انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
روز گل و گیاه باید در تقویم استان تهران ثبت شود
به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "نعمت اله ترکی" با حضور در برنامه زنده خبری شبکه خبر در مورد برنامه های توسعه ای شهرستان پاکدشت و تبدیل آن به پایتخت گل و گیاه ایران گفتگو کرد.

*مجری: میزان تولید گل و گیاه در استان تهران نسبت به کشور چقدر است؟

ترکی: تولیدات گل و گیاه در کل کشور حدود چهارهزار شاخه است، پس از راستی آزمایی که در استان تهران و کل کشور انجام دادیم به رقمی حدود یک میلیارد و سیصد و هفتاد و پنج میلیون گل شاخه بریده در سطح استان تهران رسیدیم که در مقام مقایسه در سطح کشور رتبه اول را دارد، می توان گفت پایتخت گل و گیاه کشور در حوزه شهرستان پاکدشت استان تهران است.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران پیشرانه های توسعه ای شهرستان های پایتخت را استخراج کرده  تا به تناسب ظرفیت و قابلیت هر کدام سند توسعه ای شهرستان را تدوین کند، به عنوان مثال، ظرفیت شهرستان پاکدشت در دو بخش کشاورزی(تولید گل و گیاه) و حوزه صنعتی (دارای 5 شهرک صنعتی) است.

*یک ماه دیگر پایانه صادراتی گل و گیاه در اسلامشهر افتتاح می شود

مجری: هم اکنون برای رسیدن به پایتخت گل و گیاه کشور چه میزان باید به تولیدات شهرستان پاکدشت اضافه شود و چند واحد گلخانه ای فعال است؟

ترکی: هزار و دویست هکتار از اراضی پاکدشت به ایجاد گلخانه اختصاص یافته و در فاز اول قرار است تا پایان برنامه ششم، حدود شش هزار هکتار اراضی (60 درصد) هم ویژه احداث گل خانه در این شهرستان باشد. بیشتر تولیدات پاکدشت در حوزه محصولات کشاورزی، صیفی جات و گل و گیاه است.برای اولین بار یک پایانه صادراتی گل و گیاه در قالب استاندار جهانی در استان تهران برنامه ریزی کردیم که قرار است مرکز عرضه گل و گیاه به جهان باشد. این پایانه در اسلامشهر واقع شده و تا یک ماه دیگر آماده افتتاح است.

مجری: چرا گل را در پاکدشت تولید می کنید و در اسلام شهر پایانه صادراتی می سازید؟

ترکی: چون شهرستان های جنوبی پایتخت ویژه تولیدات کشاورزی و گل و گیاه است و ظرفیت دارند.

مجری: چقدر صادرات میکنید؟

ترکی: صادرات ما نسبت به کشور های دیگر کم است.

مجری : آمار دارید؟ 

ترکی: حدود 25 میلیون دلار در طول سال است که به نسبت صد و پنجاه میلیون دلار صادرات پنج تا ده کشور انگشت شمار، ناچیز است.

مجری: هم اکنون در کنار بخش های توسعه ای در کنار موضوعاتی که پیش می برید، برای اینکه مقدمات این کار را فراهم کنید تا در پایان برنامه ششم توسعه به حقیقت بپیوندد، چقدر تا الان اشتغال ایجاد کردید قرار است  چند جوان پاکدشتی که بومی آن منطقه هستند یا شهرستان های اطراف در پاکدشت مشغول شوند؟

ترکی: نرخ بیکاری در شهرستان های جنوبی مثل پاکدشت، قرچک، ورامین، پیشوا و شهرستان هایی با ظرفیت بالای اشتغال 5.7 درصد است. این نشان میدهد که زمینه کسب و کار در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی ایجاد شده و افراد برای کار کردن مشتاق هستند.

مجری: چند شغل قرار است ایجاد شود؟

ترکی: ما در استان باید سالانه صد و سی و دو هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.   

مجری: جای نامگذاری یک روز به نام گل و گیاه در تقویم کشور خالی است  

ترکی: در حال بررسی هستیم که یک روز در سال را به نام گل و گیاه اختصاص دهیم و در آن روز به معرفی شهر و شهرستان بپردازیم. مراکز عرضه گل و گیاه در دنیا مثل کشورهای هلند، دانمارک، لهستان و آلمان با تولید چهار نوع گل و گیاه در قالب نمایشگاه و بسته بندی گل، جهانی شده اند در حالی که ما با وجود داشتن ظرفیت های خوب در تولید گل و گیاه حرکتی نکردیم. ما می توانیم بازار مصرفی خوبی در داخل و خارج کشور و  در حوزه کشور های آسیایی ایجاد کنیم.

مجری: حال که از برنامه ریزی برای صادرات گل می گویید و از تجربیات جهانی مثال زدید، باید پرسید آیا برای تولید گونه های برتر یا گیاهان زینتی که تا الان از خارج کشور وارد می شد، فکری کرده اید؟

ترکی: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان تهران روی 11 گونه مطالعات خود را آغاز کرده است. به نسبت شرایط آب و هوایی در شهرستان های مختلف دماوند و فیروز کوه تولیدات هم متفاوت است. برای مثال گونه گل رُز که در فیروزکوه تولید می شود قابل رقابت با کشورهای مطرح در زمینه تولید این نوع گل است. هر شهرستانی در استان تهران با آب و هوای مخصوص به خود تولیدات متفاوتی هم دارد.بررسی ما نشان می دهد، تولید چهل گل شاخه بریده با معادل ریالی یک بشکه نفت است متناسب با شرایط کم آب منطقه و به دلیل ارزش افزوده آن سهم اشتغال در آن بالا است.

انتهای پبام./

https://thmporg.ir/vdcg.n9qrak9xupr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما