انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
سالی ۲۵۰ هزار نفر ساکن تهران می شوند| اینها کجا زندگی می کنند؟
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «محمد تقی زاده» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران پس از طرح موضوع جلسه از سوی «نعمت اله ترکی»  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مبنی بر تداخل حریم ها و دیوارکشی در برخی اراضی ملی گفت: شورای برنامه ریزی و توسعه شان رسیدگی به این موضوع را ندارد و این از اختیارات استاندار است.

در ادامه «شهرام عدالتی» در واکنش به گفته های معاون عمرانی استاندار تهران اظهار کرد: ضمانت تحقق اهداف طرح تفصیلی و جامع شهری مشخص نیست.در طرح تفصیلی و جامع شهری افق جمعیتی برای شهر تعریف شده است برای مثال شهرستان پاکدشت. اما از فردای ابلاغ طرح، شهرداری با فروش تراکم و افزایش جمعیت پذیری تمام تعادل طرح را به هم می ریزد.

در این صورت دو حالت متصور است یا شهرداری قانون گرا است و طرح را به کمیسیون ماده 5 می سپارد و مراجع ذی صلاح همچون استانداری و راه و شهرسازی و .. برای آن تصمیم میگیرند یا عموما تراکم فروشی به عنوان رویه جاری شهرداری ها که مثال عینی و اظهر من شمس آن شهرداری تهران است صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ساخت و ساز و برج سازی در کوچه باغ های تهران اغلب به سبب نادیده گرفتن طرح تفصیلی و جامع شهری بوده است. بدون تعارف می گویم تاکنون نحوه تحقق اهداف طرح تفصیلی در استان تهران گزارش نشده تا ببینیم آیا آنچه گفته ایم با آنچه اتفاق افتاده سنخیت دارد یا خیر؟.

عدالتی افزود: در حوزه حریم شهر آقای تقی زاده می گویند صیانت، نکته بسیار خوبی است، اما  سوال ساده ای می پرسم چه کسانی با ساخت واحدهای صنعتی در کریدور ری به پاکدشت موافقت کرده اند؟ شهرداری تهران. اما آیا شهرداری تهران طبق قانون این موضوع را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح می کند؟ آیا اصلا شهرداری تهران در جلسات شورای برنامه ریزی حضور دارد؟

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: زمانی که از صیانت اراضی صحبت می کنیم منظورمان حفظ کردن است در حالی که شهرداری ها حریم ما را به عنوان منبع مالی میشناسند. به هیچ وجه نگرش صیانتی در شهرداری ها وجود ندارد. 

عدالتی افزود: مگر متولی صنعت شهرداری است؟ انجایی که صنعت باید مرجع صدور فعالیت باشد اما از آن بی خبر است، روزی تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد، محور پاکدشت از شهر ری دارد به کریدور صنعتی استان تبدیل می شود؛ هر متر مربع زمین های صنعتی در آن جا از زمین های مسکونی گران تر است. علت این موضوع این است که شهرداری هیچ گاه دلش به حال آینده تهران نیست و به هزینه های جاری خود فکر می کند.

وی گفت: در ادبیات برنامه ریزی شهری، فضاهای کور شهری وجود دارد که بی دفاع هستند و اتفاقا جز اولین مکان هایی است که مجوز ساخت و ساز می گیرد و در اولین فرصت منابع یا از طریق شهرداری یا دهیاری قرار خواهد گرفت تا زمانی که این رویه وجود دادرد نگرانی مدیران استان از افزایش جمعیت و تغییر کاربری ها به جا ست.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: هر سال به تهران 250 هزار نفر جمعیت اضافه می شود اما سوال این است این تعداد جمعیت در کجا مستقر میشوند؟ مشخص است که حاشیه نشینی از این جا شکل میگیرد. مکان های حاشیه ای مدیریت نمی شوند و با این حجم از جمعیت حاشیه نشینی رو به ظهور خواهد بود. تمام فرآیندها می گوید اگر این فضا ها مدیریت نشود یعنی جمعیت پذیری بیشتر، بارگذاری  فعالیت بیشتر و تغییر کاربری اراضی و باغی بیشتر.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcd.z0x2yt0zza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما