انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
جزئیات جلسه تدوین برنامه ششم شهرستان پیشوا
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران جلسه توسعه شهرستان پیشوا در محل ساختمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حضور نعمت الله ترکی برگزار شد.

در این جلسه اعلام شد:
*جمعیت شهرستان: 86601 نفر
*نرخ رشد سالانه: 2.79 درصد
*نرخ شهرنشینی: 68.3 درصد
* بیشترین جمعیت: 30 تا 34 سال
* اشتغال: 26 درصد کشاورزی
* اشتغال: 38 درصد خدمات
*اشتغال: 30 درصد صنعت

*پیشوا پایتخت گلخانه ای در ایران
در شهرستان پیشوا خشکسالی و فرونشست از مهمترین مشکلات این شهرستان به شمار می رود. همچنین نقاط بحرانی روستایی و حاشیه نشینی در این شهرستان همراه با تراکم اتباع بیگانه از اهمیت بالایی برخوردار است. اما متاسفانه پیشوا در سند بالادستی مجهول است که باید در تدوین سند توسعه به آن توجه ویژه ای شود. با این حال این شهرستان توانایی و بستر خوبی برای توسعه کشاورزی و باغداری و پرورش دام دارد که به این شهرستان پایتخت گلخانه های ایران می گویند. 

*پیشران های توسعه پیشوا
در پیشران های توسعه این شهرستان تکمیل آزاد راه پیشوا حرم تا حرم (قم-مشهد) دیده شده است. همچنین متروی تهران-پیشوا و تصفیه فاضلاب و تولید نمک خوراکی، احیا و بازآفرینی شهرک صنعتی، پایانه صادراتی، تولد نهال های زینتی به روش کشت بافت و پایانه میوه و تره بار پیشوا هم در سند توسعه دیده شده است. 

در این جلسه در فصل امور تولیدی (بخش آب) برنامه ششم توسعه، نمایندگان آب منطقه ای، آب و فاضلاب استان  و آب و فاضلاب روستایی به بیان برنامه های خود پرداختند.

در این جلسه مقرر شد تا میزان سهم مصارف کشاورزی و آب شرب مشترکین شهرستان پیشوا تعیین و تکلیف شود تا برنامه ریزی 5 ساله به دقت انجام شود.

نماینده شهرک صنعتی شهرستان پیشوا در این جلسه از نیاز آبی 82 لیتر بر ثانیه شهرک صنعتی پیشوا گفت که عدالتی در واکنش به آن اظهار کرد: پیشوا می تواند برند فرآورده های دامی و کشاورزی باشدو شهرک صنعتی پیشوا واقعا شهرک صنعتی نیست و مهجور و متروک مانده است.  اگر امکان تحقق و توسعه این واحدهای صنعتی نیست برنامه های خود را بر بخش کشاورزی متمرکز کنیم. اگر قرار است شهرک صنعتی توسعه پیدا کند و برای نیاز آبی آن در برنامه ششم توسعه اقدامی کنیم باید در جهت فرآورده های دامی و کشاورزی باشد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران هم گفت: مشوق ها را برای سرمایه گذار و تولید کننده تغییر دهید ما نمی توانیم برنامه ای که برای شهرک صنعتی شمس آباد نوشته ایم را برای پیشوا هم بنویسیم. شما باید برای راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این شهرک صنعتی اقدام کنید.

ترکی به مدیرعامل شهرک صنعتی پیشوا گفت تا برنامه پیشنهادی خود رابرای تشویق تولید کننده ها و ارائه رایگان و یا بلا عوض زمین به تولید کننده و سرمایه گذار تهیه کند.

*کشاورزی پیشوا
941 دامداری
15 مرغداری
210 پرورش ماهی
1051 گلخانه

 گلخانه سبزی و صیفی رتبه اول را در کشاورزی شهرستان پیشوا دارد و در استان هم رتبه اول گلخانه سبزی و صیفی متعلق به پیشوا است که در این جلسه مقرر شد تا سهم توسعه گلخانه ها طی برنامه ششم به هزار هکتار افزایش یابد که در برنامه کشاورزی شهرستان سالی 30 هکتار در برنامه نوشته شده است.

افزایش 50 درصدی اجرای سامانه های نوین آبیاری، افزایش تولید ماهی های خوراکی و زینتی، افزایش 15 هزار تنی صنایع تبدیلی و تکمیلی،  فعال کردن واحدهای غیر فعال، از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی پیشوا در برنامه ششم توسعه است.

در این جلسه جهاد کشاورزی از حضور یک سرمایه گذار در  این بخش و را ه اندازی صادرات محصولات کشاورزی شهر پیشوا خبر داد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران با استقبال از این اتفاق توصیه کرد تا تمام جوانب این امر در نظر گرفته شده و اداره استاندارد هم درگیر شود.

در این جلسه همچنین پیشنهاد شد تا تمهیداتی اندیشیده شود تا تمام پساب تصفیه شده شهر در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

*صنعت شهرستان پیشوا
26 واحد دارای مجوز صنعتی
3400 واحد دارای پروانه صنفی

بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی، تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، صدور و تمدید مکانیزه پروانه کسب، ساماندهی بافندگان فرش دستباف(جواز تاسیس و پروانه بهره برداری کارگاهی)، از جمله برنامه های ششم توسعه حوزه صنعت در شهرستان پیشوا است.

*محیط زیست پیشوا
در ادامه فصل امور تولیدی (بخش محیط زیست) برنامه ششم توسعه، نماینده اداره کل محیط زیست استان، با اعلام برنامه های 5 ساله توسعه اعلام کرد: شهرک صنعتی تصفیه خانه فاضلاب ندارد و این باعث تخریب پوشش گیاهی منطقه و ایجاد کانون ریزگرد می شود که در عکس های هوایی به وضوح مشخص است.

در این جلسه مقرر شد تا اداره کل صنعت استان و شرکت شهرک های صنعتی برنامه های خود را برای ایجاد تصفیه خانه به محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کنند.

 

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdci.3azct1arwbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما