انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
مجوز تشکیل کارگروه BIM صادر شد
 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «حامد مانی‌فر» در دومین کنفرانس بین المللی BIM در پژوهشگاه نیرو، اظهار کرد: استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان در ایران از سال 96 مورد توجه قرار گرفت اما تدوین و نهادینه سازی آن انرژی بسیاری از ما گرفت و طی دو سال تلاش، می توان گفت، اکنون فصل به حرکت درآوردن قطار BIM در کشور است. این تکنولوژی با مشارکت جمعی دستگاه های دولتی و خصوصی و همکاری خالصانه آغاز بکار کرده است.

برای اینکه کارگروه BIM تشکیل شود و بتواند سند جامع BIM را راهبری و مدیریت کند نیاز به اجازه هیئت دولت بود. که این مجوز در اسفند 97 به راه و شهرسازی ارائه شد.

مانی‌فر ادامه داد: در این پیشنویس، وظیفه عمومی دستگاه های دولتی و خصوصی، نقش های مکمل، وظایف هر دستگاه فهرست و مشخص شده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: با توجه به اقدامات اداری و پیگیری انجام شده در وزارت راه و شهرسازی برای بهره گیری از فناوری BIM در کشور، باید پیش از اجرای این فناوری حتما نقشه راه تهیه و بر اساس آن حرکت و اقدام کنیم.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مدت زمان اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در ایران بالاست، اظهار کرد: سالانه 4 هزار میلیارد تومان به دلیل پایین بودن عمر ساختمان در کشور خسارت پرداخت می شود.با بهره گیری از فناوری هایی مانند فناوری BIM این خسارت ها در کشور به حداقل می رسد و بهره وری افزایش می یابد.

مانی‌فر افزود: حدود 40 درصد از انرژی کشور معادل 430 میلیون بشکه نفت در سال که نزدیک سه برابر استاندارد جهانی است، سهم بخش ساخت و ساز در اقتصاد و مصرف منابع کشور محسوب می شود.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون مدت زمان بسیاری صرف پروژه های ساخت و ساز می شود و حدود 30 درصد از ظرفیت تولید سیمان کشور در این بخش از دست می رود.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوان به استانداردهای جهانی در حوزه ساخت و ساز نزدیک شد می توان سالانه شاهد صرفه جویی250 میلیون بشکه نفت در سال بود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی به سهم ساخت و ساز در اقتصاد و مصرف منابع کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 30 درصد از جریان اقتصاد کشور مربوط به این حوزه و بالغ بر 40 درصد از سرمایه کشور در این بخش ذخیره شده است.

وی افزود: 70 درصد از سرمایه گذاری دولتی به حوزه ساخت و ساز اختصاص می یابد و 90 درصد از فعالیت های این حوزه در بخش خصوصی فعال است.

مانی‌فر ادامه داد: 10 درصد از اشتغال کشور به صورت مستقیم به حوزه ساخت و ساز اختصاص دارد و کشور تا سال 1404 نیازمند ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و روزانه بیش از سه هزار واحد مسکونی در کشور ساخته میشود.

وی به وضعیت قابل قبول کشور در حوزه فناوری و ساختمان بر اساس آمار جهانی در سال 2016 میلادی اشاره و اضافه کرد: ایران در سرآمدی فناوری رتبه 97 جهانی، در نوآوری رتبه 89 و رقابت پذیری رتبه 76  و در پیشرفته بودن بنگاه های تجاری رتبه 109 جهان را دارد.

مانی‌فر با بیان اینکه 50 درصد از مرگ های ناشی از کار در صنعت ساختمان است، گفت: صنعت ساختمان با اختصاص حدود 30 درصد از حوادث کار بعد از صنعت در رتبه دوم است. و از این نظر باید به ورود فناوری های نوین و صنعتی سازی ساختمان توجه ویژه کرد.

به گفته مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز، روش نوین مدیریت داده در حوزه طراحی و ساختمان است. امروزه در کنار کاربرد وسیع ابزار و روش های BIM تلاش های گسترده سیاست گزارانه هم در جهان برای توسعه BIM و کاربست آن در حال انجام است. با آنکه توسعه BIM به یکی از اهداف نزدیک کشورهای توسعه یافته بدل شده است، اما به دلیل بستر داده ای موجود در کشور و اشتراک وسیع داده ها رسیدن به افق نزدیک کاربرد BIM در صنعت ساخت و ساز کشور ما دور از دسترس نیست.

BIM را می توان یکی از شاخه های فعال دانش محور در عرصه ساخت و ساز در جهان معاصر دانست که پیوند عمیقی با علوم رایانه ای و توسعه های IT دارد.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcd.k0f2yt0n5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما