انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
 تدوین برنامه توسعه دماوند/ از جشنواره سیب تا توسعه گردشگری
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه تدوین "سند برنامه ششم توسعه ویژه شهرستان دماوند" با ریاست " نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و حضور "مجید صفری" فرماندار، معاون برنامه ریزی، نمایندگان دستگاه های اجرایی استان و شهرستان، معاونین و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

این جلسه راس ساعت 8 صبح با گزارش پیشران های توسعه ای دماوند از سوی "شهرام عدالتی" معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران آغاز شد.

دماوند: رتبه سوم سرزمینی با وسعت 1932 کیلومتر مربع در استان تهران

* 93 آبادی دارای سکنه

* 75 آبادی خالی از سکنه

* 2 بخش مرکزی و 5 شهر 

*125 هزار نفر جمعیت

وی اظهار کرد: ما همواره دماوند را به عنوان هویت ملی میشناسیم، همین که یکی از شهرستان های تهران به این نام نامیده شده هم خودش یک هویت است.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت در دماوند 4.5 درصد و بسیار مهاجر پذیر است، بویژه برای آن هایی که از سن فعال خارج شده اند. البته مسکن مهر روستای مهرآباد هم در این تحول اثرگذار بوده است. در این منطقه نرخ رشد 20 درصد است در حالی که در هیچ کجا از استان تهران با این نرخ رشد رو به رو نبودیم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ رشد در این مناطق بحران آینده است، گفت: نزخ رشد جمعیت در رودهن 6 درصد و در دماوند 5 درصد است. در کل کشور هم نرخ رشد روستایی منفی است اما در استان تهران و در شهرستان دماوند این نرخ 4 درصد است. (بیشترین نرخ رشد جمعیت از سال 75 تا 95 بوده است)

عدالتی افزود: دماوند جزء معدودترین شهرهایی است که بیشترین سهم اشتغال آن در حوزه خدمات است (57درصد) در حالی که این شاخص پایدار نیست. اگر فکری برای آینده این شهر نشود سهم کشاورزی و صنعت به تدریج کمتر خواهد شد.نرخ بیکاری دماوند کمتر از استان است و این بیشتر به دلیل نداشتن تخصص کافی است و اینکه اکثر شغل ها مغازه داری است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران گفت: در طرح مجموعه شهری دماوند، شهر جدید پردیس و رودهن به عنوان مرکز خدمات تخصصی گردشگری و آموزش عالی دیده شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری در دماوند چیزی جز ویلانشینی ندیده ایم، گفت: مهمترین رکن گردشگری استفاده عمومی از فضاست نه فقط ویلا نشینی!در سند توسعه، رویکردهای گردشگری مطرح شده در برنامه ایران 1400، محورهای توسعه در دماوند، حوزه گردشگری(گردشگری سلامت، طبیعت،باغداری، پرورش ماهی و زنبور عسل) دیده شده است.

عدالتی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید سیب در دماوند گفت: راه اندازی جشنواره سیبِ دماوند (گردشگری کشاوزی) در برندسازی و راه اندازی کسب و کار مرتبط با باغداری موثر است، این در حالی است که هیچ اِلمانی از سیب در دماوند نمی بیینیم.

وی ادامه داد: توسعه تورهای گردشگری کشاورزی و نمایش جاذبه های مناطق روستایی منجر به پیشرفت در بخش غذای سنتی محصولات صنایع دستی این مناطق می شود.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران درباره اهمیت راه اندازی شهرک گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی دارای رتبه نخست سودآوری در مبادلات تجاری است، برای مثال چین فقط با یک گیاه دارویی جنسینگ بازار دارویی گیاهی جهان را تسخیر کرد در حالی که ایران ما ظرفیت های فراوانی در این زمینه دارد.

براساس این گزارش، ایجاد جاده سلامت (دوچرخه سواری)، 11 نوع ورزش زمستانی از جمله اسنوموبیل، مرکز ورزش های هوایی(بالن سواری)، گردشگری ورزشی (غار و کوه نوردی)، کشاورزی تفریحی (کاشت و برداشت محصول به شکل خانوادگی) از جمله پیشران های توسعه ای در دماوند معرفی شد.

در ادامه این جلسه، در فصل امور تولیدی برنامه ششم توسعه؛ نمایندگان دستگاه های اجرایی در بخش آب (آب منطقه ای تهران، آب و فاضلاب استان، آب و فاضلاب روستایی) صنعت ( اداره کل صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی) کشاورزی (اداره کل جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی، مدیریت امور عشایر، اداره کل دامپزشکی) برنامه های خود را ارائه کردند.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdca.in6k49nuw5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما