری را در استان تهران انجام دهیم.

وی با اعلام خبر اینکه از هفته گذشته کارهای اجرایی را برای سرشماری نفوس و مسکن آغاز شده، گفت: با مجموعه ها و دستگاه های دولتی و شهرداری پیگیری های لازم را انجام داده ایم و اداره پست را به عنوان یک مجموعه و ظرفیتی دیگر برای سال جدید در نظر گرفته ایم و با رایزنی هایی انجام شده در بخش منابع انسانی و زیرساخت ها صحبت هایی با مسئولان و مدیران آنها شده است.

سبک جدید و متفاوت اما پیچیده در سرشماری سال جاری

در ادامه علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار با بیان اینکه سرشماری سال ۹۵ سرشماری متفاوتی است، گفت: در سال جاری شاهد سبک دیگری از سرشماری با پیچیدگی هایی خاص هستیم.

وی افزود: در این سرشماری باید تا شهریور ماه نرم افزارهای ما آماده باشند و امسال در کل کشور حدود ۲۱ هزار مامور در اختیار داریم و هر مامور باید در روز پرسشنامه ۴۰ خانوار را تکمیل کند.

زاهدیان به دیگر تفاوت های سرشماری امسال اشاره و تصریح کرد: تعداد پرسش ها از ۷۰ سوال به کمتر از سی سوال رسیده و تغییرات اساسی در سیستم بازبینی اطلاعات جمع اوری شده، ایجاد شده است. و خودتکمیلی خانوارها هم در سرشماری از طریق اینترنت انجام می پذیرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده سرشماری باید از طریق الکترونیکی انجام گیرد، گفت: برای خانوارهای غایب این امکان را فراهم کرده ایم که حجم کوچکتری به صورت تلفنی انجام شود اگرچه استقبال از طرح اینترنتی نسبت به تلفنی در نمونه آزمایشی آمارگیری بیشتر بود.

وی ادامه داد:انتظار داریم ضریب نفوذ اینترنت در تهران تا آبان ماه از ۶۰ درصد فراتر رود و طبق هدفگذاری باید در کل کشور به ۴۰ درصد برسد که اگر از این ظرفیت در استان تهران استفاده کنیم کار راحت تر خواهد بود اگرچه پیچیدگی های خاص خود را هم دارد.

زمان آغاز آمارگیری اینترنتی و میدانی

معاون مرکز آمار با بیان اینکه عدم همکاری مردم و خانوارهای غایب از جمله مشکلات اصلی در فرایند سرشماری است، گفت: عملیات اجرایی سرشماری به صورت ثبت نام اینترنتی را از سوم تا ۲۴ مهر ماه در نظر گرفته ایم و از این روز به مدت یک ماه تا ۲۴ آبان ماه سرشماری میدانی انجام می شود و همچنین پیش بینی تمدید آمار از خانوارهای غایب را هم کرده ایم.

وی با اشاره به تبلیغات سرشماری در استان تهران با کمک شهرداری گفت: تفاهم نامه ای میان مرکز آمار با آنها در سال گذشته به امضا رسانده ایم و ردیف بودجه ای برای این کار در نظر گرفته و در قبال این تعهد و کمک انها به فرایند سرشماری، متعهد شده ایم که نقشه های دیجیتال را به آنها بدهیم.

تاکید ویژه بر تعامل میان دستگاه های اجرایی در اجرای سرشماری

در ادامه بنی هاشمی گفت: وجود نقشه های به هنگام و مناسب و منابع انسانی از جمله موارد مهمی است که می تواند کمک دهنده به ما در اجرای بهتر سر شماری باشد.

وی با اشاره به تعامل میان دستگاه های اجرایی برای انجام سرشماری نفوس و مسکن در سال جاری گفت: تعامل با شهرداری، نیروی انتطامی و افزایش سطح کمی و کیفی تبلیغات و استفاده از ظرفیت برخی دستگاه ها و افزایش ضریب تکمیل فرم اینترنتی و وجود نقشه و به هنگام و استقرار منابع انسانی در مناطق مختلف از جمله اقداماتی است که باید به آن پرداخت.

پیشنهاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مرکز آمار

در ادامه نعمت الله ترکی بیان داشت: باید براساس تفاوت ها در استان تهران خدمات را هم مدنظر قرار داد و برخی مشکلات در هماهنگی میان دستگاه های ملی و برخی در نیروی انسانی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان داشت: اگر جلسات مرکز آمار ایران را در هیات دولت مطرح کنید آن وقت موارد مطروحه، در قالب دستورالعمل و بخشنامه و ابلاغیه صادر شود.

وی تصریح کرد: ساختار و تشکیلات به تناسب بقیه استان ها حتما و باید اصلاح شود و در بخش نیروی انسانی در حال برنامه ریزی هستیم و باید الزاماتی را در برخی موارد همچون بحث نیروی انسانی، همکاری دستگاه های اجرایی، منابع مالی و دستمزد و ماموران قرار دهیم.

بیشتر نقایص در سرشماری تهران ناشی از ناهماهنگی های اولیه

مسعود افشین سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه با تاکید بر اینکه بیشتر نقایص در سرشماری تهران از ناهماهنگی های اولیه است، گفت: عدم همکاری مردم با ماموران آمارگیر از مشکلات عمده در این مسیر است و همچنین باید براساس تجربه سال ۹۰ از هم اکنون چالشهای پیش روی استان در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز فعالیت های سرشماری در استان را مدنظر قرار دهیم.

هر شهرستان آمار به روز در اختیار مرکز آمار قرار دهد

ابراهیمی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برای تغییر شیوه آمارگیری برای اینکه به هنگام شویم هر شهرستانی باید آمار به روزی داشته باشد و به مرکز آمار ایران متصل باشد و آمار در اختیار این مرکز قرار بگیرد و زمانیکه مشکلات شناسایی شود و برای به هنگام سازی در آینده می توان نقش موثری داشته باشد.

پیشنهاد استفاده از نیروهای هلال احمر و بسیج در سرشماری

عسگری معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان داشت: ضروریست برای تامین اعتبار هزینه ها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هماهنگی لازم صورت گیرد و می توان از نیروهای هلال احمر و بسیج به عنون نیروهای سازمان یافته در این سرشماری استفاده کرد.

فرصت کافی در حل مشکلات مربوط به خانوارهای غایب

همایی معاون آموش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار داشت: باید در رفتار سنجی و محیط اجتماعی مطالعات لازم صورت بگیرد و برای حل مشکلات مربوط به شیوه اجرا و خانوارهای غایب به عنوان دو گلوگاه مورد توجه در آمارگیری فرصت کافی داریم.

غیبی رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار داشت: در گذشته مشکلاتی در نقشه و ارایه آن به ماموران داشته ایم که باید در سال جاری با تشکیل پوشه نقشه در استفاده از تبلت ها مشکلات موجود را حل کنیم.

اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای سرشماری نفوس و مسکن

زاهدیان در ادامه پس از استماع مشکلات مدیران در اجرای سرشماری نفوس و مسکن و پیشنهادات آنها گفت: برای سرشماری مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و دولت برای این امر ملی و سراسری ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: با شهرداری هماهنگی های لازم را انجام داده ایم و البته رسانه ملی و ارگان های دیگر برای تبلیغات از ما هزینه می خواهند و برای حل برخی مشکلات به دنبال راهکارهایی  از جمله ارایه خدمات خاص مثلا در صورت ارایه کمک به سرشماری یک ماه از خدمت سربازی کاهش و یا برای دانشجویان از این طرح به عنوان رزومه شغلی و تحصیلی به حساب آید که البته هنوز موافتی با آنها صورت نگرفته است.

زاهدیان درباره برخی از مشکلاتی که مدیران و معاونان درباره شیوه اجرای سرشماری از جمله استفاده از تبلت و مشکلات سرور و ثبت اطلاعات گفت: در سرشماری نمونه ای سال گذشته تعداد هنگ کردن تبلت ها فقط ۵ مورد بوده که سریعا حل شد و در حال حاضر در حال اموزش واحدهای آی. تی و حل مشکلات سرور را با شرکت خصوصی در حال انجام هستیم.

وی ادامه داد: بنا به تصمیات اخذ شده قرار است که  ۱۰۰ درصد اختیارات بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران باشد.

اطلاعات همیشه باید بهینه باشد

ستایشی در ادامه گفت: آمار کار جمعی و ملی است و همه باید در این فرایند اثر گذار باشند و عملکرد قابل دفاعی از خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: اطلاعات همیشه باید بهینه باشد و هرچه که مصوب می کنید برای اینکه پشتیبانی از خدمتگذاران این صحنه  باشد مورد به مورد را اعلام کنید و اگر لازم باشد در شورای تامین پیگیری می کنیم.

دستورات استانی برای آغاز فعالیت های سرشماری

در پایان نعمت الله ترکی گفت: مسئول اجرای طرح های آماری باید طرح پیشنهادی خود را در قالب طرح کلی به همه ارسال تا در این هفته به جمع بندی نهایی برسیم و بسته ای را هم برای فرایند اجرایی در سرشماری زمان بندی کند و همکاران فنی هم باید از هم اکنون با همکارن خود در مرکز آمار مشکلات را پیگیری کنند و  همچنین تبلیغات لازم باید از اکنون در این زمینه آغاز شود.

انتهای پیام/
 

https://thmporg.ir/vdcicuar2t1ap.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما