انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
خداحافظی با لابی گری ها؛ توزیع عادلانه سرمایه در استان تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، شامگاه امروز "نعمت اله ترکی" در برنامه تلویزیونی "تهران ۲۰" حضور یافت و با تشریح اهداف اسناد توسعه ای استان تهران، به سوالات مجری برنامه درباره ایجاد اشتغال، تلاش برای ساماندهی مدارس  استان، توزیع عادلانه ثروت و سرمایه در استان تهران پاسخ داد.

**تغییرات مثبت در حمل و نقل و بهداشت استان تهران؛ مردم تغییرات را لمس خواهند کرد

وی در ابتدای برنامه در پاسخ به سوال مجری که پرسید ملموس ترین اتفاق سند توسعه استان تهران که مردم به خوبی آن را لمس خواهند کرد چیست؟ اظهار کرد: در بخش حمل و نقل، بهداشت و درمان و سلامت اتفاقات خوبی در استان تهران می افتد که پیش از این یکی از چالش های اساسی تهران و شهرستان های آن بوده است.

ترکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مشکل مالی در این بخش وجود دارد؟ گفت: من به عنوان متولی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران که مدیریت و تنظیم بودجه استان را بر عهده دارد می گویم که مشکل مالی وجود ندارد و بخش های مختلف دیگری به غیر از دولت در این امر کمک می کنند.

در ادامه مجری برنامه پرسید در مجموع چند سند توسعه ای در کشور وجود داشته است؟ که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ توضیح داد: زمانی که اسم سند می آید باید با نگاه به گذشته عمل کرد تا نقاط ضعف تجربیات قبل تکرار نشده و سندی برای آینده نوشت که قابلیت اجرا داشته باشد. پیش از انقلاب ۵ سند برنامه و پس از آن هم ۵ سند تهیه شده است.

وی افزود:، پس از انقلاب، کشور درگیر ۸ سال جنگ تحمیلی شد و ۱۲ سال برنامه ها صرف بازسازی ویرانه های باقی مانده از جنگ شد تا به برنامه سوم توسعه رسیدیم که نسبت به برنامه های گذشته مدون تر بود و اکنون در آستانه اجرایی کردن برنامه ششم توسعه هستیم.

**زیرساخت تهیه برنامه های توسعه ای مردم هستند؛ هر سند توسعه ای باید مطابق با برنامه آمایش باشد

ترکی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بسیاری از کارشناسان درباره چرایی حل نشدن چالش های کشور، می گویند برنامه ها تحقق نیافته و برنامه های سوم تا پنجم کپی برداری از برنامه های قبلی است؟ گفت: ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما برنامه ای موفقیت آمیز است که مکان محور باشد. به تعبیری دیگر هر برنامه و سندی باید بر اساس  سند آمایش نوشته شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت تهیه سند آمایش و توسعه مردم هستند، افزود: به طور قطع اگر مردم با مسئولان برنامه ریزی همراه نباشند برنامه نویسی ما غلط است. 

**بیشترین حجم جمعیت و اشتغال در نیمه غربی کشور است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه موضوع عدم تعادل و توازن منطقه ای در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: آمایش به ما نشان می دهد چرا در بخشی از سرزمین تجمیع منابع و امکانات و بخشی محروم است. بر اساس آمار، نیمکره شرقی کشور ۵۵ درصد وسعت و نیمکره غربی ۴۵ درصد وسعت کشور را دارند در حالی که بیشترین حجم جمعیت یعنی ۸۹ درصد در نیمه غربی و ۱۰ درصد در نیمه شرقی است. همچنین ۸۲ درصد سهم اشتغال و کشاورزی و ۸۹ درصد سهم اشتغال و صنعت متعلق به نیمکره غربی کشور است.

ترکی گفت: توزیع جمعیت در کشور باید در تمام مناطق به یک نسبت باشد. چون ظرفیت های اشتغال و امکانات در نیمکره غربی مستقر شده حجم جمعیت در این منطقه بالا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: تهیه سند آمایش که در دولت یازدهم و دوازدهم عملیاتی شده کمک بزرگی برای آینده کشور است. بر حسب اتفاق هم این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه آمده و دولت را برای اجرای آن الزام کرده است.

در ادامه این برنامه مجری برنامه گفت: نماینده ای در استانی بدلیل شرایط خاص سیاسی و جمع آوری آرا مردمی، قول پروژه خاص در مکانی می دهد که در واقعیت نیازی به آن نیست و مردم استان های دیگر را محروم تر می کند و این بار اقتصادی و هزینه های کلان مالی را بر جای می گذارد که جبران آن مشکل است.

ترکی در پاسخ گفت: تا قبل از دولت یازدهم این اتفاق ها بود اما الان شرایطی از سوی دولت ایجاد شده است که یکی از آن ها الزام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به تهیه سند آمایش است. در استان تهران این سند تهیه و نهایی شده است.

وی با بیان اینکه عدم تعادل های سرزمینی طی ۶۰ سال باعث افزایش نقطه های شهری از ۲۰۱ به ۱۲۴۳ نقطه در کشور شده است، افزود: این عدد بسیار سنگین است. نتیجه افزایش سهم جمعیت شهرنشین به ۷۰ درصد، ایجاد کلان شهرهایی چون تهران با جمعیت ۸.۵ میلیون نفری است. دلیل آن تجمیع امکانات و صنعت، خدمات در این شهر ها است. امروز دیگر شرایط فرق کرده و سند آمایش اجازه احداث کارخانه ای آلاینده در تهران به هیچ فردی نمی دهد.

** در موضوع واحدهای تولیدی آلاینده با هیچ فردی تعارف نداریم!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به ۵ هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی استان تهران اشاره کرد و گفت: ساماندهی واحدهای تولیدی آلاینده و اصلاح سوخت آن ها در دستور کار قرار گرفته که باید تکلیف آن ها مشخص شود. ما در این بخش با هیچ فردی تعارف نداریم. من فکر می کنم در بحث آلایندگی در برخی موارد با افرادی که به سلامت مردم آسیب می رسانند تعارف داریم. فردی را متهم نمی کنم خودم را می گویم.

**عامل ترافیک در پایتخت ورود 2.5 میلیون نفر جمعیت صبحگاه به تهران است

ترکی همچنین به توسعه حمل و نقل عمومی در استان تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع در سند آمایش استان تهران در قالب حمل و نقل برون و درون شهری آورده شده است. اگر صبح ها ورودی های استان تهران را رصد کنید متوجه ورود حجم وسیع میلیونی مردم به استان تهران می شوید که دلیل آن نبود سند آمایش است. روزانه ۲.۵ میلیون نفر به شهر تهران وارد شده و شب ها بر می گردند که بیشترین سهم را در ترافیک پایتخت دارند.

وی در ادامه به تهیه سند توسعه شهرستان های پایتخت و حضور شبانه روزی استاندار و اعضای شورای برنامه ریزی در این شهرها اشاره کرد و افزود: براساس سند توسعه، باید اشتغال و توسعه سالانه ۷۰ روستای استان تهران عملیاتی شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین به پیشران های توسعه ای هر شهرستان و تهیه سند توسعه بر مبنای آن اشاره و اظهار کرد: تهیه سند توسعه را از شهرستان به استان آغاز کرده ایم. برای مثال یکی از پیشران های توسعه در شهرستان پاکدشت تولید گل و گیاه و گل شاخه بریده به تعداد یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون است و ظرفیت پایتخت شدن در این زمینه را دارد. برای اولین بار مردم و مسئولان این شهر وادار شدند جشنواره گل و گیاه راه اندازی کنند در حالی که وقتی وارد این شهر می شوید همه چیز وجود دارد غیر از یک شاخه گل.

ترکی گفت: در سند آمایش، استان تهران را تقدیم به 5 بخش کردیم. برای مثال شهرستان های شرقی در توسعه گردشگری مناسب است. طبق سند توسعه در توسعه گردشگری این ناحیه 30 نقطه شناسایی شده است. 4 روستا هم به عنوان نقطه بوم گردی انتخاب شده اند که شروع کار آن با مردم بوده است نه دولت. به شرط همکاری بانک ها تسهیلات مناسبی برای این برنامه مقرر شده است.

**لابی گری معنایی ندارد؛ در برابر قانون شکنی برخی دستگاه ها محکم ایستاده ایم

مجری برنامه در ادامه از اهمیت مدیریت منابع مالی و توزیع مناسب آن برای توسعه عادلانه سرزمین صحبت کرد و پرسید چرا بودجه های مختلفی برای یک برنامه خاص میان چند ارگان توزیع می شود و در آخر به نتیجه ای هم نمی رسد؟ اگر سند توسعه بنا دارد توسعه ای متوازن داشته باشد پس می توان نام آن را توزیع عادلانه سرمایه گذاشت.

ترکی در پاسخ گفت: برای اولین بار است که ما برای تهیه سند توسعه استان تهران منتظر دستگاه ملی نماندیم و خودمان از شهرستان ها آغاز کردیم. در تامین منابع مالی جدولی تهیه کردیم که ستون اول آن منابع دولت و حدود 11 ستون دیگر آن منابع غیر دولتی است. زمانی که حرف از توسعه متوازن و عادلانه می زنیم دیگر لابی گری و ارتباطات معنایی ندارد و دستگاهی نمی تواند با قانون شکنی کار خاصی انجام دهد ما در برابر این خواسته ها محکم ایستاده ایم.

وی افزود: در جلسه تبیین اسناد توسعه ای اعلام کردیم بخش نظارتی بر اجرای سند متمرکز است. دستگاه های ناظر مثل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و بازرسی دستگاه های اجرایی بر روند اجرای سند نظارت می کنند. حتی رسانه ها هم باید مدیران و من را به عنوان مسئول مورد سوال قرار دهد.

**استان تهران 16 هزار کلاس درس نیاز دارد

در ادامه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به فعالیت 17 هزار واحد صنعتی پروانه دار در استان تهران اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته فعالیت این واحدها راستی آزمایی نشده بود و ما ساماندهی این بخش را شروع کرده ایم. در همین شرایط اقتصادی که می گویند مشکل داریم واحدهای تولیدی صنعتی داریم که صد درصد محصولات آن ها صادراتی است.

ترکی با اشاره به افزایش تراکم دانش آموزان استان تهران گفت: پیش از این سند نبود و تصمیم گیری در این باره سخت بود. اما امروز براساس آمار دستگاه های متولی، 16 هزار کلاس درس در استان تهران نیاز داریم. سهم هر شهرستان در تعداد مدارس مشخص شده است. طی 5 سال آینده تراکم دانش آموزان استان تهران باید به میانگین کشوری برسد. بخشی از منابع این برنامه را دولت و بخشی را خیرین مدرسه ساز تامین می کنند. هر دستگاه دولتی یا غیر آن برای ساخت مدرسه اقدام کند باید براساس سند توسعه گام بردارد.

**ما می توانیم سالی 150 هزار شغل شناسنامه دار ایجاد کنیم

در پایان این برنامه مجری درباره اقدامات سازمان مدیریت برای توسعه اشتغال پرسید که ترکی توضیح داد: در حوزه اشتغال و ایجاد فرصت شغلی برای مردم به سراغ بخش خصوصی و استارتاپ ها رفتیم.یکی از خدمات بخش خصوصی که به زودی اجرایی می شود سامانه خدمات "خوش" شبانه روزی است و 120 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند. تا 4 سال آینده باید در استان تهران 450 هزار شغل ایجاد کنیم، در حالی که به اعتقاد من ما می توانیم سالی 150 هزار شغل شناسنامه دار ایجاد کنیم. برای تحصیل کرده های جویای کار اتحادیه ای تشکیل می شود که با مدیریت خود این افراد است. 

ترکی در پایان تاکید کرد برنامه ای که پیوست علمی نداشته باشد در سند توسعه لحاظ نمی شود.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcj.ievfuqexosfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما