انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
ثبت تنها۳ درصد اراضی استان تهران در طرح کاداستر/شهرداری همکاری نمی کند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، یازدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران بعد از ظهر شنبه به ریاست "محمد حسین مقیمی" استاندار، دبیری "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت، حضور قاسم میرزایی نکو نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی برگزار شد.

این جلسه با دو دستور کار، ارائه گزارش سازمان ثبت اسناد درباره اجرای طرح کاداستر در استان تهران و گزارشی از احداث بنای کارگری از سوی کارگروه امور زیربنایی استان برگزار شد.

گفتنی است، در این جلسه، موضوع توزیع 88 درصدی مالیات بر ارزش افزوده به کلان شهرها و 12 درصدی به روستاها که پیش از این اجرایی نشده بود مطرح و با یک اصلاحیه از مصوبات این جلسه قرار گرفت.

همچنین، موضوع تخصیص زمین (27 هزار متر مربع) از منابع ملی برای احداث بیمارستان در شمیرانات از سوی کارگروه تخصصی زیربنایی و شهری استان تهران هم مطرح و تصویب شد. این پروزه جنبه دولتی داشته و خیر ساز است.

در ادامه این جلسه "سید صادق سعادتیان" رئیس ثبت اسناد استان تهران، گزارشی از وضعیت طرح کاداستر در استان تهران ارائه کرد.

طبق گزارش وی، در سال 93، قانون جامع کاداستر سازمان ثبت اسناد را مکلف به اجرای این قانون کرد. امروز تمامی اسناد صادر شده در تهران بر اساس کاداستر انجام می شود.

وی افزود: در حوزه منابع طبیعی، از 64 درصد کل استان( 3 درصد اراضی استان ) در سامانه کاداستر ثبت شده است اگر کل اراضی ثبت شود دیگر زمین خواری در استان نخواهیم داشت.

سعادتیان گفت: از سازمان جنگل ها که 92 درصد اراضی را سند دار کرده است، انتظار داریم اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دهند تا در سامانه کاداستر ثبت شود.

براساس گزارش سعادتیان، براساس تفاهم نامه سازمان ثبت با آب منطقه ای، 43 درصد بستر و حریم رودخانه هایی که مورد تجاوز قرار می گرفت جانمایی شده و برای 197 رودخانه سند مالکیت صادر شد. اما 6 ماه است نقشه های رودخانه ها در اختیار سازمان ثبت قرار نگرفته است.

وی گفت: اگر مابقی بستر و حریم رودخانه ها را در اختیار بگذارند رودخانه ها در امنیت کامل قرار گرفته و دیگر کسی نمی تواند حریم رودخانه را کاهش یا افزایش دهد.

بر اساس آخرین آمارهای کشور تاکنون برای بیش از ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی نقشه کاداستر تهیه و در سامانه ثبت اراضی ملی تثبیت و اسناد تک برگی آن‌ها اخذ شده است. تهیه نقشه کاداستر برای حدود ۱۱۴ میلیون هکتار اراضی ملی باقی مانده که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این کار صورت بگیرد.

سید صادق سعادتیان گفت: بر اساس آخرین آمارها یک میلیون و 662 هکتار مجموع مساحت واحدهای ثبتی استان تهران است که در بانک کاداستر استان ثبت شده است. از این آمار 676 هزار قطعه پلاک ثبتی ثبت شده است. در آمار شهریورماه 97 آمده است که 4321 هکتار از مساحت اوقافی و 50 هزار و 246 هکتار از مساحت محدوده وزارت دفاع در سامانه کاداستر ثبت شده است.

وی افزود:در خطوط راه آهن و حریم آن 344 کیلومتر کاداستر اجرایی شده است.

سعادتیان با انتقاد از شهرداری تهران در همکاری نکردن با سازمان ثبت گفت: در مرحله اول املاک ومستغلات شهرداری باید فضاهای سبز و پارک ها را نقشه برداری کرده و جهت انعکاس درسامانه کاداستر به مناطق ثبتی ارسال کنندو درخواست سندمالکیت نمایندو همچنین اسنادجلدی رادرخواست تعویض کنند.

وی افزود: ای کاش شهرداری ها به روزی برسند که بدانند سند مالکیت برای شهر می تواند آنها را در مدیریت شهر کمک کند.

به گفته سعادتیان استقبال مردم در طرح کاداستر بسیار بیشتر از دستگاه های اجرایی بوده است.

https://thmporg.ir/vdch.wnzt23nxxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما