انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
«نیپا» آغاز به کار کرد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نخستین جلسه نظام یکپارچه و پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی (نیپا) با حضور نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیران کل دستگاه های اجرایی در ساختمان سازمان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پایتخت، نظامی تحت عنوان نیپا (نظام یکپارچه و پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) طراحی کرده تا برنامه هایی که با راهبرد اقتصاد مقاومتی در ادارات کل استان تهیه می شود را از لحاظ برنامه ریزی و سیاست اقتصاد مقاومتی بررسی و پایش کند.

این برنامه ها پس از بررسی تحت عنوان گزارش عملکرد به جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار تهران ارسال می شود.

در جلسه امروز برنامه های اقتصاد مقاومتی اداره کل جهاد کشاورزی استان از سوی منصوری ارائه شد و اعضا درباره تطبیق آن با سیاست و راهبرد اقتصاد مقاومتی، نقاط ضعف و قوت آن بحث و تبادل نظر کردند.

ترکی در این جلسه با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان تهران گفت: ما برنامه ها، اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی را در قالب ۱۲ برنامه تدوین و برای روسای دستگاه های اجرایی تشریح کردیم و قرار شد هر کدام از دستگاه های اجرایی بر اساس وظیفه و مسئولیتی که همگام با برنامه های دستگاه ملی خود می گیرند، برش استانی را در قالب پروژه و فعالیت خود دستگاه، اجرایی و  عملیاتی کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: استاندار تهران دستور داده تا جلسات تخصصی مرتبط با اقتصاد مقاومتی را پیش از جلسه ستاد فرماندهی استان برگزار کنیم تا جمع بندی نقطه نظرات در ستاد فرماندهی ارائه و نهایی شود.

وی اصافه کرد: تمام دستگاه های اجرایی باید تا امروز برنامه های خود را به ما ارائه کنند تا در جلسه ستاد فرماندهی(پنج شنبه  هفته جاری) به استاندار ارایه کنیم.

ترکی گفت: بخشی از کار در حوزه دستگاه ملی است و روسای دستگاه های اجرایی با معاونت های تخصصی خود هماهنگی لازم را داشته باشند. حتی ما آمادگی داریم تا کارشناسان سازمان مدیریت برای هماهنگی بیشتر برنامه ها در جلسات دستگاه ها حضور داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ما با بخش های خصوصی، انجمن ها، اتحادیه ها و اصناف جلساتی داشته ایم و خود دستگاه های اجرایی مرتبط هم می توانند برای پیشبرد اهداف استان در اقتصاد مقاومتی جلساتی را با آن ها برگزار کنند.

ترکی درباره اهداف نخستین جلسه نیپا (نظام یکپارچه و پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) گفت: این جلسه یک کارگاه آموزشی و توجیهی با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی، معاونان و کارشناسان مربوطه برای بررسی و تطبیق برنامه های دستگاه ها با سیاست ها و راهبردهای ستاد اقتصاد مقاومتی استان و کشوراست.

وی افزود: به دلیل اینکه تا پایان اردیبهشت ماه بحث عملیاتی کردن پروژه ها و فعالیت های استان را پیش رو داریم نیاز است تا این کارگاه های آموزشی بر اساس ۱۲ برنامه اقتصاد مقاومتی مرتب برگزار شود.

ترکی گفت: هر جلسه ویژه یک دستگاه اجرایی خواهد بود، مدیران و معاونان دستگاه مربوطه باید در جلسه حضور یابند؛ فعالیت ها و برنامه های هر دستگاه باید مطابق سیاست های اقتصاد مقاومتی استان، ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، برنامه ششم توسعه، برنامه توسعه استان و چشم انداز ۱۴۰۴ تنظیم و اجرایی شود.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره برنامه اقتصاد مقاومتی پایتخت گفت: فعالیت ها و پروژه های برنامه ریزی شده در قالب سند توسعه استان است که با دستگاه های اجرایی تدوین شده و در آن تکلیف برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت استان و دستگاه های اجرایی مشخص شده است.

تشریح نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی(نیپا) در کارگاه آموزشی

در ادامه عشاقی رئیس گروه اقتصاد و سرمایه گذاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به تشریح نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی(نیپا) در کارگاه آموزشی که با حضور مدیران دستگا های اجرایی برگزار شد، پرداخت.

عشاقی با اشاره به بخشنامه اجرای برنامه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت کشور گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، استانداران سراسر کشور موظفند شخصا نسبت به فعال سازی و برگزاری جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با حضور مدیران دستگاه های اجرایی متناظر با اعضای ستاد ملی اقدام کنند.

رئیس گروه اقتصاد و سرمایه گذاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، گفت: ارائه گزارش نتایج اقدامات در پایان هرماه به دبیرخانه ستاد ملی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشوردر قالب منشور پروژه است.

وی ادامه داد: مجموعه اسناد راهنمای" نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی(نیپا) "توسط دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و در ستاد به تصویب رسیده است.

عشاقی با بیان اینکه "نیپا" یک نظام ساده، چابک و موثر و یک مدل اصلی بر اساس رویکردی ابشاری انجام  و از سیاست های اقتصاد مقاومتی آغاز می شود و به پروژه های عملیاتی می رسد.

 وی در ادامه به تشریح فرایند "نیپا" از جمله تقسیم کار میان ستاد، دبیرخانه، روسای برنامه ها، مسئولین طرح ها، مجریان پروژه ها، فرایند گزارش دهی پیشرفت پروژه سه ماهه، قواعد تدوین اهداف کمی راهبردی در این کارگاه آموزشی پرداخت.

همچنین بر اساس این مدل، چارچوب های تدوین پروژه ها باید از سوی دستگاه های اجرایی تحت عنوان برنامه ملی، طرح ملی و پروژه استانی با ارائه گزاش عملکرد گذشته از سالهای ۹۲ تا ۹۴ و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و در نهایت افق چشم انداز ۱۴۰۴ مشخص و مورد بررسی قرار بگیرد.

پس از توضیحات رئیس گروه اقتصاد و سرمایه گذاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی(نیپا) و نحوه چگونگی ارائه گزارش دستگاه های اجرایی، علی اشرف منصوری مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برای نمونه به ارائه گزارش تکمیلی سازمان متبوع خود پرداخت.

انتهای پیام/

https://thmporg.ir/vdchtznid23nz.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما